Szekeres Viktor

Oscar 2009: Tarolt a Gettómilliomos

A legjobb film a gettóból érkezett, Heath Ledger is megkapta a szobrot, míg a legászabb vzuális effektusokat természetesen a Benjamin Button szállította.

A díjátadókban meglehetősen profi Hugh Jackman vezérletével zajlott le magyar idő szerint hétfő hajnalban az Oscar-díjátadó, melynek végeredményét kicsi és nagy szokta érdeklődéssel lesni, hiszen a keveset mozizóknak utat mutat, hogy mely filmet érdemes megtekinteni. Aki az Oscar-barométerre hagyakozott, az bizonyosan most sem tévedhet, hiszen az este győztese a Gettómilliomos (Slumdog Millionaire) lett, mely valóban 2008 egyik legkellemesebb filmje volt, még akkor is, ha a hazai premierre csak a napokban került sor.

Mondanunk sem kell, hogy a film győzelme mellett az egykori Trainspottingos Danny Boyle a legjobb rendezői trófeát is bezsákolta. Ezeken kívül még jó pár, összesen 8 trófea jutott a filmnek, közöttük a legjobb adaptált forgatókönyv, a fényképezés, a vágás díja, valamint a zenei elismerések.


A legnagyobb rivális, a Benjamin Button különös élete ezzel szemben kénytelen volt beérni 3 rétegkategóriás sikerrel, hiszen a díszletekért, maszkért és vizuális effektusokért felelős szakemberek mondhattak csak köszönetet az aranyszoborért a stábból. Brad Pitt, Cate Blanchett vagy David Fincher akár ülve is végignézhette volna a gálát, ha egy-két állótapsos ovációt nem iktattak volna közbe.

Már Robert Downey Jr. Trópusi viharbeli jelölése is mutatta, hogy ezúttal az Oscaron a kommerszebb filmek szereplőit is díjazhatják, főleg, hogy a jelöltek között ott volt a szuperhősös képregény-filmben szereplő Heath Ledger és a Woody Allen-féle Vicky Cristina Barcelonában játszó Penelope Cruz is. Mindkettő el is vitte a saját szobrocskáját - előbbi posztumusz díját a család vehette át.


Egyedül a legjobb színész kategóriában okozhatott meglepetést Sean Penn (Milk) győzelme, hiszen eredetileg Frank Langella (Frost/Nixon) és Mickey Rourke (A pankrátor) is esélyesebbnek tűnt, mint ahogy Cate Blanchettre (Benjamin Button különös élete) is nagyobb pénzeket raktak, mint Kate Winsletr. Azonban a Felolvasó főszereplőnője az elmúlt napokban egyre inkább felzárkózott kolleganője mellé és hatodik Oscar-jelöléséből végre győzelmet kovácsolt.

A fontosabb kategóriák közül még meg kell említeni, hogy az idegennyelvű filmek között a japán dráma, az Okuribito (Departures) nyert, a legjobb animációs film (mi más?) a Wall-E lett, s az egyéb díjak közül csurrant-cseppet egy-két elismerés még a Milknek, a Hercegnőnek és a Sötét lovagnak is.

Magát a showműsort, ahogy várható volt, Hugh Jackman éneklése és táncolása simán élvezhetővé tette, míg az Ananász expressz duó vicceskedése és Ben Stiller Joaquin Phoenix parafrázisa már jobban megosztotta a közönséget. A díjátadók közül a legjobban a nemrég közös tévésorozatban szereplő Steve Martin és Tina Fey villogott, míg Kate Winslet díjelfogadó beszéde előtt le a kalappal. Alant a győztesek listája, jövőre találkozunk, remélhetőleg hasonlóan színvonalas felhozatallal, mint idén vagy tavaly.

Legjobb film: Gettó milliomos
Legjobb férfi főszereplő: Sean Penn (Milk)
Legjobb női főszereplő: Kate Winsler (A felolvasó)
Legjobb rendező: Danny Boyle (Gettó milliomos)
Legjobb férfi mellékszereplő: Heath Ledger (A sötét lovag)
Legjobb női mellékszerepő: Penelope Cruz (Vicky Cristina Barcelona)
Legjobb idegen nyelvű film: Okuribito
Legjobb animációs film: Wall-E
Legjobb adaptált forgatókönyv: Gettó milliomos
Legjobb eredeti forgatókönyv: Milk
Legjobb művészeti rendezés: Benjamin Button különös élete
Legjobb fényképezés: Gettó milliomos
Legjobb jelmez: A hercegnő
Legjobb dokumentumfilm: Man on Wire
Legjobb rövid dokumentumfilm: Smile Pinki
Legjobb filmvágás: Gettó milliomos
Legjobb maszk: Benjamin Button különös élete
Legjobb zene: A.R. Rahman (Gettó milliomos)
Legjobb betétdal: a Jai Ho a Gettó milliomosból
Legjobb animációs rövidfilm: La Maison en Petits Cubes
Legjobb rövidfilm: Spielzeugland
Legjobb hangvágás: A sötét lovag
Legjobb hangkeverés: Gettó milliomos
Legjobb vizuális effektek: Benjamin Button különös élete

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Shopaholic #38
    óóó nekem nagyon tetszett a gettómilliomos, örülök, hogy ennyi oscart kapott.
  • FoodLFG #37
    Hát azért a Gyűrűk ura sem volt annyira rossz azért zeneileg na.
    Vagy legalábbis (még) akkor nem voltak annyira halláskárosultak..
  • winnie #36
    ha valamivel egyetértek, akkor nem írom oda, hogy egyetértek, mert minek. itt is egyetértettem az 1., a 2., a 3., az 5. kommentekkel. ez így megy, de örülök, hogy érdekel. (ha valaki nem logikus dolgot állít, akkor kedvesen kijavítom. ha én állítok baromságot, elvárom, hogy kijavítsanak. ennyi.)
  • Chocho #35
    Általában ezt csinálja erre. Én már rég ignorálom a sok szarját. ;)
  • Atisz #34
    Sean Penn nagyon nagy színész, simán említhető De Niro-val és Hanks-szel egy lapon. Én Rourke-ra vagy Langellára számítottam, elfeljtve hogy a Milk ugyebár homo témájú és mint tudjuk, ha a film a holocaustot, a homszexualitást vagy vmilyen más devianciát állít a középpontba, akkor szinte tuti nyerő. Nem mondom az ilyen jellegű filmben valóban nagyobb az esély a komoly játékra mint az egyéb témájú filmekben...
    A legjobb betétdal + zene mindig az Oscar rákfenéje (ki kéne már húzni), iszonyat módon belehúznak minden évben, az utolsó értékelhető darab, a "My Heart Will Go On" óta tényleg mintha halláskárosultak ítélkeznének.
    Be lehetne végre tenni viszont a legjobb sorozat kategóriát, hamár így is ilyen tömegek (legalábbis a nézettségi adatok szerint - amik ugyebár ellenőrizhetetlenek) nézik őket.
    Penelopé Cruz-t méltatni az akcentusa miatt szerintem botorság (elvégre spanyol, tehát a hétköznapi életben is így beszél), azt a díjat is átgondoltam volna.

    Alapjában véve jó volt a ceremónia, sok érdekesség volt az átvezetőkben, kevés volt az üresjárat. Tényleg látszott, hogy lecserélték az évek óta túlságosan elkényelmesedett produceri gárdát.
  • Aldo Moro #33
    winnie: ha egyszer valaki olyat ír, amivel egyetértesz, akkor direkt mást fogsz állítani, hogy vitatkozhass vele?
  • Aldo Moro #32
    Nyomi!
  • winnie #31
    "ezek végett IS tuti volt az Oscar,"

    most nem írom le, amit az előbb írtam. ugyanezt más szavakkal levezetem neked a többi jelöltre, ugyanez lesz a végkövetkeztetés, hogy ezért is volt tuti, hogy ők nyerik. (tehát ez nem indoklása a tutinak.)

    "de a végén már látszik ,hogy csak kötözködsz még az élő fába is"

    nem panaszkodni kell, hanem érvelni. ezt maximum az 5. replikánál érdemes ellőni, de hogy rögtön feladd... (direkt ezért próbálok érveket, példákat felhozni, hogy ne kötekedésnek tűnjön.)

    amit leírtál, azt én is tudom, én is elolvastam, hogy szerinted ki érdemelte meg, azzal nem is vitatkozom, csak azt mondom, hogy utólag okos az ember, hogy tuti volt a győzelem, csak azt nem tudja, hogy melyik kategóriában nem a tuti jön be. (hidd el, tapasztalat, évek óta fogadom az oscar-jelölteket, egy évtől eltekintve minden év soknullás kasza volt (igaz, azt az egyet két év tudta csak kompenzálni...) - csak arra célzok, hogy a végeredmény ismeretében mindig okos az ember, mindent meg lehet magyarázni, vagyis bárki nyert volna, ugyanúgy le lehet írni, hogy "megérdemelte, de sejteni lehetett, mert..."

    (jut eszembe, fogadás: a biztosságot ezen tudod lemérni. hiába vagy szóban biztos, ha nem mersz feltenni 50-500 ezer forintot kate winsletre, akkor csak szájkarate az egész:) jövőre találkozunk, én nyúl voltam, mert bár színészdíjakat szoktak mellőzött filmek kapni és a reader nem kapott hátszelet, de mégis csak a nagy weinstein-esély volt, de ilyen alapon cate blanchett is lehetett volna kompenzáció a benji buttonnek.)

    ha elolvastad, amit írtam, épp ezért hoztam fel példaként a történelmet. hogy tavalyelőtt volt olyan színész, aki jó hátszelet, sok egyéb díjat kapott, esélyes volt, sok jelölés után első oscar lehetett volna - és nem kapta meg. ergó az efféle indoklást kár bevetni, mert valamikor igaz, valamikor nem.

    (a scorsese legjobb rendezésének felhozását nem is értem. lehet a legrosszabb filmje is oscaros, ha abban az évben nincs jobb nála és a legjobb is jelöletlen, ha 5 jobb van nála.)
  • sandor8206 #30
    nem az a gond, az a gond, hogy fogd fel nem azt mondom, hogy nem érdemelték meg, hanem azt, hogy ezek végett IS tuti volt az Oscar, hogy nyernek, winslet (jó volt+az évben 2 filmben is+sokszor vesztett+a SAJTÓ is kiénekelte neki a sajtot), ledger is jó volt+el nézte az apró betűs részt
    ezért hoztam fel példaként Rourkeot, végig nyerte amit kellett, csak Oscart nem+1-2 nem
    "...ha pedig nem nyer, akkor nem írod ezt le..." de nyert még a csapból ő folyt előtte+ledger+boyle!
    Washington a játéka alapján érdemelte ki a Kiképzésért, vagy Scorsese legjobb rendezése a Departed? Jelölték őket és ha ott voltak megkapták!
    Amúgy még el is lehetne vitatkozni veled, de a végén már látszik ,hogy csak kötözködsz még az élő fába is
    "..mikor volt az utolsó posthumus jelölt-színész aki ilyen fiatalon és tragikusan halt meg? "

    jó, hogy nem írtad oda, hogy kék a szeme és 176 centi magas. még ilyen konkrét kérdést. sok színészhal meg. fiatalon is.

    Érted te amit írok, csak azért is írsz valami hülyeséget.
  • winnie #28
    nem az a gond, amivel érvelsz, hanem az, hogy mindenre lehet kanyarítani egy hasonló gondolatmenetet. utólag. a fura, hogy ezek a gondolatmenetek kategóriánként mások és mások.(az ember csak akkor nem kanyarít, ha úgy érzi, hogy "megérdemelte".)