Szekeres Viktor
Ezt néztük 2008-ban - a legsikeresebb mozifilmek itthon
Itthon nőtt a mozik bevétele, a nézőszám pedig a 2007-es szinten maradva nem csökkent. Csak Budapesten 6,6 milliárd forintot költöttünk mozijegyre.
Kérdés, hogy kinek melyik adat bír fontossággal, de a nézőszám (Budapesten 0,2%-kal csökkent 2007-hez képest) és a bevételek (a fővárosban 7,6%-kal nőtt) ellenkező irányú változása természetesen az átlaghelyárak növekedésével magyarázható. Az adatok alapján az is látszik, hogy óvatosan még mindig növelhetőek a mozijegyek árai, hiszen bevételcsökkenés egyelőre nem követi a drágulásokat. A mozisok örülnek, a nézők moziznak.
Persze a prosperálással kapcsolatban muszáj kitérni két tényezőre. Az egyik, hogy az év legsikeresebb filmje magasan a többi előtt végzett: a Mamma Mia! Budapesten 403 ezer nézőt késztetett jegyvásárlásra, s vidéken újabb 348 ezer gondolta úgy, hogy az ABBA-musical megéri a pénzét. Ez a 761 ezres nézőszám bizony majdnem kétszer akkora, mint a második helyezett filmé, az egyelőre gyarapodó, de még így is csak 329 ezres Madagaszkár 2. teljesítménye.
Érdekesség, hogy míg Amerikában a Mamma Mia! "csak" jól szerepelt, Angliában még a Titanicot is letaszította a bevételi örökrangsor tetejéről, ami nem csoda, hiszen a musical eredeti, színpadi verziója angol író tollát dicséri. Meryl Steepék önfeledt dalolászása hasonlóképpen az év legsikeresebb filmje lett az ABBA szülőhazájában, Svédországban, a film forgatási helyszínén, Görögországban, s Ausztriában, Németországban és Norvégiában is.
A magyar siker értékét növeli, hogy itthon még nem adaptálták színpadra a musicalt, bár tavalyelőtt már eljutott a Budapest Arénába a Mamma Mia! világkörüli turnéja, s idén áprilisban ismét látható lesz a produkció. Nálunk egyébként a Mamma Mia!, hogy a siker nagyságrendjét érzékeltessük, a Gladiátor, az Elveszett világ és Függetlenség napja háromnegyedmillió fizető nézőjét előzte meg. Persze az utóbbi évek legnagyobbjait, az egymillió néző fölötti Titanic-ot vagy a majdnem 1,2 milliós Baljós árnyakat nem fenyegette veszély. Ezt nevezik gigantikusnak, azt hiszem.
Persze volt élet a Mamma Mia!-n túl is, s meglepetésre azt az életet a Madagaszkár 2. vezeti. Ez érdekes módon nálunk a bevételt tekintve lemosta a nemzetközileg és Amerikában is jóval sikeresebb másik Dreamworks-animációt, a Kung Fu Pandát. Az élet apró rejtélyei közé tartozik, hogy miért volt itthon jóval nagyobb a Madagaszkár-fanatizmus, és miért nem követtük a nemzetközi trendet. A harmadik legnézettebb film itthon éppen a Kung Fu Panda volt (307 ezer), míg a negyedik az Indiana Jones és a Kristálykoponya királysága volt (288 ezer), ami nem meglepő, lévén Harrison Ford filmje nemzetközileg is a legsikeresebb volt. Ciki, nem ciki, de a Múmia 3. egy hajszállal maradt Indy mögött a 284 ezer nézővel.
Ezzel pedig elárultuk azt is, hogy míg az idei legnagyobb hisztit kiváltó Sötét lovag, amely, ha nem számítjuk Amerikát, a világon 2008-ban a második legtöbb zöldhasút termelő film volt, nálunk, bár nem szerepelt ilyen előkelő helyen, de azért tüntetett a jelenlétével. Ugyanis azon kívül, hogy Budapesten nyitónapi rekordot ért el, a képregény- és szuperhős-immúnis magyar lakosságot is mozgásra késztette valamilyen szinten, ami az éves toplista 7. helyére lett elegendő (223 ezer néző). A fent említett kvintett mellett a Szex és New York (281 ezer) volt még sikeresebb Christopher Nolan bombasikerű folytatásfilmjénél. (A decemberi adatok még nem állnak rendelkezésünkre, így valószínűsíthető, hogy a Quantum csendje és a Valami Amerika 2. is el fogja érni a 200 ezer fölötti nézőszámot, ami befolyásolhatja a sorrendet.)
Az itthon bemutatott filmek listáját böngészve egyébként azonnal szembetűnik, hogy a legsikeresebb 10 között egyetlen egy "eredeti" élőszereplős film sincs, ellenben találunk két második részt, egy harmadik részt, egy negyedik részt, egy sokadik részt, egy színpadi feldolgozást és egy tévésorozat-adaptációt. Ha animációs mivoltuk miatt a Wall-E-t és a Kung Fu Pandát kivesszük a listából, akkor a 11. helyezett Trópusi vihar (203 ezer néző) az első azon filmek közül, melyek szegről-végről eredeti ötlet alapján készültek, s ez pedig remekül mutatja, hogy a közönség kevéssé kíváncsi az újdonságokra, inkább biztosra akar menni.
Érdekességképpen érdemes megemlíteni, hogy főleg a Mamma Mia!-nak köszönhetően idén nem az általában simán nyerő Intercom, hanem a UIP Dunafilm volt a legsikeresebb Budapesten, míg előbbi a piac 29,88%-át, addig utóbbi a 30,25%-át tudhatta magáénak, ami erőteljes változás a tavaly 34-22-es arányhoz képest. A forgalmazók további sorrendje (szerény éves csökkenést produkálva): Fórum, Budapest Film és SPI. Újoncként a 6. helyen, a pesti bevételek 4,2%-t megszerző Cinema City-t is meg kell említeni, mely egyedül IMAX-moziját látta el 3D-filmekkel - ezen bevételek is kellettek ahhoz, hogy a 2008-as mozinézettségi adatok a 2007-es szinten maradjanak. A közönség az újra és a jó filmekre ugyanis mindig vevő marad, hiába próbálják egyes producerek azzal magyarázni filmjük csalódást okozó teljesítményét, hogy csökken a hazai mozizási hajlandóság.
Kérdés, hogy kinek melyik adat bír fontossággal, de a nézőszám (Budapesten 0,2%-kal csökkent 2007-hez képest) és a bevételek (a fővárosban 7,6%-kal nőtt) ellenkező irányú változása természetesen az átlaghelyárak növekedésével magyarázható. Az adatok alapján az is látszik, hogy óvatosan még mindig növelhetőek a mozijegyek árai, hiszen bevételcsökkenés egyelőre nem követi a drágulásokat. A mozisok örülnek, a nézők moziznak.
Persze a prosperálással kapcsolatban muszáj kitérni két tényezőre. Az egyik, hogy az év legsikeresebb filmje magasan a többi előtt végzett: a Mamma Mia! Budapesten 403 ezer nézőt késztetett jegyvásárlásra, s vidéken újabb 348 ezer gondolta úgy, hogy az ABBA-musical megéri a pénzét. Ez a 761 ezres nézőszám bizony majdnem kétszer akkora, mint a második helyezett filmé, az egyelőre gyarapodó, de még így is csak 329 ezres Madagaszkár 2. teljesítménye.
Érdekesség, hogy míg Amerikában a Mamma Mia! "csak" jól szerepelt, Angliában még a Titanicot is letaszította a bevételi örökrangsor tetejéről, ami nem csoda, hiszen a musical eredeti, színpadi verziója angol író tollát dicséri. Meryl Steepék önfeledt dalolászása hasonlóképpen az év legsikeresebb filmje lett az ABBA szülőhazájában, Svédországban, a film forgatási helyszínén, Görögországban, s Ausztriában, Németországban és Norvégiában is.
A magyar siker értékét növeli, hogy itthon még nem adaptálták színpadra a musicalt, bár tavalyelőtt már eljutott a Budapest Arénába a Mamma Mia! világkörüli turnéja, s idén áprilisban ismét látható lesz a produkció. Nálunk egyébként a Mamma Mia!, hogy a siker nagyságrendjét érzékeltessük, a Gladiátor, az Elveszett világ és Függetlenség napja háromnegyedmillió fizető nézőjét előzte meg. Persze az utóbbi évek legnagyobbjait, az egymillió néző fölötti Titanic-ot vagy a majdnem 1,2 milliós Baljós árnyakat nem fenyegette veszély. Ezt nevezik gigantikusnak, azt hiszem.
Persze volt élet a Mamma Mia!-n túl is, s meglepetésre azt az életet a Madagaszkár 2. vezeti. Ez érdekes módon nálunk a bevételt tekintve lemosta a nemzetközileg és Amerikában is jóval sikeresebb másik Dreamworks-animációt, a Kung Fu Pandát. Az élet apró rejtélyei közé tartozik, hogy miért volt itthon jóval nagyobb a Madagaszkár-fanatizmus, és miért nem követtük a nemzetközi trendet. A harmadik legnézettebb film itthon éppen a Kung Fu Panda volt (307 ezer), míg a negyedik az Indiana Jones és a Kristálykoponya királysága volt (288 ezer), ami nem meglepő, lévén Harrison Ford filmje nemzetközileg is a legsikeresebb volt. Ciki, nem ciki, de a Múmia 3. egy hajszállal maradt Indy mögött a 284 ezer nézővel.
Ezzel pedig elárultuk azt is, hogy míg az idei legnagyobb hisztit kiváltó Sötét lovag, amely, ha nem számítjuk Amerikát, a világon 2008-ban a második legtöbb zöldhasút termelő film volt, nálunk, bár nem szerepelt ilyen előkelő helyen, de azért tüntetett a jelenlétével. Ugyanis azon kívül, hogy Budapesten nyitónapi rekordot ért el, a képregény- és szuperhős-immúnis magyar lakosságot is mozgásra késztette valamilyen szinten, ami az éves toplista 7. helyére lett elegendő (223 ezer néző). A fent említett kvintett mellett a Szex és New York (281 ezer) volt még sikeresebb Christopher Nolan bombasikerű folytatásfilmjénél. (A decemberi adatok még nem állnak rendelkezésünkre, így valószínűsíthető, hogy a Quantum csendje és a Valami Amerika 2. is el fogja érni a 200 ezer fölötti nézőszámot, ami befolyásolhatja a sorrendet.)
Az itthon bemutatott filmek listáját böngészve egyébként azonnal szembetűnik, hogy a legsikeresebb 10 között egyetlen egy "eredeti" élőszereplős film sincs, ellenben találunk két második részt, egy harmadik részt, egy negyedik részt, egy sokadik részt, egy színpadi feldolgozást és egy tévésorozat-adaptációt. Ha animációs mivoltuk miatt a Wall-E-t és a Kung Fu Pandát kivesszük a listából, akkor a 11. helyezett Trópusi vihar (203 ezer néző) az első azon filmek közül, melyek szegről-végről eredeti ötlet alapján készültek, s ez pedig remekül mutatja, hogy a közönség kevéssé kíváncsi az újdonságokra, inkább biztosra akar menni.
Érdekességképpen érdemes megemlíteni, hogy főleg a Mamma Mia!-nak köszönhetően idén nem az általában simán nyerő Intercom, hanem a UIP Dunafilm volt a legsikeresebb Budapesten, míg előbbi a piac 29,88%-át, addig utóbbi a 30,25%-át tudhatta magáénak, ami erőteljes változás a tavaly 34-22-es arányhoz képest. A forgalmazók további sorrendje (szerény éves csökkenést produkálva): Fórum, Budapest Film és SPI. Újoncként a 6. helyen, a pesti bevételek 4,2%-t megszerző Cinema City-t is meg kell említeni, mely egyedül IMAX-moziját látta el 3D-filmekkel - ezen bevételek is kellettek ahhoz, hogy a 2008-as mozinézettségi adatok a 2007-es szinten maradjanak. A közönség az újra és a jó filmekre ugyanis mindig vevő marad, hiába próbálják egyes producerek azzal magyarázni filmjük csalódást okozó teljesítményét, hogy csökken a hazai mozizási hajlandóság.