Berta Sándor
Nagy ígéret a járművek vezeték nélküli töltése
A cement bemágnesezésével folyamatosan töltődnének a parkoló járművek. Elsőként gyártelepeken kísérleteznek targoncákkal.
A Mauricio Esguerra által megalkotott vezeték nélküli töltési technológiának köszönhetően az elektromos járművek tulajdonosainak nem kell amiatt aggódniuk, hogy elfogy az energia vagy mi lesz, ha nincs a közelben töltőállomás. A fizikus és feltaláló több, mint 30 éve dolgozik a technológián. Az általa létrehozott Magment nevű cég egy olyan induktív töltési technikát dolgozott ki, amely a technológián alapul. Az utóbbi szempontjából teljesen mindegy, hogy valakinek elektromos rollere, targoncája, autója vagy ipari berendezése van, mivel mindegyik gép feltölthető, éppúgy, ahogy az elektromos fogkefék vagy az okostelefonok.
Az Esguerra által megalkotott magment valójában egy mágneses cement, amely gyakorlatilag vezeték nélküli töltőként használható akár az utcákon vagy a parkolókban. Amennyiben egy jármű áthalad ezen a cementen vagy parkol rajta, akkor automatikusan létrejön egy mágneses mező. A férfi közölte, hogy a hatásfok nagyon magas, akár 95 százalékos is lehet. A töltési folyamat során az nem jelent különbséget, hogy egy roller vagy autó mozog-e vagy áll.
A kolumbiai származású feltaláló hangsúlyozta, hogy a fejlesztés és a vállalat egy olyan szabadalmon alapul, amelynek lényege a beton mágnesessé tétele volt, s amelyet ő és Ralph Lucke 18 évvel ezelőtt jegyeztettek be, amikor még a Siemens munkatársai voltak. Akkor még nem lehetett megvalósítani az ötletet, de most már igen. A Siemens hét évvel ezelőtt szabaddá tette a szabadalmat és így Esguerra és Lucke megszerezhette azt.
Az első próbálkozásaik, pályázataik sikertelenek voltak, ekkor mentek át az Amerikai Egyesült Államokba, ahol nagyobb sikerrel jártak. Indianában hamarosan létrejön az első autópálya, amely a technológiára épül. Az úton a gépkocsik 90 kilométer/órás sebességgel közlekedhetnek majd, miközben folyamatosan feltölthetik a rendszereiket. Komoly esélyeik vannak arra, hogy Joe Biden amerikai elnök útjavítási programjában az ő megoldásuknak is komoly szerep juthat.
A magment olyan mágneses anyagokat alkalmaz, amelyeket az elektronikus hulladékokból hasznosít újra. Minden rendszert a helyszínen készítenek el és lehetőség van akár klímabarát, szén-dioxid-szegény vagy zöld cement felhasználására is, hogy csökkenteni lehessen a létrehozott utak károsanyag-kibocsátását. A fejlesztő azonban úgy vélte, hogy a legnagyobb előny az, hogy sokkal kisebb akkumulátorokkal felszerelt járművek közlekedhetnek így az utakon és mivel gyakrabban töltik fel azokat, így kisebb töltési kapacitásra is van szükség. A teljesen induktív módon töltött targoncák esetében például az akkumulátorok méretének a kétharmada megtakarítható. Csak Németországban 6-7 millió targonca üzemel és 25 százalékos piaci részesedés mellett évente akár 10-20 millió tonna szén-dioxid kibocsátása is megtakarítható.
A mágneses cement gyakorlatilag bárhol elhelyezhető, akár üzemek területén és raktárakban is. A targoncagyártók közül a Kion és a Jungheinrich korán felfigyeltek az ötletre és kiváló együttműködést alakítottak ki a társasággal, amely még az idén meg akar jelenni a tőzsdén is. Az izraeli Electreon Wireless és az amerikai Witricity szintén ezen a területen van jelen és mindkét vállalat több mint 50 millió amerikai dollárt gyűjtött össze a befektetőktől. Azonban az autógyártók - még - nem érdeklődnek a technológia iránt. Esguerra hangsúlyozta, hogy nem várhatnak a gépkocsigyártókra, inkább először az utakat szerelik fel a rendszerrel.
A Mauricio Esguerra által megalkotott vezeték nélküli töltési technológiának köszönhetően az elektromos járművek tulajdonosainak nem kell amiatt aggódniuk, hogy elfogy az energia vagy mi lesz, ha nincs a közelben töltőállomás. A fizikus és feltaláló több, mint 30 éve dolgozik a technológián. Az általa létrehozott Magment nevű cég egy olyan induktív töltési technikát dolgozott ki, amely a technológián alapul. Az utóbbi szempontjából teljesen mindegy, hogy valakinek elektromos rollere, targoncája, autója vagy ipari berendezése van, mivel mindegyik gép feltölthető, éppúgy, ahogy az elektromos fogkefék vagy az okostelefonok.
Az Esguerra által megalkotott magment valójában egy mágneses cement, amely gyakorlatilag vezeték nélküli töltőként használható akár az utcákon vagy a parkolókban. Amennyiben egy jármű áthalad ezen a cementen vagy parkol rajta, akkor automatikusan létrejön egy mágneses mező. A férfi közölte, hogy a hatásfok nagyon magas, akár 95 százalékos is lehet. A töltési folyamat során az nem jelent különbséget, hogy egy roller vagy autó mozog-e vagy áll.
A kolumbiai származású feltaláló hangsúlyozta, hogy a fejlesztés és a vállalat egy olyan szabadalmon alapul, amelynek lényege a beton mágnesessé tétele volt, s amelyet ő és Ralph Lucke 18 évvel ezelőtt jegyeztettek be, amikor még a Siemens munkatársai voltak. Akkor még nem lehetett megvalósítani az ötletet, de most már igen. A Siemens hét évvel ezelőtt szabaddá tette a szabadalmat és így Esguerra és Lucke megszerezhette azt.
Az első próbálkozásaik, pályázataik sikertelenek voltak, ekkor mentek át az Amerikai Egyesült Államokba, ahol nagyobb sikerrel jártak. Indianában hamarosan létrejön az első autópálya, amely a technológiára épül. Az úton a gépkocsik 90 kilométer/órás sebességgel közlekedhetnek majd, miközben folyamatosan feltölthetik a rendszereiket. Komoly esélyeik vannak arra, hogy Joe Biden amerikai elnök útjavítási programjában az ő megoldásuknak is komoly szerep juthat.
A magment olyan mágneses anyagokat alkalmaz, amelyeket az elektronikus hulladékokból hasznosít újra. Minden rendszert a helyszínen készítenek el és lehetőség van akár klímabarát, szén-dioxid-szegény vagy zöld cement felhasználására is, hogy csökkenteni lehessen a létrehozott utak károsanyag-kibocsátását. A fejlesztő azonban úgy vélte, hogy a legnagyobb előny az, hogy sokkal kisebb akkumulátorokkal felszerelt járművek közlekedhetnek így az utakon és mivel gyakrabban töltik fel azokat, így kisebb töltési kapacitásra is van szükség. A teljesen induktív módon töltött targoncák esetében például az akkumulátorok méretének a kétharmada megtakarítható. Csak Németországban 6-7 millió targonca üzemel és 25 százalékos piaci részesedés mellett évente akár 10-20 millió tonna szén-dioxid kibocsátása is megtakarítható.
A mágneses cement gyakorlatilag bárhol elhelyezhető, akár üzemek területén és raktárakban is. A targoncagyártók közül a Kion és a Jungheinrich korán felfigyeltek az ötletre és kiváló együttműködést alakítottak ki a társasággal, amely még az idén meg akar jelenni a tőzsdén is. Az izraeli Electreon Wireless és az amerikai Witricity szintén ezen a területen van jelen és mindkét vállalat több mint 50 millió amerikai dollárt gyűjtött össze a befektetőktől. Azonban az autógyártók - még - nem érdeklődnek a technológia iránt. Esguerra hangsúlyozta, hogy nem várhatnak a gépkocsigyártókra, inkább először az utakat szerelik fel a rendszerrel.