SG.hu
Évzáró termékbemutatót tartott az Acer
A hazai informatikai piac nagyon megérzi a válságot, a szomszéd országoknál jóval nagyobb nálunk a visszaesés - derült ki a tajvani cég budapesti sajtótájékoztatóján, ahol kiállították új termékeiket és beszámoltak jövőbeli terveikről is.
Nagyon vidám hangulatú bemutatót tartott Borhi Tamás, az Acer hazai képviseletének marketing menedzsere, annak ellenére, hogy szavai alapján az általános piaci helyzet inkább nevezhető siralmasnak. Elmondása szerint a magyarországi eladások messze régiónk eredményei mögött kullognak, mindenben rosszabban teljesítünk szomszédainknál: "Ha a régió csökken akkor Magyarország nagyon csökken, ha a régió nagyon nő, akkor Magyarország kicsit nő, azaz szomszédaink teljesítménye ránk annyira nincsen hatással." Az Acer legnagyobb üzletága az asztali számítógépek és a notebookok kategóriája. Közlése szerint a piackutatók - függetlenül attól, hogy az IDC-ről, a Gartnerről vagy a Gfk-ról beszélünk - 2013-ban ebben a szegmensben 5-10 százalékos esést mérnek. A projektoroknál 20%, a monitoroknál 10% a visszaesés, viszont a tableteknél pozitív robbanás tapasztalható.
Borhi Tamás elmondta, hogy az Acer a piaccal együtt mozog, azzal együtt csökkentek ők is. A harmadik negyedévben elveszítették vezető pozíciójukat, már csak a második legnagyobb résztvevőnek számítanak, viszont a projektoroknál javítottak, a monitorpiacon pedig a két dél-koreai gyártó mellett senki más nem rúg labdába, ők sem. A tabletpiacon idén megtörtént az áttörés: már a tavalyi Iconia B1-től is többet vártak, de csak a mostani 8 collos Mangoval indult be igazán ez az üzletáguk. 2014-re az asztali és notebook piac további 5 százalékos csökkenését várják, ezért jövőre csak a pozíció megtartására törekednek a forgalom jelentős növekedése mellett. A projektoroknál szintén összpiaci csökkenésre számítanak, de a menedzser szerint a cég számára van tere a növekedésnek, ahogy a monitoroknál is. Megemlítette, hogy fél éven belül várható a magyar piacon az Acer okostelefonok megjelenése.
"Az eladott tabletek jelentős hányada C-brand - B-kategóriásaknak nem illik nevezni őket -, ez a 20 ezer forintos árkategória. Jelen pillanatban is látszik, hogy a végfelhasználók hajlandók kifizetni 4-5 ezer forintot azért, hogy minőségibb, márkás terméket vásároljanak, így amellett, hogy a piac jövőre várhatóan nőni fog, mi a konkurenciától, ezektől a C-brandektől hatalmas mennyiséget fogunk elvenni, két éven belül 12 százalékos piaci részesedést tervezünk."
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
Hosszan sorolta az informatikai szféra kihívásait. "A jövőben fokozódni fog a fragmentáció: 3-4 évvel ezelőtt egy gyártó akár 30-40 darabos termékskálájából néhány forgalom tekintetében kiemelkedő volt. Ez 2013-ban már nem annyira jellemző, és 2014-ben még kevésbé lesz így. Ez a végfelhasználók tanultságából és habitusából jön, azt is megválogatják, hogy milyen színű notebookot akarnak. A termékskála elaprózodik, és minden szinten átlagos mennyiségekről lehet majd beszélni." A másik fontos jelenség a konzumerizáció, azaz az üzleti és a fogyasztói üzletágak közötti különbség eltűnése. A munka és a mindennapi élet egyre nagyobb mértékben összekapcsolódik, és termékek szintjén is erősen látható az összefonódás a kettő között. Ehhez kapcsolódva említette meg az anyacég nemrég közölt rossz negyedéves eredményeit követő vezetőcseréjét és nagyarányú leépítését: közlése szerint a veszteség csak könyvelési kérdés, az elbocsájtások pedig az üzleti és a fogyasztói üzletágaknál meglévő külön értékesítőcsapatok egybevonása miatt történnek, tehát nem fejlesztőket, hanem csak kereskedőket küldenek el.
Szintén kihívás, hogy növekszik a termékcsere periódusok hossza. Magyarországon átlagosan 2,5-3 évente cserélik az emberek a notebookjaikat, Nyugat-Európában ez rövidebb időszak, de mindenhol általános tendencia a használati idő kitolódása. A Windows 8 szintén a cég problémái közé tartozik, mivel bevezetésekor az Acer nagyon erősen kiállt mellette, és a sikertelensége az eladásaikra is visszahatott. Szintén talán hiba volt, hogy az Acer teljes mellszélességgel támogatja az érintőképernyős technológiát, melynek részesedése az összpiacból elég alacsony.
Nagyon vidám hangulatú bemutatót tartott Borhi Tamás, az Acer hazai képviseletének marketing menedzsere, annak ellenére, hogy szavai alapján az általános piaci helyzet inkább nevezhető siralmasnak. Elmondása szerint a magyarországi eladások messze régiónk eredményei mögött kullognak, mindenben rosszabban teljesítünk szomszédainknál: "Ha a régió csökken akkor Magyarország nagyon csökken, ha a régió nagyon nő, akkor Magyarország kicsit nő, azaz szomszédaink teljesítménye ránk annyira nincsen hatással." Az Acer legnagyobb üzletága az asztali számítógépek és a notebookok kategóriája. Közlése szerint a piackutatók - függetlenül attól, hogy az IDC-ről, a Gartnerről vagy a Gfk-ról beszélünk - 2013-ban ebben a szegmensben 5-10 százalékos esést mérnek. A projektoroknál 20%, a monitoroknál 10% a visszaesés, viszont a tableteknél pozitív robbanás tapasztalható.
Borhi Tamás elmondta, hogy az Acer a piaccal együtt mozog, azzal együtt csökkentek ők is. A harmadik negyedévben elveszítették vezető pozíciójukat, már csak a második legnagyobb résztvevőnek számítanak, viszont a projektoroknál javítottak, a monitorpiacon pedig a két dél-koreai gyártó mellett senki más nem rúg labdába, ők sem. A tabletpiacon idén megtörtént az áttörés: már a tavalyi Iconia B1-től is többet vártak, de csak a mostani 8 collos Mangoval indult be igazán ez az üzletáguk. 2014-re az asztali és notebook piac további 5 százalékos csökkenését várják, ezért jövőre csak a pozíció megtartására törekednek a forgalom jelentős növekedése mellett. A projektoroknál szintén összpiaci csökkenésre számítanak, de a menedzser szerint a cég számára van tere a növekedésnek, ahogy a monitoroknál is. Megemlítette, hogy fél éven belül várható a magyar piacon az Acer okostelefonok megjelenése.
"Az eladott tabletek jelentős hányada C-brand - B-kategóriásaknak nem illik nevezni őket -, ez a 20 ezer forintos árkategória. Jelen pillanatban is látszik, hogy a végfelhasználók hajlandók kifizetni 4-5 ezer forintot azért, hogy minőségibb, márkás terméket vásároljanak, így amellett, hogy a piac jövőre várhatóan nőni fog, mi a konkurenciától, ezektől a C-brandektől hatalmas mennyiséget fogunk elvenni, két éven belül 12 százalékos piaci részesedést tervezünk."
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
Hosszan sorolta az informatikai szféra kihívásait. "A jövőben fokozódni fog a fragmentáció: 3-4 évvel ezelőtt egy gyártó akár 30-40 darabos termékskálájából néhány forgalom tekintetében kiemelkedő volt. Ez 2013-ban már nem annyira jellemző, és 2014-ben még kevésbé lesz így. Ez a végfelhasználók tanultságából és habitusából jön, azt is megválogatják, hogy milyen színű notebookot akarnak. A termékskála elaprózodik, és minden szinten átlagos mennyiségekről lehet majd beszélni." A másik fontos jelenség a konzumerizáció, azaz az üzleti és a fogyasztói üzletágak közötti különbség eltűnése. A munka és a mindennapi élet egyre nagyobb mértékben összekapcsolódik, és termékek szintjén is erősen látható az összefonódás a kettő között. Ehhez kapcsolódva említette meg az anyacég nemrég közölt rossz negyedéves eredményeit követő vezetőcseréjét és nagyarányú leépítését: közlése szerint a veszteség csak könyvelési kérdés, az elbocsájtások pedig az üzleti és a fogyasztói üzletágaknál meglévő külön értékesítőcsapatok egybevonása miatt történnek, tehát nem fejlesztőket, hanem csak kereskedőket küldenek el.
Szintén kihívás, hogy növekszik a termékcsere periódusok hossza. Magyarországon átlagosan 2,5-3 évente cserélik az emberek a notebookjaikat, Nyugat-Európában ez rövidebb időszak, de mindenhol általános tendencia a használati idő kitolódása. A Windows 8 szintén a cég problémái közé tartozik, mivel bevezetésekor az Acer nagyon erősen kiállt mellette, és a sikertelensége az eladásaikra is visszahatott. Szintén talán hiba volt, hogy az Acer teljes mellszélességgel támogatja az érintőképernyős technológiát, melynek részesedése az összpiacból elég alacsony.