Berta Sándor

Nagy ígéret a járművek vezeték nélküli töltése

A cement bemágnesezésével folyamatosan töltődnének a parkoló járművek. Elsőként gyártelepeken kísérleteznek targoncákkal.

A Mauricio Esguerra által megalkotott vezeték nélküli töltési technológiának köszönhetően az elektromos járművek tulajdonosainak nem kell amiatt aggódniuk, hogy elfogy az energia vagy mi lesz, ha nincs a közelben töltőállomás. A fizikus és feltaláló több, mint 30 éve dolgozik a technológián. Az általa létrehozott Magment nevű cég egy olyan induktív töltési technikát dolgozott ki, amely a technológián alapul. Az utóbbi szempontjából teljesen mindegy, hogy valakinek elektromos rollere, targoncája, autója vagy ipari berendezése van, mivel mindegyik gép feltölthető, éppúgy, ahogy az elektromos fogkefék vagy az okostelefonok.

Az Esguerra által megalkotott magment valójában egy mágneses cement, amely gyakorlatilag vezeték nélküli töltőként használható akár az utcákon vagy a parkolókban. Amennyiben egy jármű áthalad ezen a cementen vagy parkol rajta, akkor automatikusan létrejön egy mágneses mező. A férfi közölte, hogy a hatásfok nagyon magas, akár 95 százalékos is lehet. A töltési folyamat során az nem jelent különbséget, hogy egy roller vagy autó mozog-e vagy áll.


A kolumbiai származású feltaláló hangsúlyozta, hogy a fejlesztés és a vállalat egy olyan szabadalmon alapul, amelynek lényege a beton mágnesessé tétele volt, s amelyet ő és Ralph Lucke 18 évvel ezelőtt jegyeztettek be, amikor még a Siemens munkatársai voltak. Akkor még nem lehetett megvalósítani az ötletet, de most már igen. A Siemens hét évvel ezelőtt szabaddá tette a szabadalmat és így Esguerra és Lucke megszerezhette azt.

Az első próbálkozásaik, pályázataik sikertelenek voltak, ekkor mentek át az Amerikai Egyesült Államokba, ahol nagyobb sikerrel jártak. Indianában hamarosan létrejön az első autópálya, amely a technológiára épül. Az úton a gépkocsik 90 kilométer/órás sebességgel közlekedhetnek majd, miközben folyamatosan feltölthetik a rendszereiket. Komoly esélyeik vannak arra, hogy Joe Biden amerikai elnök útjavítási programjában az ő megoldásuknak is komoly szerep juthat.

A magment olyan mágneses anyagokat alkalmaz, amelyeket az elektronikus hulladékokból hasznosít újra. Minden rendszert a helyszínen készítenek el és lehetőség van akár klímabarát, szén-dioxid-szegény vagy zöld cement felhasználására is, hogy csökkenteni lehessen a létrehozott utak károsanyag-kibocsátását. A fejlesztő azonban úgy vélte, hogy a legnagyobb előny az, hogy sokkal kisebb akkumulátorokkal felszerelt járművek közlekedhetnek így az utakon és mivel gyakrabban töltik fel azokat, így kisebb töltési kapacitásra is van szükség. A teljesen induktív módon töltött targoncák esetében például az akkumulátorok méretének a kétharmada megtakarítható. Csak Németországban 6-7 millió targonca üzemel és 25 százalékos piaci részesedés mellett évente akár 10-20 millió tonna szén-dioxid kibocsátása is megtakarítható.

A mágneses cement gyakorlatilag bárhol elhelyezhető, akár üzemek területén és raktárakban is. A targoncagyártók közül a Kion és a Jungheinrich korán felfigyeltek az ötletre és kiváló együttműködést alakítottak ki a társasággal, amely még az idén meg akar jelenni a tőzsdén is. Az izraeli Electreon Wireless és az amerikai Witricity szintén ezen a területen van jelen és mindkét vállalat több mint 50 millió amerikai dollárt gyűjtött össze a befektetőktől. Azonban az autógyártók - még - nem érdeklődnek a technológia iránt. Esguerra hangsúlyozta, hogy nem várhatnak a gépkocsigyártókra, inkább először az utakat szerelik fel a rendszerrel.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Green Ironnose #8
    Nem baj, ha rossz a hatásfok. Legalább nem jegesedik télen az út
  • pakeszke #7
    ez total fake
  • Gabbbbbbbbbbbb #6
    Egy mobiltelefonnál elmegy a vezeték nélküli töltés, de autókat nehogy már ekkora vesztességgel töltsünk.
  • M2 #5
    Valaki szóljon már a feltalálónak, hogy a targoncák direkt nehezek! :-D

    Beszarás, hogy ma már minden eszement hülyeség körbejárja a netet!
  • kvp #4
    Telepitett statikus toltok eseten viszonylag egyszeru, a jarmu radios jelekkel aktivalhatja a toltest. Tehat azonositja magat a toltonek, az onnantol tudja kinek kell szamlazni es mar mehet is az energia. A megoldas hatalmas elonye, hogy amikor nincs folotte toltendo jarmu, akkor nem aktiv. A Tesla is igy kezeli a supercharger-eknel a jarmuvek azonositasat. Ha a jarmu nem ad meg szamlazasi informaciokat, akkor nem kap toltest.

    Az utba epitett toltok eseten a mai villanymozdonyoknal hasznalt megoldast tudom elkepzelni, megpedig azt, hogy a gps pozicio alapjan lehet tudni, hogy kb. hol van a jarmu, a fedelzeti hitelesitett villanyora pedig meri, hogy mennyi energia jott az adott utszakaszon a palyabol. A vasuton visszataplalo fekezesnel persze visszafele is tud porogni az ora, elektromagneses toltesnel viszont a fekezesi energia csak az aksiba mehet.

    Technologiailag nem bonyolult a megoldas, de az ara az oriasi. Gyakorlatilag statikus toltokkel kellene lecsempezni a teljes autopalyat. Ez kb. akkor lesz majd lehetseges, ha mar minden utcai parkolohely alatt is lesz ilyen es kiderul, hogy azok ugyan gazdasagosan uzemeltethetoek, de kevesnek bizonyulnak.
  • MerlinW #3
    Beépítik a költségét a kötelező biztosításba, súlyadóba, vagy valamibe. Vagy bevezetnek egy új díjat.
  • Cat #2
    Nem értem az üzleti modellt, hogyan lehet ezért pénzt kérni? Az áram nincs ingyen, azt valakinek ki kell fizetnie. A cég kifejleszti a technológiát, a befektető berakja a pénzét, és kiépül egy adott területen, legyen az bevásárlóközpont parkolója vagy egy cégiroda előtti rollertöltő. Mi alapján megy a fizetés, hogyan kapcsol be/ki, hogyan akadályozzák meg a jogosultság nélküli töltést? Ha meg ingyenes, akkor néhány vállalat saját tulajdonán kívül sehol nem lesz ilyesmi. De azoknak egyszerűbb céges benzinkártyát adni a dolgozóknak.
    Utoljára szerkesztette: Cat, 2021.12.06. 09:56:29
  • kvp #1
    Ha jol nezem az elerheto doksikat, akkor 85 kHz-es frekvencian 10-15 centis tavolsgig tudna tolteni, 5-10 kWatt teljesitmennyel. Azaz akar aktiv aksi nelkul is mehetne rajta egy jarmu. Az otlet szep, de gyakorlatilag egy teljes autopalyat vegigrakni ilyen tolto tekercsekkel iszonyat penz lenne.

    A parkolohelyekre szerelt valtozata mar egy fokkal gazdasagosabbnak tunik, bar oda a sima 20A/240V-os bedughato vezetekes toltok is jok.