Szekeres Viktor

A Narnia 3 nagyobbat bukott, mint a második rész

Hatalmasat bukott a Narnia Krónikái 3. - A Hajnalvándor útja Amerikában, hiszen az ugyancsak gigantikus leszereplésnek számító második epizód nyitóbevételeinek a felét sem érte el a film.

Már az is érthetetlen volt, hogy az egykor Harry Potter-utódnak tűnő Narnia-sorozatot, melyet a második rész hatalmas zakója majdnem kivégzett, miért akarta megvenni a 20th Century Fox a Disney-től, mely úgy döntött, hogy nem készít több filmet C.S. Lewis könyveiből. Az pedig, hogy az első rész 180 és a második epizód 225 milliós költségvetése után miért ért meg a stúdiónak 155 millió dollárt a harmadik film, a Hajnalvándor útja leforgatása, végképp megmagyarázhatatlan.


A Narnia Krónikái - Az oroszlán, a boszorkány és a ruhásszekrény 65 milliós starttal Amerikában 292, a világ többi részén 453 millió dollárt bevételt ért el 2005-ben. A 2008-as Caspian herceget a Disney nem télen, hanem nyáron küldte moziba, sokak szerint ezzel, és a sötétebb sztorival pecsételte meg a sorsát: az 55 milliós rajt 142 milliós bevételt eredményezett az USA-ban és 278 millió dollárt nemzetközileg. Az Amerikában pénteken, nálunk csütörtökön bemutatott hármas számú film iránti érdeklődés pedig végképp azt jelezte, hogy nincs igény a fantasy-re, hiszen Michael Apted rendezése csak 24,5 millió dollárt kalapozott össze a hétvégén - a 3D-s jegyárak mellett. Ami ugyan elég volt az amerikai toplista első helyére, de...

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • sandor8206 #30
    nem tudom mi ebben a meglepő, hogy bukott? narnia ELSŐ rész, akkor tombolt a fantasy láz (LotR végett), jó előzetes, karácsony, ismert műből stb. anyagilag siker, itt már hallottam sok-sok negatív véleményt is
    Caspian hercege-nagyobb budget, de a sok első részben csalódott néző már nem tért vissza (nem várták. 1 hétvégi gyenge kezdés)+ erős mezőnyben küzdött + ettől se tették le a hajukat a nézők

    én már csak azon lepődtem meg, hogy fox bevállalta a 3. részt-gondolom abban bíztak, hogy a jóval megnyírbált kisebb költségvetés és a pár megmaradt rajongó termel valami hasznot
  • tomcsa4 #29
    De miért gondoljátok, ohgy fantasyból csak D&D van? Ami már nem D&D, az nem is lehet fantasy?

    A Narnia összes fejezete kötelező olvasmány. Úgy, mint Philip Pullman Északi fény trilógiája.
  • gulyasandras #28
    Ausztrália is biztosan élt az adóvisszatérítés lehetőségével, ez megint lecsippent 5-10 milliót. Emiatt balhéztak a Hobbitnál miatt, erről:

    "Wellingtons film industry is getting a further boost of government funding, with special effects workshop Weta Digital one of six fast-growing, high-tech companies awarded $7.2 million each under the new Technology Development Grant Programme." nem is beszélve. Még be se mutatják a filmet, de az már nyereséges lesz, ami eddig csak a Bond filmekre volt jellemző :)
  • gulyasandras #27
    "Prince Caspian" $240 million

    "Dawn Treader" $155

    Ez lenne a lényeg, illetve a 26-os hozzászólás.

    Mifelénk például a kislányok Aranyhaj babákat stb. akarnak karácsonyra, karácsony előttre, így egyáltalán nem lesz vészes a bukás a moziban. (Persze ott is úgy állt össze a 260-as végeredmény, hogy 15 évig készültek rá.)
  • gulyasandras #26
    Egyébként ilyesmire hajtana mindenki (Narnia, Aranyhaj stb.):

    “Cars” wears the merchandising crown, with sales of more than $5 billion.

    forrás
  • Magiszter #25
    Összegeznéd a lényeget?
  • gulyasandras #24
    Hiába, bonyolult dolog a másolás. Bocsánat.

    "Prince Caspian" was shot in New Zealand, England, the Czech Republic and Poland over 140 days and cost $240 million. "Dawn Treader," on the other hand, cost about $155 million and was almost exclusively filmed in Australia over 90 days, mostly on sound stages rather than costlier far-flung locations.

    And rather than shooting on the ocean, which can be costly, the crew built a 140-foot, 125-ton vessel costing $2.7 million that was suspended over the Coral Sea on a motion-controlled device to simulate high-seas sailing. Visual effects for "Prince Caspian" cost $100 million, while the effects budget for "Dawn Treader" was less than half that.

    Fox and Walden will spend about $100 million to market "Dawn Treader" around the world.
  • gulyasandras #23
    Home > Entertainment
    Producers hope 'Dawn Treader' has magic of first 'Narnia' film
    Walden Media and 20th Century Fox have crafted the latest in the series movie to recapture moviegoers who flocked to 'The Lion, the Witch and the Wardrobe' but shunned the darker 'Prince Caspian.'
    Producers hope to revive magic with 'Dawn Treader'

    "Dawn Treader” aims to draw a wider swath of ticket buyers than the darker “Prince Caspian.” Above, Georgie Henley in a scene from the latest “Narnia” film, which opens Dec. 10. (Phil Bray, 20th Century Fox / August 26, 2009)
    Share
    0diggsdigg
    By Claudia Eller and John Horn, Los Angeles Times

    December 3, 2010

    * EmailE-mail
    * printPrint
    *
    Share
    * increase text size decrease text size Text Size

    la-ct-narnia-20101203

    Moviegoers will see all sorts of miracles in "The Chronicles of Narnia: The Voyage of the Dawn Treader," including a painting that springs to life, a star that becomes incarnate, and a book that conjures up spells. The companies behind the latest big-screen adaptation from C.S. Lewis' classic book series hope the film will perform a different kind of miracle: revive a stalled franchise.

    Producers Walden Media and 20th Century Fox believe that the third "Narnia" picture, which opens Dec. 10, can reclaim the fans who embraced 2005's "The Lion, the Witch and the Wardrobe" but who were turned off by the darker 2008 sequel "Prince Caspian," whose comparatively poor performance raised serious doubts about the series' future.
    Get The 39 News App For Your iPhone

    "We strayed from our core audience," said Mark Johnson, who has produced all three "Narnia" movies. In trying — and largely failing — to attract more teens to the series, he said, the "Prince Caspian" movie might have alienated families.

    The producers hope the 3-D "Dawn Trader" will win them back.

    Hollywood studios always are looking for a repeatable movie series such as "Harry Potter" and "Pirates of the Caribbean" that can sell millions of tickets and DVDs while also spawning theme park attractions and merchandise sales. At first, "Narnia" appeared to be the next such breakout, with the first film grossing $745 million worldwide. But the second installment, which cost much more than its predecessor, generated 43% less at the box office.

    Then, in a highly unusual move, Walt Disney Studios, which co-financed and released the first two "Narnia" movies, walked away from the series, citing financial and creative concerns.

    Billionaire investor Philip Anschutz, whose film company Walden Media is committed to producing traditional family entertainment and controls the movie rights to all seven "Narnia" novels, wasn't about to abandon the allegorical Christian books that appeal to faith-based and general audiences alike. Walden joined forces with Fox, and together they substantially downsized the "Dawn Treader" production budget and revised its story to emphasize the fantasy and adventure elements and lighter tone that distinguished the first blockbuster.

    "This franchise is obviously very important to us," said David Weil, chief executive of Walden parent Anschutz Film Group. "This is a story of temptation, transformation, redemption and grace in a way that you are immersed in a world of magic and wonder. It's an all-audience movie and a return to the first one."

    The story for "Dawn Treader," which is the name of the Caspian's sailing ship, centers on the adventures of siblings Edmund and Lucy Pevensie and their ill-tempered cousin, Eustace. The trio are transported back to the mythical land of Narnia, where they join Caspian on a voyage to mysterious islands. Along their journey, the three children must resist temptation, including pride, envy and greed, as they confront a variety of creatures, culminating in an epic battle against a massive sea serpent.

    Unlike "Prince Caspian," which was a more serious and warlike drama, "Dawn Treader," directed by Michael Apted, is intended to be accessible to a wider swath of ticket buyers. Caspian, played by British heartthrob Ben Barnes, has mysteriously lost his exotic accent, and the talking mouse Reepicheep is now more of a comic foil.

    "We really wanted to make it light and fantastical," said Elizabeth Gabler, whose Fox 2000 division oversaw the film with Walden and who had initially tried to acquire the "Narnia" rights for Fox from the Lewis estate but lost out to Anschutz, who subsequently partnered with Disney.

    " 'Caspian' wasn't for me as fun and magical," Gabler added. To invoke the first film, the "Dawn Treader" poster features a large close-up shot of Aslan, the Christ-like lion who actually plays a more prominent role in "The Lion, the Witch and the Wardrobe" than in "Dawn Treader."

    At the same time, Fox and Walden rewrote the new film's economics to improve its chances for profitability.

    Walden never earned a profit on its sizable investment in "Prince Caspian." "For us it was a wash, or slightly under a wash. We were hoping it would do as well or better than the first one," Weil said.

    "Prince Caspian" was shot in New Zealand, England, the Czech Republic and Poland over 140 days and cost $240 million. "Dawn Treader," on the other hand, cost about $155 million and was almost exclusively filmed in Australia over 90 days, mostly on sound stages rather than costlier far-flung locations.

    And rather than shooting on the ocean, which can be costly, the crew built a 140-foot, 125-ton vessel costing $2.7 million that was suspended over the Coral Sea on a motion-controlled device to simulate high-seas sailing. Visual effects for "Prince Caspian" cost $100 million, while the effects budget for "Dawn Treader" was less than half that.

    Tom Rothman, co-chairman of Fox Filmed Entertainment, said a long preproduction schedule ensured that costs could be contained before cameras rolled. He said additional savings were realized by favorable currency rates during last year's production and with tax credits from Australia, Queensland state, and Britain, where the film was edited.

    Fox and Walden will spend about $100 million to market "Dawn Treader" around the world.
  • winnie #22
    a nemzetközi bevétel azon filmeknél számít hatványozottan, amelyet kis, a helyi forgalmazókkal nem feltétlenül szerződéses viszonyban lévő stúdiók készítenek. más a helyzet egy disney-nél, aminek a filmjeit szerződés alapján úgyis a forum hungary mutatja be itthon és más a helyzet az olyanoknál, melyek filmjeit mondjuk egy filmes vásáron vagy egyéb csatornákon át veszik meg egyesével az országok bemutatás céljából.
  • Murder3 #21
    Szerintem meg lehetne ha akarnának is.
    Ott az Avatar abba is szép látványvilág van most egy jó fanatsyba mért nem elhet ezt megpróbálni?
    de nem ilyen hp meg narnia féle gyerekes és fél fantasykba.

    de animációs filmekbe is jó lenne.
    Final Fantasy filmek igen gyönyörűek még msot is de sajna az animáciiós filmek is az ilyen agyon nyomott debil baromságokra korlátozódnak le.