SG.hu
A Tesla nem bírja az árversenyt a kínaiakkal
A részvények árfolyama zuhan, a befektetők szerint az Elon Musk vezette vállalat nem biztos, hogy képes helytállni az egyre élesedő versenyben.
Elon Musk a Tesla Berlin melletti gyárának dolgozói elé állt egy héttel azután, hogy egy gyújtogató felgyújtott egy nagyfeszültségű villanyoszlopot, és leállította a termelést. "Nem tudnak megállítani minket" - mondta Musk a dolgozóknak az üzem melletti hatalmas sátorban. Grünheide-ben tett látogatását úgy időzítette, hogy megmutassa a németországi alkalmazottaknak - akik közül néhányan a gyújtogatás után aggodalmukat fejezték ki a biztonságuk miatt -, hogy továbbra is elkötelezett a vállalat és a gyár iránt. Az üzem évente mintegy 300 000 autót gyárt, de célja, hogy ezt akár egymillióra növelje. Az újságírók kérdésére, hogy szándékában áll-e tartani magát ehhez a tervhez, Musk azt válaszolta: "Igen, feltétlenül".
De egyre több jel utal arra, hogy a Tesla talán már nem is olyan megállíthatatlan, mint amilyennek egykor tűnt. A vállalat autóeladásai már nem nőnek olyan rohamos ütemben. A kínai autógyártók és az olyan bevált márkák, mint a BMW és a Volkswagen elárasztják a piacot elektromos autókkal, a Tesla pedig csak lassan reagál az új modellekkel. Musk számos külső vállalkozása, valamint az, hogy előszeretettel tesz megosztó politikai nyilatkozatokat és támadja azokat, akikkel nem ért egyet, kérdéseket vetett fel azzal kapcsolatban, hogy mennyire koncentrál továbbra is a Tesla irányítására. A tőzsde egyre inkább aggódik a vállalat miatt: a cég részvényeinek árfolyama idén értékének egyharmadát elveszítette, miközben a főbb részvényindexek rekordmagasságot értek el. "A Teslára tett fogadás mindig is Muskra tett fogadás volt" - véli Eric Talley, a Columbia Law School professzora, aki a társasági joggal, vállalatirányítással és pénzügyekkel foglalkozik.
A hét elején Musk interjút adott Don Lemon egykori televíziós műsorvezetőnek, amelyet online közvetítettek. Ebben a ciklus részeként jellemezte a vállalat részvényárfolyamának esését. "A részvények fel-le mennek, de ami igazán számít, hogy nagyszerű termékeket gyártunk és szállítunk" - mondta Musk. A Tesla grünheidei gyárának egyhetes termelési leállása - amely idén már a második volt - csak átmeneti visszaesés volt. A részvényárfolyam csökkenése azonban azt jelzi, hogy a befektetők újraértékelik a Tesla hosszú távú kilátásait, és már nem biztosak abban, hogy a vállalat - amely még mindig többet ér, mint bármely más autógyártó - egy napon uralni fogja az iparágat.
Musknak nagy érdemei vannak abban, hogy más autógyártókat is rávett arra, hogy az elektromos autókra összpontosítsanak, és bebizonyította, hogy azok praktikusak, nyereségesek és szórakoztatóak lehetnek. A Tesla Model Y sportos haszonjárműve volt tavaly a legkelendőbb autó a világon. A Tesla a Model Y 2020-as forgalomba helyezése óta nem bővítette tömegpiaci járművekkel a kínálatát, míg az olyan kínai autógyártók, mint a BYD, a SAIC és a Geely Auto tucatnyi új modellt hoztak ki. Elemzők szerint a Tesla Cybertruck - egy futurisztikus pickup, amely tavaly korlátozott számban került forgalomba - magas ára és szokatlan kialakítása miatt valószínűleg csak egy viszonylag szűk vásárlói rétegnek fog tetszeni. És bár a Tesla dolgozik egy olyan elektromos autón, amely 25 000 dollár körüli áron lenne kapható, várhatóan csak 2026-ban kerülhet nagy számban forgalomba.
A Tesla többször is módosította az árakat a kereslet függvényében, csökkentette azokat az eladások fellendítése érdekében, majd néha ismét emelte őket. Bár a csökkentések segítettek abban, hogy az elektromos autók megfizethetőbbé váljanak, elemzők szerint ez a stratégia a vállalat nyereségét csökkentette anélkül, hogy a bevételeket növelte volna. A csökkentések a Tesla autóinak viszonteladói értékét is jelentősen csökkentették, mivel egy használt autóért senki sem fizet többet, mint egy újért. "A stratégia arra neveli a potenciális vásárlókat, hogy várjanak a leárazásra" - mondta Gary Black, a Future Fund ügyvezető partnere az X-en. Black-nek több mint 400 000 követője van az X-en, és régóta Tesla-hívő, de alapja nemrég eladta a vállalat részvényeinek egy részét.
A Tesla különösen erős versennyel néz szembe Kínában, a világ legnagyobb autópiacán, ahol az új autóeladások több mint egyharmada elektromos autó. A BYD 2023 utolsó három hónapjában a szedánok, sportos haszonjárművek és olcsó kisautók széles választékával megelőzte a Teslát a globális elektromos járműeladásokban. Seagull modelljüket Kínában kevesebb mint 12 000 dollárért árulják. A Tesla árcsökkentései után is a Model 3 szedánok és a sanghaji gyárban készülő Model Y SUV-ok jóval drágábbak, mint sok kínai modell. Az európai és kínai autógyártók is szédítő ütemben vezetnek be új elektromos járműveket, ez év végéig több mint 150 kerül forgalomba.
Ugyanakkor a Tesla nincs jó helyzetben ahhoz, hogy a luxuspiacon versenyezzen, mivel autói nem kínálnak annyi kényelmi szolgáltatást, mint a BMW vagy a Mercedes-Benz - mondta John Helveston, a George Washington Egyetem mérnöki menedzsment professzora, aki tanulmányozta a kínai autóvásárlási szokásokat. "Kínában annyi nagyszerű lehetőség van, hogy a Tesla csak középen helyezkedik el" - mondta Helveston. "Ez egy túlárazott autó ahhoz a luxushoz képest, amit tartalmaz." A Tesla nem árulta el a befektetőknek, hogy miként fogja visszaszerezni pozícióját Kínában, ahol eladásainak nagy részét bonyolítja.
"Az árcsökkentésen kívül mit fognak elővenni az eszköztárukból, hogy 2024-ben is ott maradjanak az élmezőnyben?" - kérdezte Tu Le, a Sino Auto Insights kutatócég ügyvezető igazgatója. "Az árcsökkentés eszköze elvesztette hatékonyságát." Musk megvetése a bevett módszerekkel szemben, valamint a nagy mérnöki kihívások iránti szeretete megnehezítette a Tesla számára az új termékek gyors piacra dobását, véli Helveston. A Cybertruck egy példa erre: rozsdamentes acélból készült, amely jobban ellenáll a rozsdának, mint a hagyományos acél, de közismerten nehéz vele dolgozni. A teherautó két év késéssel érkezett meg, és olyan erőforrásokat vett igénybe, amelyeket szélesebb körű vonzerővel bíró termékekre lehetett volna fordítani.
"A Tesla sokkal jobban teljesíthetne, mint most, ha kevésbé agresszívan próbáltak volna mindent újonnan ők megcsinálni, és olyan meglévő tudást használtak volna, ami működik" - mondta Helveston. De Muskot csak az új dolgok csinálása izgatja; vidáman kuncogott, amikor Lemon interjújában a vállalat Roadster sportkocsijának felújított változatáról beszélt, amelyet elmondása szerint a Tesla ez év végére tervez piacra dobni. A jármű a Tesla és a SpaceX nevű rakétatársasága technológiáját fogja ötvözni, hogy "létrehozzunk valamit, ami nem is igazán autó" - mondta.
Európában a Model Y volt tavaly a legkelendőbb elektromos autó. A Volkswagen és a hozzá tartozó Audi, Skoda és SEAT márkák azonban együttesen több elektromos járművet adtak el a kontinensen, mint a Tesla. A Model Y eladásai az év végén visszaestek, miután Németország és más országok csökkentették a támogatásokat. A Tesla a kínai importra vonatkozó, az Európai Unió által fontolgatott korlátozások miatt is szenvedhet. Az Európában értékesített összes Model 3 szedánt és a Nagy-Britanniának szánt jobbkormányos Model Y-t Sanghajból importálják. Minden negyedik Európába importált kínai gyártmányú autóból egy Tesla.
"Az eddig lenyűgöző haszonkulcsok szűkülni fognak, és kiegyenlítettebbé válnak a helyben gyártó európai autógyártók versenyfeltételei" - mondta Matthias Schmidt, a Schmidt Automotive Research kutatócég alapítója. Megjegyezte, hogy Franciaország egy lépéssel tovább ment a protekcionista politikában, amikor az elektromos járművek vásárlásához nyújtott állami támogatásokat az Európai Unióban gyártott járművekre korlátozta. Olaszország jelezte, hogy ugyanígy járhat el.
Elon Musk a Tesla Berlin melletti gyárának dolgozói elé állt egy héttel azután, hogy egy gyújtogató felgyújtott egy nagyfeszültségű villanyoszlopot, és leállította a termelést. "Nem tudnak megállítani minket" - mondta Musk a dolgozóknak az üzem melletti hatalmas sátorban. Grünheide-ben tett látogatását úgy időzítette, hogy megmutassa a németországi alkalmazottaknak - akik közül néhányan a gyújtogatás után aggodalmukat fejezték ki a biztonságuk miatt -, hogy továbbra is elkötelezett a vállalat és a gyár iránt. Az üzem évente mintegy 300 000 autót gyárt, de célja, hogy ezt akár egymillióra növelje. Az újságírók kérdésére, hogy szándékában áll-e tartani magát ehhez a tervhez, Musk azt válaszolta: "Igen, feltétlenül".
De egyre több jel utal arra, hogy a Tesla talán már nem is olyan megállíthatatlan, mint amilyennek egykor tűnt. A vállalat autóeladásai már nem nőnek olyan rohamos ütemben. A kínai autógyártók és az olyan bevált márkák, mint a BMW és a Volkswagen elárasztják a piacot elektromos autókkal, a Tesla pedig csak lassan reagál az új modellekkel. Musk számos külső vállalkozása, valamint az, hogy előszeretettel tesz megosztó politikai nyilatkozatokat és támadja azokat, akikkel nem ért egyet, kérdéseket vetett fel azzal kapcsolatban, hogy mennyire koncentrál továbbra is a Tesla irányítására. A tőzsde egyre inkább aggódik a vállalat miatt: a cég részvényeinek árfolyama idén értékének egyharmadát elveszítette, miközben a főbb részvényindexek rekordmagasságot értek el. "A Teslára tett fogadás mindig is Muskra tett fogadás volt" - véli Eric Talley, a Columbia Law School professzora, aki a társasági joggal, vállalatirányítással és pénzügyekkel foglalkozik.
A hét elején Musk interjút adott Don Lemon egykori televíziós műsorvezetőnek, amelyet online közvetítettek. Ebben a ciklus részeként jellemezte a vállalat részvényárfolyamának esését. "A részvények fel-le mennek, de ami igazán számít, hogy nagyszerű termékeket gyártunk és szállítunk" - mondta Musk. A Tesla grünheidei gyárának egyhetes termelési leállása - amely idén már a második volt - csak átmeneti visszaesés volt. A részvényárfolyam csökkenése azonban azt jelzi, hogy a befektetők újraértékelik a Tesla hosszú távú kilátásait, és már nem biztosak abban, hogy a vállalat - amely még mindig többet ér, mint bármely más autógyártó - egy napon uralni fogja az iparágat.
Musknak nagy érdemei vannak abban, hogy más autógyártókat is rávett arra, hogy az elektromos autókra összpontosítsanak, és bebizonyította, hogy azok praktikusak, nyereségesek és szórakoztatóak lehetnek. A Tesla Model Y sportos haszonjárműve volt tavaly a legkelendőbb autó a világon. A Tesla a Model Y 2020-as forgalomba helyezése óta nem bővítette tömegpiaci járművekkel a kínálatát, míg az olyan kínai autógyártók, mint a BYD, a SAIC és a Geely Auto tucatnyi új modellt hoztak ki. Elemzők szerint a Tesla Cybertruck - egy futurisztikus pickup, amely tavaly korlátozott számban került forgalomba - magas ára és szokatlan kialakítása miatt valószínűleg csak egy viszonylag szűk vásárlói rétegnek fog tetszeni. És bár a Tesla dolgozik egy olyan elektromos autón, amely 25 000 dollár körüli áron lenne kapható, várhatóan csak 2026-ban kerülhet nagy számban forgalomba.
A Tesla többször is módosította az árakat a kereslet függvényében, csökkentette azokat az eladások fellendítése érdekében, majd néha ismét emelte őket. Bár a csökkentések segítettek abban, hogy az elektromos autók megfizethetőbbé váljanak, elemzők szerint ez a stratégia a vállalat nyereségét csökkentette anélkül, hogy a bevételeket növelte volna. A csökkentések a Tesla autóinak viszonteladói értékét is jelentősen csökkentették, mivel egy használt autóért senki sem fizet többet, mint egy újért. "A stratégia arra neveli a potenciális vásárlókat, hogy várjanak a leárazásra" - mondta Gary Black, a Future Fund ügyvezető partnere az X-en. Black-nek több mint 400 000 követője van az X-en, és régóta Tesla-hívő, de alapja nemrég eladta a vállalat részvényeinek egy részét.
A Tesla különösen erős versennyel néz szembe Kínában, a világ legnagyobb autópiacán, ahol az új autóeladások több mint egyharmada elektromos autó. A BYD 2023 utolsó három hónapjában a szedánok, sportos haszonjárművek és olcsó kisautók széles választékával megelőzte a Teslát a globális elektromos járműeladásokban. Seagull modelljüket Kínában kevesebb mint 12 000 dollárért árulják. A Tesla árcsökkentései után is a Model 3 szedánok és a sanghaji gyárban készülő Model Y SUV-ok jóval drágábbak, mint sok kínai modell. Az európai és kínai autógyártók is szédítő ütemben vezetnek be új elektromos járműveket, ez év végéig több mint 150 kerül forgalomba.
Ugyanakkor a Tesla nincs jó helyzetben ahhoz, hogy a luxuspiacon versenyezzen, mivel autói nem kínálnak annyi kényelmi szolgáltatást, mint a BMW vagy a Mercedes-Benz - mondta John Helveston, a George Washington Egyetem mérnöki menedzsment professzora, aki tanulmányozta a kínai autóvásárlási szokásokat. "Kínában annyi nagyszerű lehetőség van, hogy a Tesla csak középen helyezkedik el" - mondta Helveston. "Ez egy túlárazott autó ahhoz a luxushoz képest, amit tartalmaz." A Tesla nem árulta el a befektetőknek, hogy miként fogja visszaszerezni pozícióját Kínában, ahol eladásainak nagy részét bonyolítja.
"Az árcsökkentésen kívül mit fognak elővenni az eszköztárukból, hogy 2024-ben is ott maradjanak az élmezőnyben?" - kérdezte Tu Le, a Sino Auto Insights kutatócég ügyvezető igazgatója. "Az árcsökkentés eszköze elvesztette hatékonyságát." Musk megvetése a bevett módszerekkel szemben, valamint a nagy mérnöki kihívások iránti szeretete megnehezítette a Tesla számára az új termékek gyors piacra dobását, véli Helveston. A Cybertruck egy példa erre: rozsdamentes acélból készült, amely jobban ellenáll a rozsdának, mint a hagyományos acél, de közismerten nehéz vele dolgozni. A teherautó két év késéssel érkezett meg, és olyan erőforrásokat vett igénybe, amelyeket szélesebb körű vonzerővel bíró termékekre lehetett volna fordítani.
"A Tesla sokkal jobban teljesíthetne, mint most, ha kevésbé agresszívan próbáltak volna mindent újonnan ők megcsinálni, és olyan meglévő tudást használtak volna, ami működik" - mondta Helveston. De Muskot csak az új dolgok csinálása izgatja; vidáman kuncogott, amikor Lemon interjújában a vállalat Roadster sportkocsijának felújított változatáról beszélt, amelyet elmondása szerint a Tesla ez év végére tervez piacra dobni. A jármű a Tesla és a SpaceX nevű rakétatársasága technológiáját fogja ötvözni, hogy "létrehozzunk valamit, ami nem is igazán autó" - mondta.
Európában a Model Y volt tavaly a legkelendőbb elektromos autó. A Volkswagen és a hozzá tartozó Audi, Skoda és SEAT márkák azonban együttesen több elektromos járművet adtak el a kontinensen, mint a Tesla. A Model Y eladásai az év végén visszaestek, miután Németország és más országok csökkentették a támogatásokat. A Tesla a kínai importra vonatkozó, az Európai Unió által fontolgatott korlátozások miatt is szenvedhet. Az Európában értékesített összes Model 3 szedánt és a Nagy-Britanniának szánt jobbkormányos Model Y-t Sanghajból importálják. Minden negyedik Európába importált kínai gyártmányú autóból egy Tesla.
"Az eddig lenyűgöző haszonkulcsok szűkülni fognak, és kiegyenlítettebbé válnak a helyben gyártó európai autógyártók versenyfeltételei" - mondta Matthias Schmidt, a Schmidt Automotive Research kutatócég alapítója. Megjegyezte, hogy Franciaország egy lépéssel tovább ment a protekcionista politikában, amikor az elektromos járművek vásárlásához nyújtott állami támogatásokat az Európai Unióban gyártott járművekre korlátozta. Olaszország jelezte, hogy ugyanígy járhat el.