Gyurkity Péter

Jól zárták az évet az online boltok

Az Amazonnal az élen az e-kereskedelem minden eddiginél jobb szezont tudhat maga mögött.

A hagyományosan erős ünnepi időszak ebben az évben kivételesen jóra sikerült, legalábbis ami a különböző forgalmazók eladási adatait illeti. A tengerentúlon már befutottak az első számok, amik azt mutatják, hogy a vásárlók ezúttal sem tudták tűrtőztetni magukat, és az állítólagos gazdasági válság dacára újabb rekordot állítottak fel a karácsonyi készülődés részeként. Mind a hagyományos, mind pedig az online üzletek örülhettek a kiemelkedő forgalomnak.

Már a bemelegítés is kifejezetten kellemesre sikeredett, amit az úgynevezett Cyber Monday adatai jeleztek az érdeklődők számára. A mintegy 800 nagyobb üzletláncot követő IBM Digital Analytics eredménye alapján az amerikai háladadást követő első hétfőn minden eddiginél több árucikk talált gazdára az interneten keresztül, mégpedig több mint 20 százalékos bővülést mutatva a forgalomban. A növekedésben a mobil eszközökön keresztül lebonyolított tranzakciók játszották a főszerepet, ezek a másfélszeres ugrásnak köszönhetően immár a teljes online forgalom 17 százalékát tették ki, a vásárlók által nagy átlagban elköltött összeg pedig 128 dollár volt.

A marketingesek által kiötlött és létrehozott kiberhétfő után természetesen a karácsonyi napok jelentik a következő fontos állomást, ez pedig szintén nagyon jól alakult. Jó példa erre az Amazon Prime, amely szintén minden korábbi rekordot megdöntött, és egyedül december harmadik hetében több mint egymillió új regisztrált felhasználóra tett szert. Az éves díj ellenében kétnapos ingyenes, valamint egynapos kedvezményes árú kiszállítást biztosító szolgáltatás (amely az Egyesült Államok mellett még néhány országban elérhető) ezúttal is népszerűnek bizonyult, az Amazon pedig a 36,8 millió darabos kiberhétfő után egészen december 23-án éjjelig fogadta azon megrendeléseket, amelyek tételeit még a karácsonyfa alá szánták a vásárlók. 185 különböző országba szállítottak árucikkeket, megrendelőiknek pedig immár több, mint a fele használt valamilyen hordozható megoldást a tranzakció kezdeményezésénél.

A gépezetbe némi hiba is csúszott, a jelek szerint ugyanis a rekordszámú megrendelés, illetve ezek feltorlódása nem várt tumultust okozott a futárcégeknél. Az UPS például közleményben jelezte a gondokat, elnézést kértek a késedelmes kiszállításért, kiemelve, hogy a forgalom az ünnepet megelőző napon egyszerűen meghaladta a rendelkezésre álló kapacitást. A vásárlók egy része a karácsonyi hangulat jegyében kiadósat káromkodott a különböző fórumokon, míg az Amazon 20 dolláros bónnal, valamint a szállítási díj visszatérítésével igyekezett lecsillapítani azokat, akik nem kapták meg időben a várva-várt csomagot.

Az e-kereskedő szempontjából legalább ilyen fontos, hogy saját Kindle e-olvasóikból és Kindle Fire tábláikból december első három hetéhez képest 63 százalékkal több példányt aktiváltak az új tulajdonosok. Ezzel messze meghaladják a nagy riválisok (Apple, Samsung, stb.) esetében mutatkozó karácsonyi ugrást, ami valószínűleg az ügyes marketingnek, a cég ismertségének, valamint fő profiljának köszönhető, hiszen az ajándékozás kapcsán jóval többen gondolnak az ő eredeti szolgáltatásukra. Érdekesség, hogy a mobil eszközök kategóriájában a WiFi elérést biztosító táblák a legnépszerűbbek az ünnepek táján, a mobilszolgáltatóval összeköttetést teremtő változatok őket követik, míg az okostelefonoknak csak a harmadik hely jut ezen a listán.


Az általános helyzettel kapcsolaban annyit még mindenképpen illik leszögezni, hogy az amerikai kereskedelmi minisztérium szerint az e-kereskedelem a teljes áruforgalom 6 százalékát teszi ki, más tanulmányok és előrejelzések azonban arra mutatnak rá, hogy ez az ünnepi időszakban egészen 14 százalékra emelkedhet. A 14-15 százalék körüli részesedés egyes piackutató cégek anyagaiban is megjelenik, ehhez szerintük a bevásárlóközpontok lanyhább forgalma, valamint a hagyományos eladóhelyek csökkenő népszerűsége párosul, ez azonban nem feltétlenül igaz, mivel ez utóbbiak közül is egyre többen igyekeznek kiépíteni saját online platformjaikat, nem kevés sikerrel.

A Best Buy már a novemberig terjedő időszakban 15 százalékkal bővítette online forgalmát, a főként házi barkácsolásban segítő Home Depot ezalatt másfélszeresére növelte saját korábbi eredményét, míg a Walmart globális online forgalmának 30 százalékos megugrására számít a következő évben. A teljesség kedvéért azonban ehhez hozzá kell tenni, hogy ezen cégek esetében az internetes eladások a teljes forgalmon belül alig néhány százalékkal vannak csak jelen, van tehát bőven hova fejlődni. A nevesebb üzletláncok mindenesetre egyetértenek abban, hogy egyszerre több vasat kell a tűzben tartani, hiszen a vásárlók sem kizárólag az egyik vagy másik értékesítési csatorna iránt érdeklődnek.

Ausztráliából az amerikaitól kissé eltérő számok érkeztek a napokban, hiszen ott a jelek szerint az online boltoknál inkább lassabb növekedésre, mintsem azok megugrására lehet számítani. Miközben az ünnepi forgalom a globális gazdasági válság kirobbanása óta a legnagyobb, a hazai online értékesítések alig nőnek, a nemzetközi megrendelések pedig egyenesen csökkennek, amit egyesek a személyes élmény, valamint a kipróbálás lehetőségének hiányával magyaráznak. Az üzletek viszont a kormányzat által bevezetett korlátozásokat kifogásolták, kiemelve, hogy a vásárlói igény megvan, tehát a nyitva tartás idejének leszűkítése ellentétes a gazdasági érdekekkel.

Itthon szintén megmutatkozik a karácsonyi hatás, bár az amerikaihoz képest nyilván jóval kisebb mértékben. Nemcsak az üzletek, de az ATM-ek látogatottsága is megemelkedik ilyenkor, hiszen meglehetősen sokan vesznek fel készpénzt - a kártyás fizetés műfaja a mai napig nem vethető össze a nyugati adatokkal. Hogy pontosan milyenre sikerült az idei ünnepi szezon, az valamikor január közepén derül majd ki.

A jövő évet illetően máris többen igyekeznek felvázolni a számunkra pontenciálisan érdekes trendeket. Az első fontos állomás a januári CES lesz, amelyen az előzetes hírek szerint (néhány kisebb változat mellett) számíthatunk az LG 105 hüvelykes, hajlított kijelzővel ellátott televíziójának bemutatására, de jelen lesznek itt számos egyéb gyártó okostelefonjai, táblái, valamint az új kategóriának számító viselhető eszközök is. Ez utóbbiaknál kompaktabb kialakításra, valamint bővülő szolgáltatásokra készülhetünk, ezen szolgáltatások némelyike azonban a hagyományos háztartási eszközök, így például a hűtők esetében is megjelenhet, nem beszélve az "okos" zárakról és termosztátokról, illetve a szintén az internetre csatlakozó személyautókról. Dacára az utóbbi években terjedő borús hangulatnak, az asztali PC sem fog eltűnni a színről, és minden eddiginél nagyobb hangsúlyt kaphatnak az all-in-one és a hibrid megoldások.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!