Berta Sándor
Sikeresek a Volkswagen hamburgi tesztjei
Az alkalmazott szoftver folyamatosan fejlődik.
A Volkswagen április óta teljesen automatizált e-Golf típusú gépkocsikat tesztel Hamburgban. Ez az első alkalom, hogy a társaság 4-es szintű automatizált járműveket próbál ki valódi körülmények között egy nagyvárosban. Az egyes autókat lézerszkennerekkel, kamerákkal, ultrahullámú szenzorokkal és radarokkal szerelték fel. A megszerzett adatokat a konszern november elején alapított autonóm közlekedési cége, a Volkswagen Autonomy (VWAT) GmbH is megkapja. A tesztek során kiderült, hogy a gépkocsik még nagy forgalomban is megbízhatóan és az előzetesen számított menetrendeket betartva tudnak közlekedni. Bebizonyosodott, hogy a javított algoritmusnak köszönhetően a járművek még a rendkívül bonyolult közlekedési helyzetekkel is megbirkóznak.
Alexander Hitzinger, a Volkswagen autonóm közlekedést felelős alelnöke kijelentette, hogy egy kiforrott öntanuló rendszer megalkotásán dolgoznak, amelyet már a következő évtized közepétől elérhetővé akarnak tenni. A különlegesen felszerelt e-Golf modellek képesek arra, hogy a lehetséges forgalmi eseményeket 10 másodperccel előre kiszámítsák, ezáltal jelentős mértékben javulhat az egyes szituációkra jutó reakcióidő. A projekt keretében az adatok elemzésére a mély tanulást, a neurális hálózatokat és a mintafelismerési eljárásokat egyaránt alkalmazzák. Így az események akár egy másodpercen belül többször is újra kiértékelhetővé válnak.
A fejlesztésben komoly segítséget jelentett, hogy a szakemberek támaszkodhattak a korábbi tesztek eredményeire, de még bőven vannak olyan dolgok, amelyek figyelembevételére meg kell tanítani a rendszert. Ezek közé tartoznak a túl gyorsan hajtó sofőrök, a nagyon egymás mellé vagy akár a külső sávba belógóan parkoló autók, a piros jelzésre nem figyelő gyalogosok, a szemben közlekedő kerékpárosok, valamint a kereszteződések. Az e-Golfok az átlagosan egy hétig tartó tesztszakaszok során naponta többször közlekednek a kijelölt útvonalon. Az adatok gyűjtésében és elemzésében gépkocsinként 11 lézer, 7 radar és 14 kamera segít. Továbbá minden járműben van egy 15 laptop számítási teljesítményét kínáló fedélzeti számítógép, amely percenként akár 5 gigabájt adatot tud megosztani és feldolgozni.
A Volkswagen április óta teljesen automatizált e-Golf típusú gépkocsikat tesztel Hamburgban. Ez az első alkalom, hogy a társaság 4-es szintű automatizált járműveket próbál ki valódi körülmények között egy nagyvárosban. Az egyes autókat lézerszkennerekkel, kamerákkal, ultrahullámú szenzorokkal és radarokkal szerelték fel. A megszerzett adatokat a konszern november elején alapított autonóm közlekedési cége, a Volkswagen Autonomy (VWAT) GmbH is megkapja. A tesztek során kiderült, hogy a gépkocsik még nagy forgalomban is megbízhatóan és az előzetesen számított menetrendeket betartva tudnak közlekedni. Bebizonyosodott, hogy a javított algoritmusnak köszönhetően a járművek még a rendkívül bonyolult közlekedési helyzetekkel is megbirkóznak.
Alexander Hitzinger, a Volkswagen autonóm közlekedést felelős alelnöke kijelentette, hogy egy kiforrott öntanuló rendszer megalkotásán dolgoznak, amelyet már a következő évtized közepétől elérhetővé akarnak tenni. A különlegesen felszerelt e-Golf modellek képesek arra, hogy a lehetséges forgalmi eseményeket 10 másodperccel előre kiszámítsák, ezáltal jelentős mértékben javulhat az egyes szituációkra jutó reakcióidő. A projekt keretében az adatok elemzésére a mély tanulást, a neurális hálózatokat és a mintafelismerési eljárásokat egyaránt alkalmazzák. Így az események akár egy másodpercen belül többször is újra kiértékelhetővé válnak.
A fejlesztésben komoly segítséget jelentett, hogy a szakemberek támaszkodhattak a korábbi tesztek eredményeire, de még bőven vannak olyan dolgok, amelyek figyelembevételére meg kell tanítani a rendszert. Ezek közé tartoznak a túl gyorsan hajtó sofőrök, a nagyon egymás mellé vagy akár a külső sávba belógóan parkoló autók, a piros jelzésre nem figyelő gyalogosok, a szemben közlekedő kerékpárosok, valamint a kereszteződések. Az e-Golfok az átlagosan egy hétig tartó tesztszakaszok során naponta többször közlekednek a kijelölt útvonalon. Az adatok gyűjtésében és elemzésében gépkocsinként 11 lézer, 7 radar és 14 kamera segít. Továbbá minden járműben van egy 15 laptop számítási teljesítményét kínáló fedélzeti számítógép, amely percenként akár 5 gigabájt adatot tud megosztani és feldolgozni.