Apple - a szabadalmak gyűlnek, autó sehol

Immár közel 250 kapcsolódó találmány van a kaliforniai nagyvállalat birtokában.

Tavaly augusztusban nyilvánvalóvá vált, hogy az Apple a dél-koreai gyártókra és beszállítókra támaszkodhat az iCar programban, míg 2021 októberében az derült ki, hogy nagyon komolyak az autó akkumulátor-követelményei. A társaság lítium-vas-foszfát energiatárolókat részesítene előnyben és a lehetséges jövőbeli együttműködés feltételeként határozta meg, hogy a kiválasztott partner építsen fel az Amerikai Egyesült Államokban egy akkumulátorgyártó üzemet. A legfontosabb követelménye pedig az volt, hogy a kiválasztott vállalat kizárólag az ő elektromos gépkocsijaihoz szállítson energiatárolókat, más gyártók modelljeihez ne. Azonban nem sok beszállító akar az Apple exkluzív partnere lenni.

Most a Nikkei Asia és az Intellectual Property Landscape nevű elemzőcég a közös elemzésében kiderítette, hogy az Apple az elmúlt 22 esztendő során összesen 248 szabadalmi dokumentumot és találmányt nyújtott be, illetve szerzett meg a területen. A szabadalmi beadványok száma különösen az elmúlt években nőtt meg. A bejegyzett találmányok a járműtechnológia meglepően széles területeiről származnak. Nemcsak a "jármű és jármű közötti" vagy "jármű és minden" kommunikáció (V2V, V2X) informatikai és hálózati vonatkozású szabadalmakról van szó, hanem a kerékfelfüggesztésekről, az ülésekről, az akkumulátor-kezelésről, a jármű navigációjáról és még sok másról. Természetesen a kaliforniai konszern különösen érdekelt az elektromos autók funkcióiban és az autonóm vezetésben - e terület iránt hivatalosan is elismerte az érdeklődését.

Általában másfél évbe telik, amíg egy szabadalmi bejelentést nyilvánosságra hoznak. Ennek megfelelően jelenleg csak nyolc, a 2021-es évből származó, járművekkel kapcsolatos Apple-szabadalom ismert. 2020-ban az Apple 27 autószabadalmat jegyeztetett be; a 2010-től kezdődő esztendőkben pedig évente csak 10-et. 2016-ban 44 szabadalommal jelentősen felgyorsult a fejlődés, amit 2017-ben már 66 követett - ez a társaság eddigi rekordéve. Ennyi idő alatt egyetlen terméket sem mutattak be, csak a CarPlay fejlesztése folytatódott a külvilág számára láthatóan.

A Nikkei elemzése most megmutatta, hogy az új platform a jelek szerint mennyire fontos az Apple számára. A szabadalmak 36 százaléka kommunikációra és navigációra vonatkozik, ezt követik az önvezető technológiák és érzékelők (18 százalék). A harmadik helyen az ajtók, az ülések, az ablakok és a világítás állnak (16 százalék), majd az iPhone-csatlakoztathatóság és a kiterjesztett valóság (13 százalék) következik. A szabadalmak 4 százaléka az akkumulátor és a hőkezelés körül forog.

"A Google-lal ellentétben, ahol az autonóm vezetési technológiára összpontosítanak, az Apple a saját járművének fejlesztésére összpontosítva nyújt be szabadalmi kérelmeket" - mondta Akira Yamauchi, az Intellecutal Property Landscape vezetője. A szabadalmak és szabadalmi kérelmek azonban nem jelentik azt, hogy az Apple-nek ténylegesen termékké kell formálnia azokat.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)