Szekeres Viktor
A sötét lovag - Ki az a Jack Nicholson?
A Film, Amiről Mindenki Beszél És Amit Mindenki Megnéz, hozzánk is megérkezett. Nem is okoz csalódást, maximum azoknak, akik nem szeretik a feliratokat, hiszen míg az elmúlt pár hónapban szinte minden nagy film szinkronnal érkezett, addig a Sötét lovag esetében az eredeti élményt kapjuk vissza. Mert igen, élmény a Sötét lovag.
A Sötét lovagot kísérő össznépi hisztériáról már szinte mindenhol mindent leírtak, ritka az olyan film, ahol ennyire egymásra talál a kritika és a közönség. Nem csak bevételben tarol a Sötét lovag, hanem a nézői vélemények is egymást múlják felül. A szájhagyomány, valamint az újranézések miatt már most minden idők 7. legsikeresebb filmje Amerikában, sőt, heteken belül - az 500 milliós amerikai bevételi határ átlépésével - a Titanic mögött a második legsikeresebb film lesz az új Batman-mozi. Mindez annak ellenére, hogy készítői el merték követni azt az arcátlanságot is, hogy sem a címbe, sem a hivatalos plakátra nem írták ki a Denevérember nevét.
(Érdekességképp azért tegyük hozzá, hiszen a híradásokban nem szokták kiemelni, hogy hiába lesz a Sötét lovag numero 2 film a bevételek tekintetében, ezen összesítések nem tartalmazzák az infláció hatásait, s azt is beleszámolva a film egyelőre a 61. - például, az eredeti Tim Burton-féle Batman-mozi mai pénzben 445 millió dollárt fialt és a várható 500 millió fölötti eredményével Christopher Nolan filmje az összesített lista 25. helyére lesz csak jó, a Grease és az Oroszlánkirály szomszédságában. Így az olyan - átszámítva 1 milliárdos amerikai bevételt hozó - csúcsfilmek, mint az Elfújta a szél, a Csillagok háborúja, a Muzsika hangja és az E.T. uralkodása nincs veszélyben.)
De félre a semmitmondó számtengerrel, lássuk a medvét, vagyis a bőregeret, aki három év pihenő után visszatér, akárcsak mindenki a környezetében (még az egyik Batman: Kezdődik!-es főellenséget is láthatjuk). Illetve csak majdnem mindenki, hiszen az első rész egyetlen gyenge pontját, Katie Holmest Maggie Gyllenhaal váltotta fel Rachel Dawes szerepében.
Míg az első filmben Madárijesztő és Ra's Al Ghul volt a Denevérember két nemezise, ezúttal a készítők visszanyúltak az egyik legkedveltebb Batman-gonoszhoz, Jokerhez, aki titokzatos játszmáinak célpontjául a Gothamben garázdálkodó és pénzét féltő maffiát szemeli ki. Hogy mi Joker célja viszonylag hamar kiderül (természetesen Batmant is érinti), mint ahogy az is, hogy ezúttal meglehet ellenfelére lelt, hiszen Harvey Dent, az erőskezű kerületi ügyész feltett szándéka, hogy megtisztítja a várost a lerakódott mocsoktól.
Valahol szánalmas, hogy egy filmmel kapcsolatban pozitívumként kell megemlíteni azt, hogy tényleg létezik forgatókönyve és nem csak a látvánnyal próbálják lenyomni a végeredményt a pusztán az előzetesek alapján ítélő, békésen nyammogó birkák torkán (Hollywood így láthat minket). A sötét lovag története pedig még egy kicsit túl komplikált is lett, hiszen egész egyszerűen a még így két és fél órás játékidő alatt több karakter kibontásását kénytelenek összecsapni a készítők a fogyaszthatóság érdekében - de ha egyszer ez az ára egy jó mozifilmnek...
Egyébként Christopher Nolanék ott folytatják a Sötét lovagot, ahol a Batman: Kezdődik!-et abbahagyták. Továbbra is függetlenítik magukat mások látomásaitól és egy saját, meglehetősen súlyos, jóval realistább stílust hurcolnak magukkal. Gotham városa nem egyszerű, a bűnözéssel a rendőrség szokás szerint nem sok mindent tud kezdeni, valakinek ki kell emelkednie, hogy rendet vágjon - és érdekes módon ez a feladat nem a Denevéremberre vár.
A nagyszabású és felettébb ötletdús marketingkampány, a film körüli tragikus események és leginkább az első rész sokak által DVD-n történő felfedezése megtette hatását, mindenki tódul a mozikba. (Kíváncsian várjuk, hogy az első rész bukása után, nálunk sikeres lesz-e a Sötét lovag nyitánya.) Nagyon is jól teszik ezt, hiszen a Sötét lovag jó film, egy rettentő igényesen kivitelezett bűndráma remek színészi alakításokkal. Egy dolog, hogy Heath Ledger a Joker szerepében jókora túlzással falusi csepűrágóvá, piaci ripaccsá, vásári komédiássá silányítja Jack Nicholsont (persze, teljesen más volt a karakter), de a többiek is remekül teljesítenek a hajdani független filmes Aaron Eckharttal az élen. Valahol röhejes, hogy a most is - és amúgy szinte mindig - remek Christian Bale alakítása mennyire háttérbe szorul.
Akárcsak a Vasember esetében, a Denevérembernél is egy kvázi kettős életet élő playboy a főhős. A párhuzam azért is ideális, mert bár a két képregény-adaptáció különbözőbb talán nem is lehetne, mégis mindkettő remekmű saját kategóriájában. Ezért is nagy öröm látni, hogy a Sötét lovagban remekül transzformálódik át a vászonra az idehaza alig pár tucat ember által ismert kortárs Batman-képregények sötét és baljós hangulata.
Tiszta sor, hogy nem fog mindenkinek bejönni a Sötét lovag, de talán a megtekintése után páran leszoknak arról, hogy a szuperhős képregénymozikat szitokszóként használják (Bölcs István megy-e moziba?), hiszen a film komorabb hangvétele és nagyszabású megvalósítása nem szolgál rá efféle szidalmakra. Természetesen az új trend szerint a középpontba ezúttal is a lelki vívódás, a főhős dilemmája kerül, s ennek megfelelően jóval kevesebb az akció, mint azt egy Fantasztikus Négyes-hívő elvárná. Ha nem lenne szentségtörés, még azt is megengedném magamnak, hogy még így is túlzásba vitték Nolanék az "eksönt".
Batman, vagyis Bruce Wayne tragikus figurája egyébként is rászolgál arra, hogy ekképp kezeljék és ne kétdimenziós papírmaséként, hiszen mindig is meglehetősen szűk határokon belül mozgott. Ő nem szuperhős, mint a Gothamtől nem messze, Metropolisban élő Superman (alias Clark Kent), hanem csak halandó, akinek a tevékenysége, ha akarjuk a bűnözés fogalmát is kimeríti (sőt ahogy a film megmutatja, ki is meríti), hiszen alapvetően önbíráskodik, némi rendőrségi támogatással.
Borús hangulat, verbális moralizálgatás és mocsok - remekül megkapjuk Gotham városának látképét, még akkor is, ha a szokottól eltérően rengeteg nappali felvételt kapunk, s mégsem kellenek esőgépek, hogy a néző átérezze a hangulatot. Summa summarum, a Sötét lovag jó film. Természetesen nem a világ legjobb filmje, de attól még fenemód profi munka, remek alakításokkal. Minderről minden bizonnyal az Amerikai Filmakadémia is meg fog emlékezni majd jó pár Oscar-jelöléssel, mint ahogy azt tette az olyan sikeres kommersz moziknál, mint a Gyűrűk ura 3. vagy a Gladiátor. Egy biztos: aki szerint Heath Ledger ördögien beteges alakításának istenítése csak tragikus halála egyfajta utójátéka, az butaságokat beszél.
Magyar nyelvű filmelőzetes letöltése
A Sötét lovagot kísérő össznépi hisztériáról már szinte mindenhol mindent leírtak, ritka az olyan film, ahol ennyire egymásra talál a kritika és a közönség. Nem csak bevételben tarol a Sötét lovag, hanem a nézői vélemények is egymást múlják felül. A szájhagyomány, valamint az újranézések miatt már most minden idők 7. legsikeresebb filmje Amerikában, sőt, heteken belül - az 500 milliós amerikai bevételi határ átlépésével - a Titanic mögött a második legsikeresebb film lesz az új Batman-mozi. Mindez annak ellenére, hogy készítői el merték követni azt az arcátlanságot is, hogy sem a címbe, sem a hivatalos plakátra nem írták ki a Denevérember nevét.
(Érdekességképp azért tegyük hozzá, hiszen a híradásokban nem szokták kiemelni, hogy hiába lesz a Sötét lovag numero 2 film a bevételek tekintetében, ezen összesítések nem tartalmazzák az infláció hatásait, s azt is beleszámolva a film egyelőre a 61. - például, az eredeti Tim Burton-féle Batman-mozi mai pénzben 445 millió dollárt fialt és a várható 500 millió fölötti eredményével Christopher Nolan filmje az összesített lista 25. helyére lesz csak jó, a Grease és az Oroszlánkirály szomszédságában. Így az olyan - átszámítva 1 milliárdos amerikai bevételt hozó - csúcsfilmek, mint az Elfújta a szél, a Csillagok háborúja, a Muzsika hangja és az E.T. uralkodása nincs veszélyben.)
De félre a semmitmondó számtengerrel, lássuk a medvét, vagyis a bőregeret, aki három év pihenő után visszatér, akárcsak mindenki a környezetében (még az egyik Batman: Kezdődik!-es főellenséget is láthatjuk). Illetve csak majdnem mindenki, hiszen az első rész egyetlen gyenge pontját, Katie Holmest Maggie Gyllenhaal váltotta fel Rachel Dawes szerepében.
Míg az első filmben Madárijesztő és Ra's Al Ghul volt a Denevérember két nemezise, ezúttal a készítők visszanyúltak az egyik legkedveltebb Batman-gonoszhoz, Jokerhez, aki titokzatos játszmáinak célpontjául a Gothamben garázdálkodó és pénzét féltő maffiát szemeli ki. Hogy mi Joker célja viszonylag hamar kiderül (természetesen Batmant is érinti), mint ahogy az is, hogy ezúttal meglehet ellenfelére lelt, hiszen Harvey Dent, az erőskezű kerületi ügyész feltett szándéka, hogy megtisztítja a várost a lerakódott mocsoktól.
Valahol szánalmas, hogy egy filmmel kapcsolatban pozitívumként kell megemlíteni azt, hogy tényleg létezik forgatókönyve és nem csak a látvánnyal próbálják lenyomni a végeredményt a pusztán az előzetesek alapján ítélő, békésen nyammogó birkák torkán (Hollywood így láthat minket). A sötét lovag története pedig még egy kicsit túl komplikált is lett, hiszen egész egyszerűen a még így két és fél órás játékidő alatt több karakter kibontásását kénytelenek összecsapni a készítők a fogyaszthatóság érdekében - de ha egyszer ez az ára egy jó mozifilmnek...
Egyébként Christopher Nolanék ott folytatják a Sötét lovagot, ahol a Batman: Kezdődik!-et abbahagyták. Továbbra is függetlenítik magukat mások látomásaitól és egy saját, meglehetősen súlyos, jóval realistább stílust hurcolnak magukkal. Gotham városa nem egyszerű, a bűnözéssel a rendőrség szokás szerint nem sok mindent tud kezdeni, valakinek ki kell emelkednie, hogy rendet vágjon - és érdekes módon ez a feladat nem a Denevéremberre vár.
A nagyszabású és felettébb ötletdús marketingkampány, a film körüli tragikus események és leginkább az első rész sokak által DVD-n történő felfedezése megtette hatását, mindenki tódul a mozikba. (Kíváncsian várjuk, hogy az első rész bukása után, nálunk sikeres lesz-e a Sötét lovag nyitánya.) Nagyon is jól teszik ezt, hiszen a Sötét lovag jó film, egy rettentő igényesen kivitelezett bűndráma remek színészi alakításokkal. Egy dolog, hogy Heath Ledger a Joker szerepében jókora túlzással falusi csepűrágóvá, piaci ripaccsá, vásári komédiássá silányítja Jack Nicholsont (persze, teljesen más volt a karakter), de a többiek is remekül teljesítenek a hajdani független filmes Aaron Eckharttal az élen. Valahol röhejes, hogy a most is - és amúgy szinte mindig - remek Christian Bale alakítása mennyire háttérbe szorul.
Akárcsak a Vasember esetében, a Denevérembernél is egy kvázi kettős életet élő playboy a főhős. A párhuzam azért is ideális, mert bár a két képregény-adaptáció különbözőbb talán nem is lehetne, mégis mindkettő remekmű saját kategóriájában. Ezért is nagy öröm látni, hogy a Sötét lovagban remekül transzformálódik át a vászonra az idehaza alig pár tucat ember által ismert kortárs Batman-képregények sötét és baljós hangulata.
Tiszta sor, hogy nem fog mindenkinek bejönni a Sötét lovag, de talán a megtekintése után páran leszoknak arról, hogy a szuperhős képregénymozikat szitokszóként használják (Bölcs István megy-e moziba?), hiszen a film komorabb hangvétele és nagyszabású megvalósítása nem szolgál rá efféle szidalmakra. Természetesen az új trend szerint a középpontba ezúttal is a lelki vívódás, a főhős dilemmája kerül, s ennek megfelelően jóval kevesebb az akció, mint azt egy Fantasztikus Négyes-hívő elvárná. Ha nem lenne szentségtörés, még azt is megengedném magamnak, hogy még így is túlzásba vitték Nolanék az "eksönt".
Batman, vagyis Bruce Wayne tragikus figurája egyébként is rászolgál arra, hogy ekképp kezeljék és ne kétdimenziós papírmaséként, hiszen mindig is meglehetősen szűk határokon belül mozgott. Ő nem szuperhős, mint a Gothamtől nem messze, Metropolisban élő Superman (alias Clark Kent), hanem csak halandó, akinek a tevékenysége, ha akarjuk a bűnözés fogalmát is kimeríti (sőt ahogy a film megmutatja, ki is meríti), hiszen alapvetően önbíráskodik, némi rendőrségi támogatással.
Borús hangulat, verbális moralizálgatás és mocsok - remekül megkapjuk Gotham városának látképét, még akkor is, ha a szokottól eltérően rengeteg nappali felvételt kapunk, s mégsem kellenek esőgépek, hogy a néző átérezze a hangulatot. Summa summarum, a Sötét lovag jó film. Természetesen nem a világ legjobb filmje, de attól még fenemód profi munka, remek alakításokkal. Minderről minden bizonnyal az Amerikai Filmakadémia is meg fog emlékezni majd jó pár Oscar-jelöléssel, mint ahogy azt tette az olyan sikeres kommersz moziknál, mint a Gyűrűk ura 3. vagy a Gladiátor. Egy biztos: aki szerint Heath Ledger ördögien beteges alakításának istenítése csak tragikus halála egyfajta utójátéka, az butaságokat beszél.
Magyar nyelvű filmelőzetes letöltése