Szekeres Viktor
Alcatraz: eddig siker az új időutazós scifi-sorozat
Múlt héten mutatták be Alcatrazt és a premier után úgy tűnik, hogy az új scifijével nem fürdik be úgy a Fox csatorna, mint a harmatgyenge Terra Novával.
Megnézed az Alcatraz első részét?
A Fox immáron hosszú évek óta a nézők kedvence Amerikában, a 18-49 éves korosztály legnézettebb csatornája, s egyelőre nem is tűnik úgy, hogy bármelyik másik országos adó (CBS, ABC, NBC, CW) képes lenne megszorítani. Mindez annak köszönhető, hogy a Fox adja a nagy csatornák közül a leginkább a fiatalok ínyére való sorozatokat, s a Fox az, amelyik általában hajlandó egy-egy sorozattal kockázatot vállalni. Persze a kockázatvállalásnak hiába előnye az, hogy olyan sorozatok is képernyőre kerülhetnek, melyen más csatornákon esélyt sem kapnának, gyakran ezen szériák nem jönnek be a széles közönségnek, így hamar meg is szűnnek.
2011/12-ben a Terra Novára várhat ilyen sors az újoncsorozatok közül, a Fox kockáztatott a viszonylag drága, időutazós családi scifivel, ami végül sem a közönségnek, sem a kritikusoknak nem jött be, így jelenleg is nagy kérdés, hogy folytatódhat-e. (A válasz napokon belül meg fog születni.) Teljesen rendhagyó módon a Fox évad közben is egy időutazós scifivel próbálkozik nézőket szerezni, s ha az Alcatraz beválik a csatornának, akkor az meglehet, hogy éppen a Terra Nova jobblétre szenderülését segítheti elő.
Akárcsak ősszel a Terra Novát, múlt hét hétfőn az Alcatrazt is két órás premier keretében mutatta be a csatorna. S a nézettsége jobb is lett, mint a dinós sorozaté, hiszen a két epizódot egyenként 10-10 millióan látták Amerikában, s a kereskedelmi korosztályban elért 3.3-as rating is több, mint jónak számít egy rétegsorozat esetében. Persze mindez semmit sem jelent, hiszen egy sorozat sorsa nem a premierrel dől el, hanem a további részekkel, az első epizód mindössze azt a nézőszámot alapozza meg, amelyből a továbbiakban elveszíti a sorozat a nézőket - azonban, ha ez a kezdő nézőszám kellően magas, akkor még nagyobb nézőelvándorlással is biztosítható lehet a folytatás.
Az Alcatraz egy érdekes hibrid sorozatnak tűnik első pillantásra. A történet San Francisco szigetbörtönéről szól, mely a 60-as évek óta nem működik eredeti funkciójában. Azt azonban kevesen tudják, hogy a rabokat nem elszállították onnan más fegyházakban, mint ahogy arról a híradások szóltak, hanem egész egyszerűen eltűntek. A börtönből minden fogoly eltűnt, mintha a föld nyelte volna el őket. A sorozat napjainkban játszódik, amikor egy nyomozónő egy egykori Alcatrazos őr halálát vizsgálja, s egyrészt meglepve tapasztalja, hogy egy titokzatos ember megakadályozza abban, hogy folytassa munkáját, másrészt pedig arra gyanakszik, hogy a gyilkosságot egy egykori rab követte el, aki láthatóan egy napot sem öregedett 60-as évekbeli önmagához képest.
Az Alcatraz fő témája tehát az ötven évvel ezelőtti eltűnés vizsgálata, valamint az előkerülő rabok összegyűjtése, valamint motivációjuk kiderítése. A sorozat alapötlete Bryan Wynbrandt és Steven Lilien nevéhez fűződik, ők házaltak sorozattervükkel J.J. Abrams Bad Robot elnevezésű produkciós cégénél, aki meg is vette tőlük a projektet, majd eladta a Foxnak és egyik Lostos kollégájával, Elizabeth Sarnoffal íratta újra a pilotszkriptet. Sarnoff el is kezdett dolgozni az Alcatrazon, azonban a hetedik rész körül "kreatív nézetkülönbségek" miatt elvették tőle a marsallbotot és azt Jennifer Johnson kapta, akinek segítségével a hetediket megelőző epizódok némelyikének részleteit újraforgatták egy több hetes produkciós szünet közben.
Szereted a scifi-sorozatokat?
A főbb szerepekben ismerős arcokat láthatunk: Jorge Garciára a Lostból emlékezhetünk, Parminder Nagrára a Vészhelyzetből, Sam Neillre pedig nagyjából mindenhonnan. A sorozat sikere azonban rajtuk csak részben múlik, hiszen a legfontosabb szereplő a Rebecca Madsen nyomozónőt alakító Sarah Jones, akit legutóbb talán a Kemény motorosokban (Sons of Anarchy) láthattunk. Hogy ez a gárda és a fent említett írók milyen teljesítményt nyújtottak az első két részben, az ma derülhet ki, valamint a nézettségi adatok napvilágra kerülésekor, hiszen a 3. részt követően már tudni fogjuk, hogy a pilot nézőinek hány százaléka tervezi, hogy esetleg hosszabb távon is az Alcatrazzal marad.
2011/12-ben a Terra Novára várhat ilyen sors az újoncsorozatok közül, a Fox kockáztatott a viszonylag drága, időutazós családi scifivel, ami végül sem a közönségnek, sem a kritikusoknak nem jött be, így jelenleg is nagy kérdés, hogy folytatódhat-e. (A válasz napokon belül meg fog születni.) Teljesen rendhagyó módon a Fox évad közben is egy időutazós scifivel próbálkozik nézőket szerezni, s ha az Alcatraz beválik a csatornának, akkor az meglehet, hogy éppen a Terra Nova jobblétre szenderülését segítheti elő.
Akárcsak ősszel a Terra Novát, múlt hét hétfőn az Alcatrazt is két órás premier keretében mutatta be a csatorna. S a nézettsége jobb is lett, mint a dinós sorozaté, hiszen a két epizódot egyenként 10-10 millióan látták Amerikában, s a kereskedelmi korosztályban elért 3.3-as rating is több, mint jónak számít egy rétegsorozat esetében. Persze mindez semmit sem jelent, hiszen egy sorozat sorsa nem a premierrel dől el, hanem a további részekkel, az első epizód mindössze azt a nézőszámot alapozza meg, amelyből a továbbiakban elveszíti a sorozat a nézőket - azonban, ha ez a kezdő nézőszám kellően magas, akkor még nagyobb nézőelvándorlással is biztosítható lehet a folytatás.
Az Alcatraz egy érdekes hibrid sorozatnak tűnik első pillantásra. A történet San Francisco szigetbörtönéről szól, mely a 60-as évek óta nem működik eredeti funkciójában. Azt azonban kevesen tudják, hogy a rabokat nem elszállították onnan más fegyházakban, mint ahogy arról a híradások szóltak, hanem egész egyszerűen eltűntek. A börtönből minden fogoly eltűnt, mintha a föld nyelte volna el őket. A sorozat napjainkban játszódik, amikor egy nyomozónő egy egykori Alcatrazos őr halálát vizsgálja, s egyrészt meglepve tapasztalja, hogy egy titokzatos ember megakadályozza abban, hogy folytassa munkáját, másrészt pedig arra gyanakszik, hogy a gyilkosságot egy egykori rab követte el, aki láthatóan egy napot sem öregedett 60-as évekbeli önmagához képest.
Az Alcatraz fő témája tehát az ötven évvel ezelőtti eltűnés vizsgálata, valamint az előkerülő rabok összegyűjtése, valamint motivációjuk kiderítése. A sorozat alapötlete Bryan Wynbrandt és Steven Lilien nevéhez fűződik, ők házaltak sorozattervükkel J.J. Abrams Bad Robot elnevezésű produkciós cégénél, aki meg is vette tőlük a projektet, majd eladta a Foxnak és egyik Lostos kollégájával, Elizabeth Sarnoffal íratta újra a pilotszkriptet. Sarnoff el is kezdett dolgozni az Alcatrazon, azonban a hetedik rész körül "kreatív nézetkülönbségek" miatt elvették tőle a marsallbotot és azt Jennifer Johnson kapta, akinek segítségével a hetediket megelőző epizódok némelyikének részleteit újraforgatták egy több hetes produkciós szünet közben.