Berta Sándor

Robot parkolhatja le az autókat a gatwicki repülőtéren

Azok az ügyfelek, akik parkolóhelyet akarnak keresni, a megrendelésüket egy érintőképernyőn keresztül adhatják le.

Gatwick repülőterén már hamarosan a robotok kerülhetnek előtérbe, a létesítmény üzemeltetői ugyanis a Stanley Robotics megoldását akarják a közeljövőben használni. Használatuk megduplázza a jelenleg rendelkezésre álló terület kapacitását, és az utasok időt is megspórolnak vele. A Stan nevű gépek leadás után elszállítják a járműveket, ehhez a felhasználók egy érintőképernyőn adhatják meg a szükséges megerősítést. A robot elmegy a leadóterületre, méretet vesz a gépkocsiról, majd azt egy parkolóhelyre szállítja.

A Stan elektromos meghajtású, a GPS-rendszert használja a pozíciója meghatározására és akár zárt térben is működhet. Az egyetlen korlátozás az, hogy a gép által szállított autók legfeljebb 3 tonna súlyúak és 5,5 méter hosszúak lehetnek. A gépek hatékonyabban kihasználhatják a rendelkezésre álló területet, mert a manőverezéshez kevesebb helyre van szükségük.


Hely- és időtakarékos, a jelenlegi parkolókban is megvalósítható megoldás

A Stan jó példa arra, hogy a jelenlegi infrastruktúrák megbolygatása nélkül is automatizálható a parkolóhelyek kezelése, bevezetéséhez nem kell speciális parkolóházat építeni. A robotokat egyelőre a gatwicki légikikötő B zónájában próbálják majd ki augusztus és november között. Amennyiben a tesztek sikeresek lesznek, úgy a működési területüket kiterjeszthetik más zónákra is. Hasonló rendszereket már alkalmaznak más helyeken is, például 2016 óta a párizsi Charles de Gaulle repülőtéren, valamint a jövő évtől Lyonban is.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • M2 #15
    Mire? Hogy betologatja helyükre a nem önvezető autókat? Atyaúristen!
  • defiant9 #14
    "A parkoló robottargonca is csak úgy tud működni, ha programozva van az adott jelek követésére vagy külső kamerák jelét használja."
    Valóban, és? Jól láthatóan a targoncának nem sok köze van az L4/L5 önvezetéshez, erre alapozva butaság olyan állítást tenni hogy feladták az önvezetés koncepcióját. Ami itt 'várható volt' az a trollkodásod.

    Önvezetés során nem kell figyelned sem a padkára sem a forgalomra, ez már ma is így megy. Igen az active parking-nak nem feladata kitalálni hogy meg akarsz állni és fizetős-e a hely, és nem intézi el a fizetést sem helyetted, ez a te feladatod, arra viszont figyel hogy ne menjen neki a másik autónak, amire az emberek jelentős része nem képes ahogy arra sem hogy egyáltalán beálljon az adott résbe, az internet végeláthatatlan tárháza a parking fail videóknak.

    Az L4 önvezetés nem kívánja meg hogy minden lehetséges parkolóhelyet felismerjen a rendszer, a standard út széli/felfestett parkolókat kell ismernie. Ami viszont előnye a megoldásnak hogy kettéválik a parkolás és a ki/beszállás. A ház előtt kiszállhatsz majd az autó elmehet parkolni egy távolabbi(esetleg olcsóbb) parkolóba. Felszabadítja azon területeket amik most kényszerűségből parkolók, lehet a helyükre kerékpárutat, zöld sétáló zónákat létrehozni. Ez még nyilván a jövő, de minél hamarabb kezdenek az önvezetők elterjedni annál hamarabb érjük el, nem úgy működik a világ hogy majd akkor 20 éven át nem történik semmi majd hirtelen minden önvezető lesz a megfelelő külső támogatással. A magadfajták 19.9 évnél is csak kárognának hogy de hát nincs meg a teljes elektronikus lefedő térkép mert eddig senkinek sem kellett.
  • Tetsuo #13
    Persze, tiszta terepen működik úgy, hogy te figyelsz a padkára, meg a körülötted lévő forgalomra.
    Így már maga az önvezetés is működik, az mégsem elég. Az sem valószínű, hogy el tudná dönteni az Active Parking, hány órától, hány óráig lehet adott szakaszon parkolni, mert valamikor nem is oda van kiírva, illetve nem látszik rendesen a tábla stb. és nem gurul vissza megnézni.
    Igen, az önvezetéshez hozzátartoz(hat)na egy jobb közúti jelzés-rendszer is - mondjuk online -, de az sincs kiépítve és ha így halad, sok évtized kell hozzá.

    A parkoló robottargonca is csak úgy tud működni, ha programozva van az adott jelek követésére vagy külső kamerák jelét használja. Megtérülés szempontjából talán igen, de technológiai szinten nem egy nagy durranás.

    Nem mellesleg, az érintőképernyő a legvisszataszítóbb dolog egy autóban manapság és lassan minden eszközünket azzal vezéreljük. Egyszerűen nem hiszem el, hogy még nem indult mozgalom ellene.
    Utoljára szerkesztette: Tetsuo, 2019.01.29. 19:51:12
  • defiant9 #12
    "A lényeg, az önvezetés ma, még erre sem képes."
    Már hogyne lenne képes, ehhez nem kell önvezetés, parkolóautomatás autó modellek már elég régen vannak(pl. BMW). Azonban ezen a reptéri parkolóplaccon egy speciális rendszer szerint megy az in/out store amit csak a helyi 'targoncavezérlő' szoftver ismer, másrészt (remélem nem mondok újat) jelenleg a forgalomba lévő autók közel sem 100%-a rendelkezik önvezető képességgel, így marad a targoncázás.
  • Tetsuo #11
    Nézd, a parkolás bizony része az önvezetésnek, ráadásul messze nem a legnehezebb része. A lényeg, az önvezetés ma, még erre sem képes.
  • M2 #10
    "a technológiai cégek egy része hirtelen hogy alábadta az autonóm közlekedés koncepcióját"

    Erről valamilyen információs forrás vagy valamid van, kicsi troll?
    Utoljára szerkesztette: M2, 2019.01.29. 14:50:16
  • defiant9 #9
    "Ha valóban önvezető lenne az autó - legalább a parkolás erejéig - feleslegesek lennének az efféle targoncák."
    Az önvezető alapból nem teheti meg hogy több másik autót kiblokkol azért hogy leparkoljon. Ehhez egy speciális az adott parkoló területet leíró policy kell amit meg is kell érteniük az önvezetőknek. Egyébként idővel ez ki fog alakulni, vélhetően lesz rá API-n amin keresztül a parkolóház megkéri az önvezetőt hogy álljon az adott helyre, a nem önvezetőket meg a targonca viheti.
    Az meg nyilvánvaló trollkodás hogy az automatizált parkolást összemosod az önvezetéssel, idejének <0.1% -át tölti egy jármű a be/kiparkolási manőverekkel. Ilyen alapon azt is hozzá trollkodhatnád hogy lám-lám az autómosón is automata húzza át a járműveket pedig az önvezető is átgurulhatna tehát már évtizedek óta feladták az autonóm közlekedés koncepcióját.
    Parkolás<>közlekedés, csak egy magadfajta troll képes egy összemosni.
  • Tetsuo #8
    Miért? Egy önvezető autót nem kellene parkírozni, parkolna magától. Ha valóban önvezető lenne az autó - legalább a parkolás erejéig - feleslegesek lennének az efféle targoncák.

    Cat, csak útkialakítás kérdése.
  • Cat #7
    Szerintem az ilyenfajta tárolásra az önvezetés nem alkalmas, a targonca akár egy helyben is meg tud fordulni, míg az autó nem.
  • tom_pika #6
    Erre mondják azt, hogy kevered a szezont a fazonnal.