25
-
#25 Musk is kapott hátszelet, a Teslánál nem tudom volt-e, de a SpaceX-nél nem volt titok, hogy az állam is mögé állt.
Kínában ha az állam is úgy akarja, akkor mondhatni nincs akadály.
Ott egész stratégiai lánc működik a nyersanyag beszerzésétől a termék piaci eladásáig.
Állami hátszéllel képesek egy terméket addig ár alatt tartani, míg a konkurencia földbe nem áll.
pl Csengdu-i (Csengtu) napelem gyár, nem piskóta.
Az milyen érdekes, hogy anno ők másoltak, "loptak" el technológiákat, majd később az olcsóbb gyártás miatt kikerülő gyártósorokkal nyert tapasztalat szerzéssel és a külföldi egyetemeken elsajátított tudással ma már ők védik a gyártási technológiájukat :)
"A kínai napelemgyár, ahol 3 millió cella készül naponta"
2 magárországnyi ember él ott, Csaba megmutatja az egyik oldalát,
itt látható a másik
-
M2 #24 Én remélem évekig fogom tölteni az autó aksiját, nem csak napokig.
Általános iskolai matekból jó vagyok, se télen, se nyáron nem szoktam izgulni.
Az akkumulátor-burkolat sérülése miatt leírt autó meg inkább az amerikai biztosítási rendszer hibáinak köszönhető.
A töltők hülyeségei szabályzás, és inkább politikai akarat kérdése.
A nyaralásokra utazva sorban állás meg remélhetőleg pár éven belül megoldódik. -
Ender Wiggin #23 Igen, de ettől olyan az egész, hogy szart fosra cserélünk. Csak a fos feltöltése órákig tart ha sorbanállás van és nem jó a töltő éppen vagy az app vagy akármi. Otthon meg egy 100 kW-os akksit napokig töthetsz, ha a háznak is szüksége van az áramra meg be is akarsz termelni...
És télen nyáron izgulsz, hogy 250 km-t tudsz-e menni vele, mert se a meleg, se a hideg nem jó és vagy fűtesz vagy klímázol éppen. Ha sérül az akksi burkolata, akkor kukázhatod az egész autót. stbstbstb.
Ha egy város visszatér a dízelbuszokra az elektromosról vagy a kölcsönző cégek a benzinesre, akkor az elég intő jel. Mert ők tudják a nagy mennyiség menedzselése miatt az elektromos fostalicska árnyoldalát is. -
M2 #22 Meg napi 40 belső égésű. Csak azoknál már megszoktuk. -
#21 Mindenesetre a BYD elkezdte nyomatni a LiFePo4 akkumulátorokat az autóiban - ami nem ég ki.
-
Ender Wiggin #20 És közben napi 7 elektromos autó ég porrá átlagban Kínában... -
#19 Szóval mégegyszer. Attól számítva, hogy a kínaiak elhatározták, hogy tekintve, hogy nincs olajuk, így más, a gazdaság szempontjából alapvető nyersanyagra/nyersanyagokra fogják rátenni a piszkos maoista kezüket, eltellt 1-2 évtized. És bizony mára megkerülthetetlen tényezőt jelentenek az elektronikai ipar szinte bármelyik szegmensében.
Miért gondoljuk, hogy ha ezen változtatni akarunk, nekünk kevesebb kell egy hasonló pozíció eléréséhez?
Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2024.03.25. 09:33:32 -
#18 Háááát, nem nevezném legendának túl erős kifejezés, inkább csak ténynek.
Lásd a linkelt cikkeket.
Az, hogy pl. lítium esetében a feldolgozó ipar, plusz a ki nem bányászott tartalék jelentős része Kínában van az azért hosszútávon biztosítja számukra, hogy ha lítiumot, de ugyan így ritkaföldfémet, vagy egyéb elektronikai szempontból fontos anyagot akarsz vásárolni, akár csak kobaltot, rezet, amit nem is ott bányásznak, akkor is hozzájuk kelljen fordulni. -
manypet #17 "Az egyetlen dolog, amiben Kina igazan egyeduralkodo, az a ritkafoldfemek"
Meg még pár másik anyag, amit lentebb linkeltem neked:
Antimon - 90%
Gallium - 80%
Germánium - 60%
Grafit - 70%
Magnezit - 69%
Magnézium - 85%
Szilícium - 60%
Volfrám - 80%
A tantál, mangán és kobalt esetében is döntő része kínai termelés, avagy kínai befolyás alatti afrikai országok termelik. Sőt, több más anyagnál is igen komoly a kínai befolyás a termelésél. Rengeteg bányát megvettek a világ nagy részén, és vagy ők termeltetik, vagy bezárták, hogy ne legyen konkurenciájuk. Ugyan talán nem egyeduralkodó, de hogy megkerülhetetlen szerepe van a bányászatban, sőt, némely területeken részleges monopóliuma is, az biztos. És sajnos ezt ki is használja.
"egyik naprol a masikra, mint a Weltmeisterrel tortent"
A Weltmeister a Volkswagen egy kísérlete volt csak, semmi egyéb. Igazából a legtöbb autómárka sok esetben más autógyártók tulajdonában van, azok irányítása pedig alig néhány ember kezében. Szóval ha egy ilyen hirtelen feltűnő és sikeresnek látszó autómárkáról van szó, akkor nem lehetetlen, hogy egy már régóta meglévő van mögötte. -
Nagydög #16 "szoval a profit miatt odakoltozott a kitermeles jelentos resze."
Persze, azert jo a kerekes kut, mert oda lehet tolni, ahol eppen kell a viz. :)
Megegyszer: Nem a lelohelyek 70%-a van Ausztraliaban es Chileben, hanem a litium kitermeles.
Az egyetlen dolog, amiben Kina igazan egyeduralkodo, az a ritkafoldfemek(A vilag termelesenek 68%-a). Ezek kozzul a neodimium, ami elektromos autok szempontjabol erdekes valamennyire: Ugy 70 dkg kell belole egy elektromos auto motorjaba, ha az allando magneses. -
Nagydög #15 Es csak hogy mar a cikkhez is hozzaszoljak:
A kínai autógyártók és az olyan bevált márkák, mint a BMW és a Volkswagen elárasztják a piacot elektromos autókkal...
Ami pontosabban kifejtve ugy oszlik el, hogy a kinai autogyartok elarasztjak(legalabbis szeretnek) a piacot elektromos autokkal, mig a bevalt markak a sajtot arasztjak el az elektromos autoik igeretevel. Kiveve persze mikor azzal, hogy az embereknek nem kell az elektromos auto(nk), igy nem is eroltetjuk.
A kinai elektromos autoval pedig az a baj:
- Amit otthon eladnak, az megbizhatatlan(Ott valoban gyakori, hogy az uj BYD Seal langra kap csak ugy, esetleg nem nyilnak ki a legzsakok, mikor kellene, vagy szimplan nem fog a fek), igy kerdeses, mennyire lesznek kepesek normalis minosegu autokat forgalmazni, mert Europaban ez nem lesz eleg.
- A franc se tudja, mennyiert kepesek autot gyartani valojaban.
- Nem tudni, hogy az autogyarto nem tunik-e el egyik naprol a masikra, mint a Weltmeisterrel tortent: A markakereskedések hirtelen bezartak es kiuritettek oket, a szervereket lekapcsoltak, igy az autok sem mukodtek. -
manypet #14 "Errol mar rengeteget hallottam. Megmondanad kb. melyek ezek a nyersanyagok?!"
Gyakorlatilag a legtöbb fém bányászata döntő része Kínában, avagy kínai érdekeltségű cégek tulajdonában történik. Ez nem azt jelenti, hogy máshol nincsenek fémek. Csak azt, hogy Kína a 90es évektől kezdve átvette a kitermelést. Eleve akkor még a mostaninál is sokkal olcsóbb volt a munkaerő arrafelé, ráadásul nem a négergyerekek munkamoráljával, hanem a valóban dolgozni képes és hajlandó, sokkal értelmesebb kínaival. Erre jött rá, hogy arrafelé nem igazán számítanak olyan jelentéktelen dolgok, mint munkavédelem meg környezetvédelem. Ha állam bácsi azt mondja, termelni fogunk, akkor minden más háttérbe szorul. Így a kínai bányákat és fémtermelést nem akadályozza semmiféle érdemi szabályozás. A zöldmozgalmak szintén nem, pláne, hogy jó részüket éppen Kína fizeti, hogy az európai meg amerikai kitermeléseket hátráltassák. Így Kína termeli jelenleg a legtöbb fémet. Nem csak a nélkülözhetetlen ritkaföldfémeket, hanem mást is, a réztől az antimonon át a galliumig. A többi országnak nem érte meg termelni, meg új bányákat nyitni, mert a kínai a fentiek miatt jóval olcsóbb volt. Ezért a többi helyen a kitermelés visszaesett, az új bányák feltárása leállt. Ha történt is ilyen, akkor azt Kína megpróbálta felvásárolni (ez minden pénzt megért nekik), ha meg nem sikerült, akkor ráuszította a balos zöldmozgalmárait (lásd Svédországban a ritkaföldfém bánya esetét). Lehetne máshol is, sőt, lehetne még több bányát feltárni, de Kína akadályozza. Ezzel a legtöbb fémet Kína állítja ma elő. Ennek segítségével pedig sokkal olcsóbban tud gyártani. Sőt, a nyugati gyártókat is részben ezzel csalogatta az országába. Külföldre drágábban exportálta, mintha Kínában használtad volna fel az anyagot, már ha egyáltalán kaptál. EZÉRT A CÉGEK KÍNÁBA MENTEK GYÁRTANI. Nem csak az olcsó munkaerő volt a tényező, hanem az olcsó és biztonságosan beszerezhető nyersanyag is! Így pedig Kína eltanulhatta a nyugati technológiát. Most meg már, miután a tudást megszerezte és nincs szüksége ránk, szépen veszi át minden területen a termelést még a nyugati óriáscégektől is. Autógyártás, repülőgépgyártás, gépgyártás, lassan pedig akár a chipgyártás is. Az EU meg az USA meg eléggé lassan kezdenek rálátni erre és kaparni tíz körömmel, hogy a cégeik végre nyissák meg az új bányákat meg kezdjék meg azt a fémtermelést, amit az utóbbi években a kínai import miatt abbahagytak.
Kína legfőbb fegyvere jelenleg a bányászati monopóliuma.
Stratégiai és kritikus nyersanyagok bányászata:
http://www.geopolitika.hu/hu/2018/04/19/a-fold-strategiai-fontossagu-nyersanyagai/
Utoljára szerkesztette: manypet, 2024.03.22. 14:59:52 -
Sequoyah #13 Az is nagy kulonbseg hogy a nyersanyag, vagy a nyersanyag KITERMELES nagy resze van-e ott.
Nem csak Kinaban van nyersanyag, de ott nincsennek kornyezetvedelmi szabalyok, szoval a profit miatt odakoltozott a kitermeles jelentos resze.
Mashol is voltak banyak, meg az USA-ban is, csak azok bezartak. -
Nagydög #12 Akkor jol gondoltam. Kina a harmadik litium banyaszatban. Ugy ertem, nagyon harmadik, mert a harmadat banyassza az elso Ausztralianak, es a felet mint a masodik Chile. Szoval nem, nincs ott a nyersanyagok nagyresze. Ami miatt a "kinaiaknal van a litium" legendaja elterjedt, az a feldolgozas/finomitas, aminek jelentos resze(nem talaok most hirtelen adatot, de valami 70% remlik) naluk tortenik.
-
#11 Talán pl. lítium? ;)
Ez egy 1 éves cikk ugyan, de azóta mi is változott a kínai pénzből termelt/feldolgozott lítium függésünk tekintetében, amikor a cikk szerint egy bányászat + feldolgozó ipar felfuttatása 10-15 év?
Kínai lítium
Ez meg ugyanez pepitában, egy újabb cikkben, egyéb elektronikai iparhoz nélkülözhetetlen nyersanyagok piaca tekintetében.
Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2024.03.22. 12:52:22 -
Nagydög #10 Eleve nincs ilyen alternativa, mert eleve a kínaiaknál van a szükséges nyersanyagok nagyrésze,
Errol mar rengeteget hallottam. Megmondanad kb. melyek ezek a nyersanyagok?! -
#9 Nem gondolom, hogy a világ gazdasági, politikai bajaira egy az oroszoknál sem működő, még csak protekcionistának sem mondható szankciós gazdaságpolitika lenne a megoldás.
Mi is az alapszitu az oroszoknál? Olyan termékeket, nyersanyagokat szankcionálunk, aminek a piacon nincs reális alternativája, pl saját termelésből fakadóan. Ez nem protekcionizmus, hanem szimpla lúzerség, hiszen az adott terméket valszeg meg kell szerezni, csak drágábban szürke/fekete importból.
Kínai occó vellanykocsi dettó. Eleve nincs ilyen alternativa, mert eleve a kínaiaknál van a szükséges nyersanyagok nagyrésze, így sajnos nehezen fogunk egy piacra dobott , ehhez az alapálláshoz képest versenyképes saját magas hozzáadott értékű termékkel velük szemben versenyezni, mert ezt max a luxuskategóriában fogjuk tudni megtenni, hiszen a kínai árversenyben mindíg alánk fog ígérni az olcsó kategóriában. Szal a gondolatmenet itt megbotlik.
Lássuk azt, hogy a kínaiaknak nem tavaly jutott eszébe, hogy milyen jó ötlet az elektromos autó. KB. 15 éve kijelentették, hogy fel fogják futtatni a kínai autógyártást, mint a gazdaság egy fontos ágazatát, és tekintve, hogy a belső égésű motoroknál a nyugati gyártók előnyét soha a büdös életben nem tudják behozni, ezért eleve az elektromos autók fejlesztésében próbálnak a nyugat elé vágni.
Szal, ha viszont mi most akarunk valami stratégiát kiokoskodni, akkor bizony már rég elkéstünk. -
AndReWsss #8 De legalább nem közpénzből játszik. Ha bukja, a sajátját és a befektetőkét bukja...
C'est la vie -
Sequoyah #7 Igen, egy vezeto szemelyisege NAGYON kihat a vallalatra. Igaz a mondas, hogy a fejetol buzlik a hal...
Szemelyes elmeny: az egyik elso ceg akinel dolgoztam (szerencsere kulsoskent) lecsereltek a CEO-t. Az uj vezeto hajlamos volt minden kis hibat buntetni. Nem a mi hibankat, alacsony szintre nem jott le, de a felsovezetok hibait, akik kozvetlenul alatta voltak.
Par honap eleg volt ahhoz hogy a teljes munkakultura megvaltozzon. Az addigi kooperativ munkavegzest, es konstruktiv hibakat felvaltotta a hibak rejtegetese, tagadasa es masra kenese. Felfele nyal, lefele rug mentalitas, ami persze tovabb terjedt lefele. Ez vegigterjedt a legalsobb szintekig.
Es erre ezerfele ismert pelda van (Wells Fargo, Boeing...)
Hogy miert ert el eddig sikert? 3 okot tudok mondani:
- 2020 elott Must sokkal tobb idot toltott a Teslaval es Space X-el. A figyelme mostanaban nagyon szetszorodott.
- Must sikerei mind technologiai startupok felfuttatasahoz kotodnek. A Tesla startup volt egeszen a Model 3 gyartasanak felfutasaig, amikor is elkezdett profitot termelni. Onnantol ez mar nem egy startup, hanem egy felnott valalat amikek fenntarthato novekedest kell produkalnia, es mar nem igazan egetheti a befektetok penzet hulye otletekre amik vagy bejonnek vagy nem.
- Musk sokkal jozanabb volt 2020 elott. Nem tudom hogy a drogok, vagy a hirnev szallt-e a fejebe. Sosem volt pszichologiailag egeszseges (Asperger's Syndrome), de az utobbi evekben nagyon megborult. -
M2 #6 Így jár az, aki tömegmodellek (Model 2, Model 1) helyett rétegautók (CyberTruck, Roadster) fejlesztésével és gyártásával foglalkozik.
Majd a kínaiak alulról szépen leuralják a piacot. Hagyott nekik időt. Hiba volt. -
#5 Szerinted egy ember személyisége ennyire kihat egy vállalatra? Ha így lenne, nem ért volna el ekkora sikert, hiszen minden területnek meg kell lennie a maga vezető szakemberének, aki azt irányítja. Pénzügyi, technológiai, személyügyi stb. területeken, még a marketing oldalon is.
És lám, a Teslában is megvannak ezek a kulcsfigurák, akik nélkül összedőlne az egész.
Az ürge bolond az tény, de ugyanúgy Bill Gates is az meg a többi hasonszőrű, annyi eszük viszont van, hogy összegyűjtsék a legjobb szakembereket/zseniket maguk köré. -
#4 Érdekes lenne egy olyan változat, de amerikában biztos mások a fogyasztói igények. Ez egy nagyon racionális változat lenne és legtöbb embernek hasonló gondolkozással tetszene és biztos hogy jól menne. Szerintem szükség is van rá mert a tömegautógyártók vették meg a luxus autó márkákat a történelem is azt mutatja, nem fordítva történt. Szóval ha igazán ott akarnak lenni, meg elterjedni akkor kell egy ilyen modell is. Viszont eddig nem az volt a problémájuk hogy nem tudják kinek eladni, hanem hogy nem tudták teljesíteni a befutó rengeteg rendelést.
A meg a másik, hogy egy autó élettartama alatt amúgy elég jelentős bevétel a szervízelésből jön ami a márkaszervízek/alkatrészeladások révén visszafolyik a gyártókhoz is és nem biztos hogy egy jól szerelhető, kevés karbantartás igényes olcsó autót szeretnek. Inkább pakoljuk tele sok dologgal hogy valami biztos feladja majd közülük előbb utóbb.
Utoljára szerkesztette: Palinko, 2024.03.21. 16:11:52 -
Sequoyah #3 Egyetertek.
Amerikaban a Tesla ara nem beszedtema, mert egy Model 3 vagy Model Y ara kb pont egy atlag auto ara, allami tamogatasok nelkul, es aztan az uzemeltetes olcsobb. Norvegiaban sem problema ez nyilvan. De Magyarorszagon, es a vilag nagy reszen ezen kozepkategorias autok mar draganak szamitanak, szoval a Tesla nem rughat nagyon labdaba...
A Tesla nagyon buszke volt a soha nem latott automatizalasra, ami elvileg olcso gyartast jelent. Ideje megmutatni ennek az eredmenyet. Nem hivatkozhatnak az "olcso kinai munkaerore", mert a robotizalt gyartas es osszeszereles meg olcsobb, meg akkor is ha Amerikaban tortenik.
-
Sequoyah #2 Szedjen be meg egy kis ketamint, az biztos segita Teslan...:D
A Tesla sosem a hataridok betartasarol volt hires, de nagyon aggressziv hataridoi voltak, es meg megcsuszva is boven a konkurencia elott jartak a fejlesztesi idoben. Space X ugyanez...
De az utobbi evekben nagyon elvesztek, es most mar rendszereen a konkurencia utan futnak, es ellovasbol sereghajtova valtak (last elektromos pickup truckok es sportautok teren, valamint haszongepjarmuvek teren is). Az utolso sikeruk a Model 3 gyartasanak a felfuttatasa volt 2018-ban, azota semmi erdemlegeset nem csinaltak...
Es ez egybeesik Elon Musk megborulasaval. Tobbet foglalkozik a politikaval es a Twitter-bukasaval, mint az eddig sikeresen futo vallalataival, komoly psziches problemai vannak. Es a Tesla mar nem startup amihez ertett, hanem egy felnott vallalat. Ideje atadni a stafetat valakinek aki ert az ilyen vallalatok futtatasahoz. -
kvp #1 Egyreszrol a Tesla akar meg is varhatja, hogy a politikusok betiltsak a kinai jarmuvek ertekesiteset az EU-ban, elinditva ezzel egy az oroszhoz hasonlo szakcios sorozatot es annak ellenlepeseit. Masreszrol gyarthatnanak olcsobb jarmuveket is, mivel a technologiajuk megvan hozza.
Ha kihagyjak az osszes extra feature-t es csak egy minimalista elektromos jarmuvet gyartanak le (elso kerek kormanyzas, hatso kerek hajtas az egyszerubb 3 fazisu szinkron motorral, nincs elektromos ules, ajtonyito, stb.) Akkor egy nagyon olcson eloallithato auto maradna, mivel alig van alkatresz az elektromos hajtasrendszerukben. A legbonyolultabb komponens a jarmuben a hvac rendszer, ami viszont egy kombinalt utaster/aksi/motor huto/futo/legkondicionalo rendszer.
Mivel a Tesla ott egyszerusitett a folyamatokon, ahol csak tudott, ezert a legtobb low cost autojukban a fogyoalkatresznek szamito aksicsomag adna a netto ar kb. 80%-at. (ami 20% alatti maradvanyerteket jelentene az aksicsomag eletciklusanak vegen, lasd egyszer eldobhato jarmu)