Berta Sándor
Elégedetlenek a YouTube-sztárok
A videókat készítők hamar a YouTube partnereivé válhatnak, de az üzlet egyáltalán nem kifizetődő a számukra.
A fiatalok számára könnyűnek tűnhet az ismertséghez vezető út. Elkészítik a saját felvételüket, majd feltöltik a világ legnépszerűbb videomegosztójára, ráadásul részesülhetnek is a bevételekből. Ezzel szemben a valóság az, hogy a fiatalok úgy érzik: a YouTube becsapja őket, s folyamatosan növelniük kell a közönségüket. A The New York Times cikke szerint ugyan a partnerek valóban részesedhetnek a reklámbevételekből, de ezért folyamatosan nyomás alatt vannak, ugyanis szinte tartalomgyártó gépekké kell válniuk.
Napjainkban a platformnak kb. egymillió partnere van, ők mindannyian részesednek a YouTube hirdetési bevételeiből. Ezek 45 százaléka a céget illeti, a fennmaradó 55 százalékon osztoznak a feltöltők. A gond csak az, hogy a hirdetőknek egyre kevesebbet kell fizetniük a YouTube-reklámokért, így a feltöltőknek járó összeg is folyamatosan csökken. Jelenleg ezer megtekintés után 7,60 dollárt fizet a videomegosztó, míg két évvel ezelőtt ez az összeg még 9,35 dollár volt.
A YouTube tájékoztatása szerint a legjobb csatornaüzemeltetők évente több százezer dollárt keresnek. Alig ezren érik el ezt a szintet, egyikük Olga Kay, aki öt csatornát működtet és évente 130 000 dollár bevételhez jut ilyen módon. Ebből az összegből kell fizetnie a videók gyártási költségeit és biztosítania a segítők fizetését is. Olga Kay egyáltalán nem elégedett a helyzettel és az a véleménye, hogy alul vannak fizetve: nem csak a kereskedelmi koncepciót találják ki, hanem a YouTube számára közönséget is szereznek és még a marketingtevékenységet is ők végzik, ezért cserébe alig tarthatnak meg valamit.
Robert Kyncl, a YouTube tartalmakért felelős és üzleti vezetője rámutatott arra, hogy a YouTube a megfelelő egy márka felépítésére, de elismerte, hogy a videókat készítőknek más bevételi forrásokat is keresniük kell, ha boldogulni akarnak. Példaként említette Bassem Youssef egyiptomi felhasználót, aki egy napi showműsorral jelentkezett a platformon, majd felfedezte egy televízióadó. Kyncl szavait megerősítette Jason Calacanis, aki úgy fogalmazott, hogy a YouTube kiváló hely egy márka felépítésére, de borzasztó hely, ha valaki jó üzletet akar fenntartani.
A fiatalok számára könnyűnek tűnhet az ismertséghez vezető út. Elkészítik a saját felvételüket, majd feltöltik a világ legnépszerűbb videomegosztójára, ráadásul részesülhetnek is a bevételekből. Ezzel szemben a valóság az, hogy a fiatalok úgy érzik: a YouTube becsapja őket, s folyamatosan növelniük kell a közönségüket. A The New York Times cikke szerint ugyan a partnerek valóban részesedhetnek a reklámbevételekből, de ezért folyamatosan nyomás alatt vannak, ugyanis szinte tartalomgyártó gépekké kell válniuk.
Napjainkban a platformnak kb. egymillió partnere van, ők mindannyian részesednek a YouTube hirdetési bevételeiből. Ezek 45 százaléka a céget illeti, a fennmaradó 55 százalékon osztoznak a feltöltők. A gond csak az, hogy a hirdetőknek egyre kevesebbet kell fizetniük a YouTube-reklámokért, így a feltöltőknek járó összeg is folyamatosan csökken. Jelenleg ezer megtekintés után 7,60 dollárt fizet a videomegosztó, míg két évvel ezelőtt ez az összeg még 9,35 dollár volt.
A YouTube tájékoztatása szerint a legjobb csatornaüzemeltetők évente több százezer dollárt keresnek. Alig ezren érik el ezt a szintet, egyikük Olga Kay, aki öt csatornát működtet és évente 130 000 dollár bevételhez jut ilyen módon. Ebből az összegből kell fizetnie a videók gyártási költségeit és biztosítania a segítők fizetését is. Olga Kay egyáltalán nem elégedett a helyzettel és az a véleménye, hogy alul vannak fizetve: nem csak a kereskedelmi koncepciót találják ki, hanem a YouTube számára közönséget is szereznek és még a marketingtevékenységet is ők végzik, ezért cserébe alig tarthatnak meg valamit.
Robert Kyncl, a YouTube tartalmakért felelős és üzleti vezetője rámutatott arra, hogy a YouTube a megfelelő egy márka felépítésére, de elismerte, hogy a videókat készítőknek más bevételi forrásokat is keresniük kell, ha boldogulni akarnak. Példaként említette Bassem Youssef egyiptomi felhasználót, aki egy napi showműsorral jelentkezett a platformon, majd felfedezte egy televízióadó. Kyncl szavait megerősítette Jason Calacanis, aki úgy fogalmazott, hogy a YouTube kiváló hely egy márka felépítésére, de borzasztó hely, ha valaki jó üzletet akar fenntartani.