Szekeres Viktor

Mamma Mia! - A nyár partifilmje

A nyár egyik leginkább várt filmje hozta a papírformát és az egyik legszórakoztatóbb is lett. Most már jöhet a Sötét lovag, hogy szétvágjon a mulatozók között.

A kritikus a Mamma Mia!-típusú filmek esetében páholyban van, hiszen ezekről a legkönnyebb kritikát írni, nehéz elképzelni (de nem lehetetlen), hogy valaki csalódjon, hiszen a Mamma Mia!-szerű bolondozós musicalek esetében a néző vagy felhőtlenül élvezi Hollywood legújabb színpadi musicaladaptációját vagy pedig azt élvezi felhőtlenül, hogy a szomszédos terembe ül be, mert tudja, ha csak két percnél is többet nézne a filmből, akkor kénytelen lesz kiskanállal kikaparni a szemét.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Ha van olyan, aki nem ismerné a musicalt, ha van olyan, aki nem volt képes kiadni egy fapados repülőjegy árát, hogy Londonban megtekintse és még csak a tavalyi világkörüli turné Arénabeli hazai állomásán megtartott előadásokra sem vett jegyet, annak csak annyit súgnánk meg, hogy az utóbbi évek legnagyobb sikeréről van szó, mely nem csak világkörül hódít, hanem természetesen a Westendet és a Broadway-t is bevette. És mint ilyen, muszáj volt belőle filmet készíteni.

A sztori rém egyszerű: Sophie, aki egy görög szigeten él, esküvőjére készül és meghív három férfit, akik feltételezhetően az apjai lehetnek, hogy az igazi apa kísérje őt az oltárhoz. A zenés-énekes-táncos darabok esetében a dalok milyensége meglehetősen sokat nyom a latban - azonban, ha létezik musical, mely 100%-os biztonsággal hozza a slágerarányt, az a Mammi Mia!, hiszen minden egyes felcsendülő dal az ABBA repertoárjából való, az írók a dalok köré szőtték a történetet. Fura koncepció, melynek sikerében nem sokan bíztak és a siker érdekében mindenét kockára tevő írónő, Catherine Johnson meglehetősen jól választott, hiszen a siker őt is fontmilliomossá tette.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

A remek dalokkal és a nagyszerű szereposztással (Meryl Streep, Pierce Brosnan, Colin Firth, Stellan Skarsgaard) szinte lehetetlenség is volt mellényúlni, nagy kár, hogy a musicalt színpadra állító Phyllida Lloyd kvázi elsőfilmesként megkapta a direktori marsallbotot. Bár Lloyd remekül ismeri az alapanyagot, de filmesként úton-útfélen bizonyítja esetlenségét - és ez nemcsak a színpadiasságon érhető tetten, hanem a zeneszámok és az összekötő jelenetek közti bizonytalankodásban is.

Szerencsére a színészhadon látszódik, hogy mennyire élvezte a görögországi nyaralással egyenértékű forgatást, az ő bolondozásuk átragad a nézőkre, akik remélhetőleg tisztában vannak, minden ami elhangzik, szigorúan idézőjelben értelmezendő, hiszen a Mamma Mia! nem más, mint egy nagyobb mondanivalóktól mentes nyári, majdhogynem ostoba idétlenkedés, s mint ilyen működőképes. Igazi jutalomjátékkal van dolgunk, ahol másodlagos, hogy X vagy Y milyen jó énekes.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

És ez a musicalek egyik lényege: jó kedvet teremtenek. Hülye egy helyzet, de a Mamma Mia! annak ellenére, hogy technikailag, mint film olykor valóban rém gyenge, maximum közepes tud lenni, hangulatilag több, mint tökéletes és olyan szinten szórakoztat, feledtet el bút, s bánatot, hogy ihaj és az ember azon kapja magát, hogy sokadjára nézi meg. (Itt jegyezzük, mert muszáj, hogy a Speier Dávid-féle dalszövegek egyszerűen pazar módon sikerültek. A fordító összehozta a lehetetlent, hiszen nem csak szótagszámra és rímre, de még magas és mély hangrendre is kijönnek a tökéletesen énekelhető dalok szüvegei - kíváncsiak vagyunk, ha végre bemutatják a darabot Budapesten, akkor új szövegkönyvet írnak-e hozzá.)

Akárcsak tavaly a Hajlakk, idén a Mamma Mia! bizonyította, hogy a hollywoodi musicaleknek nem csak a téli Oscar-szezonban, hanem a nyári forróságban is helyük van a mozik műsorán. A siker garantált, az alapanyag kitűnő, a film is jól sikerült - elsőrangú szórakozás. (Még egyszer mondjuk: annak, akik hajlandóak elviselni a műfajt, hiszen a rajongók meg vannak véve.)

Magyar nyelvű filmelőzetes

Klikk
ide!
Klikk a képre a nagyobb változathoz
Mamma Mia!
(színes magyarul beszélő angol-amerikai zenés vígjáték, 109 perc)

rendező: Phyllida Lloyd
forgatókönyvíró: Catherine Johnson
zeneszerző: Stig Anderson, Benny Andersson, Björn Ulvaeus
operatőr: Haris Zambarloukos
producer: Benny Andersson, Tom Hanks

szereplők:
Meryl Streep (Donna)
Colin Firth (Harry Bright)
Pierce Brosnan (Sam Carmichael)
Amanda Seyfried (Sophie)
Stellan Skarsgard (Bill)
Julie Walters (Rosie)
Christine Baranski (Tanya)

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • winnie #9
    talán épp ez volt a baj, hogy színházban érezted magad. színházi rendező csinálta, s hozta magával a színpadiasságot, a beállítottságot.
  • Tibmanus #8
    Kb a második szám után azt mondtam hogy istenem de durva, tök olyan mintha a színházban ülnék: a színészi játék, a díszletek, a hangulat azt árasztotta magából, szinte tökéletes. Erre mégis, valaki még ezt is letudja szólni, és esetlennek titulálni... :S
  • Dj Tommy #7
    Én tegnap nézztem meg a filmet moziban, nagyon-nagy élmény volt számomra, én szeretem az Abba zenéit, szóval kötelező volt a filmet megnézzni, szóval a zene+szereplők+helyszín tökéletes párósítás volt, nekem eddig ez az év Filmje!
  • Yutani #6
    Ajánlom mindenkinek a film megtekintését! Én nem szeretem a musical-eket, de ennél a filmnél vártam a zenés részeket! Persze nem kell magyaráznom, hogy miért... :) Egyébként tényleg full time smiling a film! A kis főszereplőnő pedig kellemesen bögyöske, így férfitársaimnak is van egy kis kellemes néznivaló, nem csak a hölgyeknek (Brosnan, Firth).

    Szóval, irány a moziba, vigyétek el a barátnőtöket/barátotokat, feleségeteket/férjeteket!
  • vanclemmons #5
    full-time smiling :)
    nekem az tetszett benne a legjobban (az alapvető dolgokon kívül), h nem vették komolyan a színészek sem, és ezért nem ment át csöpögősbe - pedig lett volna rá esély.
    Meryl Streepet eddig is szerettem, ezután is tovább imádom, Amanda Seyfriedet pedig egyre jobban.
    A többieket szintén.

    Az I Have a Dreamet pedig olyan szépen énekli a csajszi, h csak na :)
  • cptkilljoy #4
    Hát üssetek agyon, de a kritikus úrral ellentétben én egyáltalán nem bántam, hogy egy musical szakértőt ültettek a rendezői székbe, mert így végre egy igazi musicalt kaptam, amit az I Have a Dream felcsendülésétől a Thank you for the Musicig széles vigyorral néztem végig, és egy percre sem tudtam megállni, hogy ne mozogjon a székben kezem-lábam, ne dudorásszak (bár a mozi többi látogatójának szerencséjére azt azért meg tudtam állni, hogy énekelni kezdjek :)
  • bakvarnyu #3
    pierce broósnan az nagy színész
  • wolruf #2
    Nincs nagyon lehúzva. Ha már itt is jót írnak róla, elmegyek moziba és megnézem. Most már kíváncsi vagyok, pedig eddig nem érdekelt.
  • Carlos HUN #1
    töltős LOL