Szekeres Viktor
Orbitális zakók és meglepő sikerek idehaza
Sokat olvasni nagy amerikai sikerekről és buktákról, de általában arról hallgatunk, hogy idehaza mi bukott rettentőt és mi mire buktunk a moziban.
Nagyjából jellemező a magyar mozis viszonyokra, hogy trendkövetőek vagyunk. Ez azt jelenti, hogy ami Amerikában siker, az nagy általánosságban Magyarországon is uralni fogja a bevételi listákat. Persze a helyzet közel sem ilyen egyszerű, nyilvánvalóan akadnak kivételek is, mint ahogy nálunk európai és magyar filmek is beleszólhatnak a versengésbe.
Azt talán mondanunk sem kell, hogy a nézők a folytatásokért élnek-halnak, és ezzel mosódik egybe a filmes és tévés műfajok határa. A vagonnyi pénzért gyártott és Amerikában meglehetősen nagy csalódást kiváltó Pókember, Karib, Shrek trióból még a Pókember 3 jött ki a legjobban - mögöttük az első nem folytatás sikerfilm pedig természetesen a 300 lett, melyet csak leszakadva követ két vígjáték, a Faterok motoron és a nálunk csak ősszel a mozikba kerülő Felkoppintva.
Ez Amerika - mi viszont más országban élünk, és lássuk, hogy milyen filmes preferenciákkal bírunk? Mivel az összmagyarországi és budapesti bevételek nagyjából arányban állnak egymással (és Budapest a hazai filmes bevételeknek átlagosan a 60%-át adja), ezért az összehasonlító nézőszámokat budapesti viszonylatban közöljük, mivel friss adatok leginkább a fővárosból állnak rendelkezésünkre.
Ezek alapján pedig biztosan kijelenthető, hogy az idei legnépszerűbb film a Harmadik Shrek lesz, mely nyomába az előző részek nézőszámai alapján még a Harry Potter 5. része sem szegődhet. Az Amerikában viszonylag visszafogottan szereplő ogremese leggyengébb epizódjáért is szétszedtük a mozipénztárakat és három hét elegendő volt, hogy Shrek hazavágja Jack Sparrow, a T4xit vagy a 300-at budapesti 245 ezres nézőszámával (országos viszonylatban majd félmillióan látták a filmet.) Ezek a számok is mutatják, hogy oktondiság a letöltések miatt aggódni, egyszerűen csak olyan filmeket kell készíteni, melyek mágnesként vonzzák az embereket a mozikba.
Hat hetes futása alapján természetesen A Karib-tenger kalózai - A világ végén a második helyezett az éves listán, majd 195 ezer nézővel. A kalózok és a harmadik helyezett T4xi között pedig már jókora lyuk tátong, hisz a francia vígjátékra 116 ezren váltottak jegyet, s nagyjából ugyanennyien gondolták, hogy megnézik a 300-at (109 ezer) és az idény meglepetés sikerét az S.O.S Szerelem című reklámfilmet (109 ezer 500). A lista folytatásén sem csodálkozunk el, hiszen az Éjszaka a múzeumban (98 ezer) című gyerekfilm Amerikában 2006 második legsikeresebb filmje volt, s a nálunk mindig is népszerű Rowan Atkinsonra épülő Mr. Bean nyaral (98 ezer) sem maradt le sokkal a megelevenedő tárlat mögött. (Azt mondanunk sem kell, hogy a Pókember 3 a 77 ezer nézővel teljesen leszerepelt, még azokat sem érdekelte, akik a múzeumben rohangáló viaszbábukra gerjedtek.)
Természetesen egy film sikere nem csak abban merül ki hogy eléri-e a 100 ezer nézőt, hiszen akadnak kevéssé reklámozott alkotások, melyeknél egy alacsonyabb nézőszám is üdvözítő lehet. Ennek szellemében igazi meglepetés volt, hogy a világszinten bombasiker német film, a Parfüm is ekkorát robbantott kishazánkban, hiszen az illatbolond szociopatáról szóló filmet épp úgy 59 ezren tekintették meg a fővárosban, mint Nic Cage lángoló koponyájú Szellemlovasát. Hasonlóképpen majd 60 ezer nézőt mondhatott magának a hazai Filmeszemle közönségdíját is elnyerő nyugdíjasfilm, a Konyec.
A fent említettekkel ellentétben azonban sok helyen sikeres és elismert filmek buktak be csúnyán idehaza. Tarantino új filmje, a Halálbiztos még 33 ezer nézőt sem érdekelt, az Oscarokkal megdobált fantasy, a Faun labirintusa mindössze 26 ezer jegyvásárló nézőt hozott, de nem büszkélkedhet az új Stallone-film, a remek Rocky Balboa (17 ezer néző) és a Harcosok klubja-rendező David Fincher új filmje sem (18 ezer). Hiába az amerikai majd 100 milliós siker, ha idehaza Eddie Murphy kövér emberes komédiáját csak 14 799-en látták és hasonlóan orbitálisat bukott a Napot rebootolni akaró expedíció a kellemes és meg nem értett angol scifiben, a Napfényben (13437 néző).
Tanulság? Az nincs. Talán csak annyi, hogy bármennyire is szeretnénk, de ismét bebizonyosodott, hogy idehaza nem éri meg kockáztatni, nem éri meg jó, de rétegfilmeket bemutatni. Hiába vert kenterbe 2006-ban majd minden akciófilmet a Halálos hajsza, ha csak 4545 embert érdekelt a fővárosban és hiába akkor gyomros az Alpha Dog, ha Justin Timberlake és Bruce Willis is csak 11 790 nézőt tud a moziba csábítani. Minden marketing hatástalan ha nem popcorn moziról van szó. Kivétel persze akad, hiszen a 300 sikere is mutatja hogy talán van remény, talán nem csak a folytatások tudnak megéli a piacon, hogy a nyereségükből fedezzék a többi film veszteségét.
Nagyjából jellemező a magyar mozis viszonyokra, hogy trendkövetőek vagyunk. Ez azt jelenti, hogy ami Amerikában siker, az nagy általánosságban Magyarországon is uralni fogja a bevételi listákat. Persze a helyzet közel sem ilyen egyszerű, nyilvánvalóan akadnak kivételek is, mint ahogy nálunk európai és magyar filmek is beleszólhatnak a versengésbe.
Azt talán mondanunk sem kell, hogy a nézők a folytatásokért élnek-halnak, és ezzel mosódik egybe a filmes és tévés műfajok határa. A vagonnyi pénzért gyártott és Amerikában meglehetősen nagy csalódást kiváltó Pókember, Karib, Shrek trióból még a Pókember 3 jött ki a legjobban - mögöttük az első nem folytatás sikerfilm pedig természetesen a 300 lett, melyet csak leszakadva követ két vígjáték, a Faterok motoron és a nálunk csak ősszel a mozikba kerülő Felkoppintva.
Ez Amerika - mi viszont más országban élünk, és lássuk, hogy milyen filmes preferenciákkal bírunk? Mivel az összmagyarországi és budapesti bevételek nagyjából arányban állnak egymással (és Budapest a hazai filmes bevételeknek átlagosan a 60%-át adja), ezért az összehasonlító nézőszámokat budapesti viszonylatban közöljük, mivel friss adatok leginkább a fővárosból állnak rendelkezésünkre.
Ezek alapján pedig biztosan kijelenthető, hogy az idei legnépszerűbb film a Harmadik Shrek lesz, mely nyomába az előző részek nézőszámai alapján még a Harry Potter 5. része sem szegődhet. Az Amerikában viszonylag visszafogottan szereplő ogremese leggyengébb epizódjáért is szétszedtük a mozipénztárakat és három hét elegendő volt, hogy Shrek hazavágja Jack Sparrow, a T4xit vagy a 300-at budapesti 245 ezres nézőszámával (országos viszonylatban majd félmillióan látták a filmet.) Ezek a számok is mutatják, hogy oktondiság a letöltések miatt aggódni, egyszerűen csak olyan filmeket kell készíteni, melyek mágnesként vonzzák az embereket a mozikba.
Hat hetes futása alapján természetesen A Karib-tenger kalózai - A világ végén a második helyezett az éves listán, majd 195 ezer nézővel. A kalózok és a harmadik helyezett T4xi között pedig már jókora lyuk tátong, hisz a francia vígjátékra 116 ezren váltottak jegyet, s nagyjából ugyanennyien gondolták, hogy megnézik a 300-at (109 ezer) és az idény meglepetés sikerét az S.O.S Szerelem című reklámfilmet (109 ezer 500). A lista folytatásén sem csodálkozunk el, hiszen az Éjszaka a múzeumban (98 ezer) című gyerekfilm Amerikában 2006 második legsikeresebb filmje volt, s a nálunk mindig is népszerű Rowan Atkinsonra épülő Mr. Bean nyaral (98 ezer) sem maradt le sokkal a megelevenedő tárlat mögött. (Azt mondanunk sem kell, hogy a Pókember 3 a 77 ezer nézővel teljesen leszerepelt, még azokat sem érdekelte, akik a múzeumben rohangáló viaszbábukra gerjedtek.)
Természetesen egy film sikere nem csak abban merül ki hogy eléri-e a 100 ezer nézőt, hiszen akadnak kevéssé reklámozott alkotások, melyeknél egy alacsonyabb nézőszám is üdvözítő lehet. Ennek szellemében igazi meglepetés volt, hogy a világszinten bombasiker német film, a Parfüm is ekkorát robbantott kishazánkban, hiszen az illatbolond szociopatáról szóló filmet épp úgy 59 ezren tekintették meg a fővárosban, mint Nic Cage lángoló koponyájú Szellemlovasát. Hasonlóképpen majd 60 ezer nézőt mondhatott magának a hazai Filmeszemle közönségdíját is elnyerő nyugdíjasfilm, a Konyec.
A fent említettekkel ellentétben azonban sok helyen sikeres és elismert filmek buktak be csúnyán idehaza. Tarantino új filmje, a Halálbiztos még 33 ezer nézőt sem érdekelt, az Oscarokkal megdobált fantasy, a Faun labirintusa mindössze 26 ezer jegyvásárló nézőt hozott, de nem büszkélkedhet az új Stallone-film, a remek Rocky Balboa (17 ezer néző) és a Harcosok klubja-rendező David Fincher új filmje sem (18 ezer). Hiába az amerikai majd 100 milliós siker, ha idehaza Eddie Murphy kövér emberes komédiáját csak 14 799-en látták és hasonlóan orbitálisat bukott a Napot rebootolni akaró expedíció a kellemes és meg nem értett angol scifiben, a Napfényben (13437 néző).
Tanulság? Az nincs. Talán csak annyi, hogy bármennyire is szeretnénk, de ismét bebizonyosodott, hogy idehaza nem éri meg kockáztatni, nem éri meg jó, de rétegfilmeket bemutatni. Hiába vert kenterbe 2006-ban majd minden akciófilmet a Halálos hajsza, ha csak 4545 embert érdekelt a fővárosban és hiába akkor gyomros az Alpha Dog, ha Justin Timberlake és Bruce Willis is csak 11 790 nézőt tud a moziba csábítani. Minden marketing hatástalan ha nem popcorn moziról van szó. Kivétel persze akad, hiszen a 300 sikere is mutatja hogy talán van remény, talán nem csak a folytatások tudnak megéli a piacon, hogy a nyereségükből fedezzék a többi film veszteségét.