Berta Sándor

A Netflix lehet a következő online óriáscég

Észak-Amerikában már most is meghatározó szereplőnek számít az internetes piacon a Netflix, de a sikertörténet még csak most kezdődik.

Nagyon valószínűnek tűnik, hogy a DVD-kölcsönzőből kinőtt letölthető tartalmakat kínáló médiaszolgáltató a következő években felnőhet az Amazon, az Apple, a Facebook, a Google és a Microsoft mellé. Természetesen a Netflix térhódítása nem csak pozitív következményekkel fog járni és alaposan megváltoztathatja a gazdasági erőviszonyokat, de a megerősödése rövid és közép távon mindenképpen előnyös lehet a fogyasztóknak.

A Netflix elterjedését számos dolog segítheti elő. Az első és legfontosabb, hogy az elmúlt években óriási mértékben megnőtt az igény a filmekre és más médiatartalmakra. Az okostelefonok, az okostévék, a táblagépek elterjedésével gyakorlatilag bárki bárhol nézhet már kiváló minőségben mozgóképeket. Mindez jelentős hatással van az online forgalomra is. Észak-Amerikában már a letöltések 31,6 százalékáért a Netflix felel. Az Amerikai Egyesült Államokban 2013 utolsó negyedévében 33,42 millió Netflix-számlát tartottak nyilván. Amennyiben ezt úgy kezeljük, hogy minden számla egy-egy háztartást fed le, úgy 67-100 millió emberhez jutnak el rendszeresen a megjelenített tartalmak. Ez az amerikai lakosság jelentős része és ezzel a platform az HBO-t is megelőzi.

Nem szabad elfelejteni azt sem, hogy bőven van még növekedési lehetőség. Az USA-n kívül ez még inkább igaz, hiszen a Netflix tavaly év végén 40 országban 11 millió előfizetővel rendelkezett. Egyes országokban csak 1-2 éve van jelen, és a helyzetét nehezítik az eltérő szerzői jogi és licencszabályok, a kisebb helyi vetélytársak, a hiányzó partneri kapcsolatok és a szélessávú internetelérések részleges hiánya. A külföldi üzletág így még veszteséget termel és a tervezett bővítések is komoly összeget emészthetnek fel, csak Európában 400 millió dollárt tehetnek majd ki. Ennek ellenére a felhasználók körében gyorsan terjed a szolgáltatás, Svédországban például 7 hónappal a megjelenés után már 645 000 előfizetője volt, ami a lakosság 7,6 százaléka.


Előnyös továbbá, hogy a céget nem bénítják a régi üzleti modellek, saját gyártású produkciókkal rukkolhat elő, elég csak a nagy sikerű House of Cards sorozatra gondolni. A vállalat stratégiája alapján az eredeti (saját) tartalmak az idén még inkább előtérbe kerülhetnek. A Netflixtől nem állnak távol a radikális lépések sem, például az üzleti modell átalakításakor. A cég egykor videotéka volt, majd DVD-szolgáltatás, ezután pedig online streamplatform lett, mostanában pedig egyre inkább produkciós stúdióvá válik. A társaság 12 éve van jelen a tőzsdén, képes folyamatosan megújulni és új lépések várhatók. Többek között felmerülhet a sportesemények élő közvetítése, moziláncok bekebelezése, televízióadók felvásárlása vagy akár saját televízió és beltéri egység piacra dobása.

Konkurensekből persze nincs hiány, de az Amazon, az Apple, a Google (YouTube) vagy éppen a Hulu sem tud érdemben reagálni a Netflix lépéseire és még csak meg sem tudják közelíteni a sikereit. A siker egyik fő kulcsa az, hogy a Netflix a filmekre és a sorozatokra összpontosít. Nem akar minden területen megjelenni, éppen ezért nem is osztja meg az erőforrásait és a figyelmét.

Végül, de egyáltalán nem utolsósorban a több millió stream alapján fel lehet térképezni a felhasználók, sőt, az egyes demográfiai csoportok szokásait. Jelenleg 800 mérnök dolgozik a Netflixnél, ők többek között olyan eljárásokat fejlesztenek, amelyek a legjobb személyre szabott filmeket és sorozatokat ajánlják az embereknek. Nyilván mindez felvet adatvédelmi aggályokat és fontos lesz, hogy ezekre milyen választ ad majd a konszern, de alapvetően rendelkezik minden olyan képességgel, aminek köszönhetően a legnagyobbak közé kerülhet.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • god25 #5
    Nálam egyértelműen siker a House of cards. Jó lenne, ha itthon is elő lehetne fizetni rá.
  • sanyicks #4
    Jobb a kritikai siker mint a közönségsiker. Hiszen közönségsiker olyan sorozatoknak jár mint az anyátok közt, éjjel nappal bukarest, győzike, x-dal meg a többi "tehetség"kutató hulladék. És ezeket maximum egy kupac kakival lehet összehasonlítani.
    A house of cards jó sorozat, bemutatja milyen szar alakokra (politikus) bízzák az emberek az életüket.
  • nlght #3
    zetraktor: húzd ki a fejed onnan, ahova betugtad...

    Kevés olyan minőségi sorozat van, mint a House of cards. Hétvégén daráltam le a 2. szezont és nem csak hozza, de imho meg is előzi az HBO sorozatok minőségét (ami nagy szó). Szóval igen SIKER, nagy betűvel. Soha nem lesz olyan népszerű, mint Született feleségek (amitől hányok), de ez az ok a világszerte alacsony átlagintelligenciában keresendő, különben nem a szappanoperák lennének a legnépszerűbbek. Másrészt a Netflixnek nincsenek olyan gondjai, mint egy tv csatornának, nem kell a reklámok miatt parázni, mert fix díjat szednek be és a költségeik is kevesebbek, ők csak egy gigantikus "videokölcsönző". Szóval meredeken fognak felemelkedni, határ a csillagos ég, ha ezt nem látod, akkor még mindig nem húztad ki a fejed onnan, ahova bedugtad...
  • Archenemy #2
    Bár jönne már, akkora dobás ez, mint a Steam a pc-s játékoknak.
  • zetortraktor #1
    "a nagy sikerű House of Cards sorozatra gondolni."

    siker? senki nem tudja, hogy siker-e. kritikailag siker, de a közönségsikerről senkinek nincs fogalma. a hemlock grove és az orange is the new black sikeresebb volt nézettséget tekintve, mint elmondták.