SG.hu

Szabvánnyá vált a Tesla elektromos töltője

A Ford után Mary Barra, a General Motors vezérigazgatója is megállapodott Elon Muskkal a Tesla által kifejlesztett töltési technológia átvételében. A megállapodások lehetővé teszik, hogy a GM és a Ford ügyfelei használhassák a Tesla gyorstöltőit.

Felmérések szerint a töltő hiánya az egyik fő ok, ami miatt egyesek haboznak elektromos autót vásárolni. A GM, a Ford és számos töltőcég és berendezésszállító azért egyezett bele a Teslával való együttműködésbe, mert nagy szükségük van a vállalat segítségére. Amellett, hogy a Tesla több elektromos autót ad el az Egyesült Államokban, mint az összes többi autógyártó együttvéve, a Tesla működteti az ország legnagyobb gyorstöltő hálózatát. Azonban ez a döntés nagy kockázatokkal jár az autóipar többi része számára, amely egy alapvető fontosságú technológia tekintetében egy ismerten szeszélyes vezetőre támaszkodik. A Tesla saját fejlesztésű töltőrendszere - amelyet nemrégiben kezdett el észak-amerikai töltési szabványnak nevezni - nem több vállalat együttműködésének eredménye, mint ahogy az más műszaki szabványok esetében általában előfordul.

A SAE International - a repülőgépek és járművek műszaki szabványait meghatározó mérnökök szövetsége - közölte, hogy megállapodott a Teslával a töltőcsatlakozó szabványának megalkotásában. A megállapodás lehetővé teszi, hogy más autógyártók és töltőcégek is figyelembe vehessék a technológiát. A rendszer más aspektusainak, például a szoftvereknek és a töltőberendezéseknek a felügyelete azonban nem egyértelmű, és egyes versenytársak szkeptikusak azzal kapcsolatban, hogy a Tesla mekkora ellenőrzést adna át. Az üzlet a Tesla számára is kockázatokkal jár, mert az exkluzív hozzáférés a vállalat töltőállomásaihoz - amelyek némelyikénél már most is hosszú sorok állnak a forgalmas utazási időszakokban - segítette a vállalatot az autók eladásában.


Ez ma még ritkaság, de a jövőben gyakori látvány lesz

A műszaki szabványokkal kapcsolatos csatározások minden új technológia esetében gyakoriak. Ha valaki rossz lóra tesz, a hatás fájdalmas lehet mind a vállalatok, mind a fogyasztók számára, mint azt a gyorsan elavuló szórakoztatóelektronikai eszközöknél bárki megtapasztalhatta. De egy autó esetében a tét sokkal nagyobb, és itt nem csak az árról van szó, hanem az éghajlatváltozás kezeléséről is, amit nagyban hátráltat a benzinüzemű járművek elektromos modellekkel való helyettesítésének lassúsága. Egyes iparági tisztviselők attól tartanak, hogy a töltési technológia körüli zűrös vállalati versengés elriasztja az embereket az elektromos autók vásárlásától.

Európában a Charging Interface Initiative által kifejlesztett CCS csatlakozó a szabvány, mely egy un. kombinált töltési rendszer. A Tesla dugója ennél könnyebb és egyszerűbben kezelhető, de csak a cég autóiba passzol bele. A Forddal és a GM-szal kötött megállapodások értelmében a Tesla a jövő év elejétől egy olyan adaptert kínál majd, amely lehetővé teszi, hogy az említett gyártók autói csatlakozhassanak mintegy 12 000 gyorstöltőjéhez. A Ford és a GM azt tervezi, hogy 2025-től kezdve már olyan modelleket gyárt, amelyeket úgy terveztek, hogy adapter nélkül is használhassák a Tesla-csatlakozót.

A Tesla, a GM és a Ford együttes befolyása gyakorlatilag rákényszeríti a töltőhálózatok üzemeltetőit, hogy Tesla-csatlakozókat telepítsenek, és a CCS-csatlakozót - legalábbis Észak-Amerikában - az elkövetkező években gyakorlatilag okafogyottá teheti. A Rivian - egy kisebb, elektromos járművekkel foglalkozó vállalat - a múlt héten közölte, hogy szintén átáll a Tesla-dugóra, és a Volvo tegnapelőtt ugyanezt a kötelezettségvállalást tette az autógyártó által Észak-Amerikában értékesített autók esetében. Más gyártók is fontolgatják ezt. "Számunkra fontos, hogy a töltés valóban elérhető és egyszerű legyen az ügyfelek számára" - mondta R.J. Scaringe, a Rivian vezérigazgatója.


Ahogy a Tesla-dugó dominánssá válik, a CCS dugó használatára tervezett autókkal rendelkezők egyre inkább olyan adapterekre lesznek utalva, amelyek a biztonság érdekében korlátozott feszültséget képesek kezelni és lassabban töltenek. A Tesla rendszere arról ismert, hogy könnyen használható és megbízható, míg a CCS töltők kényesek lehetnek. A CCS-töltés élménye korántsem kellemes, mert egyrészt sokkal kevesebb ilyen egyenáramú gyorstöltő van, mint Tesla Supercharger, és a már üzembe helyezett CCS-töltők közül sok megbízhatatlan. A meglévő töltőhálózattal kapcsolatos frusztráció nyilvánvalóan az egyik ok, amiért a Ford és a GM úgy döntött, hogy a Tesla mellé áll. "Egyáltalán nem hiszem, hogy ez megtörténne, ha a többi hálózat megbízhatóbb lenne" - mondta Ben Rose, a Battle Road Research elnöke, aki figyelemmel kíséri az elektromos járműipart.

A Tesla rendszere azonban többek között azért teljesít jól, mert a vállalat tervezi és gyártja az egész rendszert - az autót, a szoftvert és a töltőhardvert. De a Tesla elveszíti ezt az abszolút irányítást, amint más autógyártók is csatlakoznak a hálózatához, és rendkívül nehéz olyan töltőket üzemeltetni, amelyek több tucatnyi, különböző gyártótól származó járművet képesek feltölteni. A járműszoftverek módosításai miatt néha előfordulnak csatlakozási problémák, és ilyenkor az emberek természetesen a töltőt hibáztatják.

A Tesla azért épített ki saját töltőhálózatot, mert 2012-ben még - amikor megkezdték a Model S árusítását - nagyon kevés volt a töltőhely. A Tesla nem hoz nyilvánosságra pénzügyi információkat a hálózatról, de elemzők szerint a vállalat valószínűleg pénzt veszít a töltésen, hogy rávegye az embereket, hogy megvegyék az autóit. Az amerikai energiaügyi minisztérium szerint a Tesla 19 700 töltőporttal rendelkezik az Egyesült Államokban, mintegy 1800 állomáson, míg a CCS 10 500 töltőporttal 5300 állomáson. A Ford, a GM és a Rivian járművek számára csak 12 000 Tesla-töltő lesz nyitva.


A CCS csatlakozó leginkább a szerényebb hozzáférhetőség miatt bukott meg

A többi autógyártó azon döntése, hogy a Teslával szövetkezik, és bevételt termel egy versenytársának, annak elismerése, hogy Elon Musk cége rendelkezik a legtöbb tapasztalattal a töltőhálózat működtetésében. Musk megígérte, hogy nem hozza hátrányos helyzetbe a GM és a Ford ügyfeleit, és a többi autógyár valamiért hisz neki. "Egy GM ügyfelet ugyanúgy kezelnek majd, mint egy Tesla ügyfelet, ez része a megállapodásnak" - mondta Alan Wexler, a General Motors egyik vezetője, aki a Teslával folytatott tárgyalásokat vezette. A versenytársak úgy vélik, a kormányzati szabályozó hatóságok közbelépnének, ha a Tesla megpróbálna töltési monopóliumot létrehozni.

Egyesek örülnek, hogy valaki az élre áll, hogy megszüntesse az elektromos járművek értékesítésének egyik fő akadályát. "Felgyorsult növekedési görbére léptünk" - mondta Brendan Jones, a Blink Charging vezérigazgatója, amely Tesla-dugókat tervez telepíteni a hálózatába. "Ez tényleg előre fogja lendíteni az iparágat". A lépés lavinát indíthat el annyiban, hogy ez lehet a végszó, amelyre más autógyártók is vártak. A következő szereplő a Mercedes-Benz lehet, és az egyenáramú gyorstöltőket gyártó vállalatok is elkezdtek reagálni. Ha a Hyundai vagy a Volkswagen is elhagyja a CCS-t, azt a szabvány már nem éli túl, aminek nem fog örülni a már eladott több százezer CCS-sel felszerelt elektromos autó tulajdonosa. Az is még megválaszolatlan kérdés, hogy mi történik, ha jövőre mindenféle autó megjelenik a Supercharger-állomásokon. Nem mindegyik tud majd olyan zökkenőmentesen csatlakozni, mint egy Model 3 vagy Y, mert a töltőállomásokat olyan autókra optimalizálták, amelyek töltőportjai ott vannak, ahol egy Tesláé.

Érdemes megemlíteni, hogy a gyártók megállapodása szembe megy a törvényalkotókkal. Tavaly az amerikai szövetségi kormány kötelezettséget vállalt arra, hogy az autópályák mentén finanszírozza a gyorstöltők országos hálózatának kiépítését. Ez jó dolog, mert ez az elektromos közlekedésre való nagy átállás egyik nagyon szükséges eleme, de a hatóság, a NEVI (National Electric Vehicle Infrastructure) által előírt csatlakozó a CCS, amely most ugye a kihalás szélére került. A szövetségi kormánynak még eltarthat egy darabig, amíg ezt kijavítja.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • subertus #5
    A tesla csatlakozó neve, Èszak-Amerikai szenderd. Nem vèletlen neveztèk ìgy. Ezzel tölteni előny minden autógyártónak ès a Teslànak is. A többi töltő gyak. Halott. A Teslàè a legfejlettebb legmegbizhatobb, legelterjettebb, ès messze legolcsóbb gyorstöltőhàlózat. Muskra règ nincs szüksège a Teslànak. Musk ismeretlen, szeszèlyes, ez mind globalista baromsàg. Minősègi, független hìrportàl ilyet nem ìr.
  • kvp #4
    "Legyen hasonlo mint egy telefon elöfizetés vagy egy hitelkártya és csak rá kelljen dugni a kocsit a töltöre és az felismeri az egyedi kodját amihez van csatlakoztatva az elöfizetés és anélkül, hogy bármit be kéne irogatni meg appokat telepiteni indulna a töltés és késöbb ho végén meg kiszámlázza vagy levonja a kártya egyenlegébol."

    Ezt alapvetoen tudja mint a Tesla fele, mind a jelenlegi EU-s szabvany. A fenti kepen levo jelenlegi amerikai csatlakozobol viszont pont hianyzik a ket kommunikacios tuske. Csak kotelezove kellene tenni a meglevo szabvanyokat.

    "Azt sem nagyon értem, hogy miért kell a kábelekkel szorakozni, eddig amit láttam mindegyik töltöállomáson volt kábel, aki otthon tölti az is kiépitette a töltöfejet akkor minek a kábelt cipelni?"

    Akkor kell a sajat kabel, ha nem gyorstoltohoz vagy otthoni toltofejhez akarunk csatlakozni. Erre a celra szokott lenni a kocsikban 240V-os kabel, hogy egy sima 15A-es konnektorral is lehessen tolteni a kocsit (meg akar egy szabvany EU-s 16A-es hosszabbiton at is). A jobb jarmuvekhez meg van 400V-os haromfazisu tolto is, hogy ahol nincs kiepitett toltofej, de van ipari aram, ott is lehessen tolteni a kocsit. Nem minden elektromos autohoz adjak oket alapbol, de nagyon jol tudnak jonni, mert onnantol szinte minden konnektor toltove valik. (plusz Kanadaban es Eszak Europaban sok helyen van elektromos motorblokk futes csatlakozo kialakitva a kereskedelmi parkolokban, azok is hasznalhatoak csepptoltonek)

    Szoval a kocsikhoz adott kabel olyan mint az ember taskajanak az aljan az USB kabel es a kis halozati adapter. Nem mindig kell, de ha megis, akkor nagyon jol jon.
  • repvez #3
    egyébként tényleg ráférne a szabályozás , mert most lényegében ahény auto annyi féle töltési szabvány és csatlakozo meg applikácio van.
    Nem értem miért nem lehet ugyan ugy egyésges csatlakozást kialakitani és egységes fizetési procedurát hozzá.
    Attól még lehet külön fizetni a különbözö szolgáltatók felé, hogy a töltöfej azonos. A benzinkuton is egyésges a fej még is ahány kut anyni áron adák ugyan azt,

    Legyen hasonlo mint egy telefon elöfizetés vagy egy hitelkártya és csak rá kelljen dugni a kocsit a töltöre és az felismeri az egyedi kodját amihez van csatlakoztatva az elöfizetés és anélkül, hogy bármit be kéne irogatni meg appokat telepiteni indulna a töltés és késöbb ho végén meg kiszámlázza vagy levonja a kártya egyenlegébol.

    Azt sem nagyon értem, hogy miért kell a kábelekkel szorakozni, eddig amit láttam mindegyik töltöállomáson volt kábel, aki otthon tölti az is kiépitette a töltöfejet akkor minek a kábelt cipelni?
  • duke #2
    Itt is az USB-t kene kotelezove tenni, az megoldana a problemat :)))
  • kvp #1
    A legegyszerubb az lenne, ha allamilag szabvanyositanak. Ilyen lepest regen meg mert lepni az USA is (lasd EIA szabvanyok). Manapsag mar csak az EU eleg bator hozza, lasd az USB-C kotelezove tetelet.

    Most ugy nez ki, hogy a Tesla szabvanya lesz az amerikai szabvany, a vilag tobbi reszen pedig az EU-Kina megallapodasokon mulik majd a szabvanyos toltok csatlakozoja.

    ps: Idealis esetben lehetne meg az, hogy a tobbi auton is oda rakjak a Teslas toltocsatlakozot ahova a Tesla is, hogy szabvanyosak legyenek. Plusz az addigi helyen maradna az EU/Kina/korabbi amerikai szabvany szerinti. Marmint ha mindket rendszerbol tud aramot fogadni a jarmu. (A Tesla fele megoldasaban a vezerles nagyresze a toltoben van, nem az autoban, igy valojaban a Tesla fele aksikhoz van optimalizalva a tolto feszultsege is.)