Berta Sándor
Digitális parkolóhelyeket hoztak létre Amszterdamban
A holland város a tenger szintje alatt fekszik, ezért szóba sem kerülhetett mélygarázsok építése, a szakembereknek más megoldásokat kellett keresniük.
A helyi parkolóhelyek értékesítésére és ellenőrzésére létrehozott IT-platform belépőt jelenthet Amszterdam számára az okosvárosok táborába. A belvárosban akár 7,50 eurót is fizethetnek a sofőrök egy óra parkolásért. A helyi parkolóhelyek bérbeadásából származó bevételek 200 millió eurós piacot jelentenek, de ezek az összegek a közigazgatás számára eddig nehezen voltak kontrollálhatók, mivel az autósok fizetési hajlandósága nagyon alacsony. Ennek oka az, hogy az országban nem adnak ingyen közterületet egy megvásárolt autó mellé, így az embereknek kétszer kell fizetniük: egyrészt, ha az otthonuk előtt parkolnak, másodszor pedig akkor, ha a munkahelyüknél, a belvárosban. (Ezért is extrém népszerű a kerékpár.)
A városvezetés a francia Egis konszern hollandiai leányvállalatát, az Egis Parking Servicest bízta meg az amszterdami parkolóhelyek kezelésével, ellenőrzésével és a számlázással. Az önkormányzat reményei szerint a cég tíz év alatt akár 1,7 milliárd eurót is beszedhet a város számára. Az Egis nem gyalogos ellenőröket foglalkoztat, hanem úgynevezett SCANaCAR rendszerrel felszerelt autókat, melyek másodpercenként több képet készítenek a parkoló gépkocsikról és a rendszámtábláikról. Elég velük 15 km/h sebességgel végiggördülni az utcán, és máris - emberi beavatkozás nélkül - postázzák a csekket a díjat nem fizetőknek.
A kamerás SCANaCAR rendszer egy mopeden is elfér, és nem csak a parkolási társaság, hanem a biztosítók és a hatóságok is lekérdezhetik a rendszám-adatbázist
Jan Lukkien, az Egis Parking Services IT-menedzser hangsúlyozta, hogy mindenekelőtt egy stabil IT-platformra volt szükségük, mert gyakorlatilag 0-tól 24 óráig dolgoznak és évente 40 millió rendszámtáblát szkennelnek be. A megoldás négy szintből tevődik össze. A sofőrök a különböző szolgáltatók alkalmazásain keresztül lefoglalnak egy parkolóhelyet Amszterdam belvárosában, majd egyet a lakásuk előtt (de rendelhetnek parkolóhely-bérletet is). Egy ilyen tranzakció a fizetéssel együtt egy perc alatt megvan. A második szint keretében az Egis a fentiek szerint az autóival adatokat gyűjt, majd összeveti azokat Amszterdam város információival (lakók neve, címe, rendszáma stb.). Ez utóbbiak képezik a harmadik szintet. A negyedik szint pedig az, hogy az Egis Parking Services ügyfélszolgálati munkatársai kezelik a problémás eseteket és gondoskodnak az összes parkolási díj pontos átutalásáról.
Lukkien kijelentette, hogy a szoftverükkel összehasonlítják a rendszámokat a saját adatbázisukban és a városi hatóságok nyilvántartásaiban szereplő rendszámokkal. Így ellenőrzik azt, hogy a járműtulajdonosok korrekt parkolójegyekkel rendelkeznek-e az adott parkolóhellyel kapcsolatban. Az Egis Parking Services szerint a rendszer sikeres, már a helyi parkolóhelyek (mintegy 150 ezer darab) közel 100 százalékát ellenőrzik és szinte minden autós fizet a parkolásáért. Kamerákkal ellenőrizhetők a tehergépkocsik is; amelyik a megengedett időtartamnál hosszabb ideig parkol egy helyen, annak a sofőrje 24 órán belül komoly büntetést kap.
A biztosítótársaságokat is érdekli a platform, mert ők az elveszett és ellopott járműveket keresik. Jelenleg is zajlik egy projekt, amelynek keretében összehasonlítják a biztosítótársaságok és az Egis adatbázisait. A nyomozók néhány percen belül megtalálják az összes jelzett autót, amelyeket a tolvajok Amszterdam utcáin pihentetnek.
A város digitalizálásából a pénzügyi hivatal is profitálhat. A bürökratáknak lehetőségük van arra, hogy a rendszámtábla-felismerő rendszeren keresztül - nagyobb erőfeszítések nélkül - megvizsgálják a céges gépkocsik használatát. A BT számítógép-központjában 100 virtuális számítógép működik VMware-környezetben, ezek végzik a 40 millió helyi rendszámtábla felismerését és feldolgozását. Leonard Knijff, a BT hollandiai üzletfejlesztési menedzsere szerint a megoldás jól bővíthető, szilárd alapokat jelent a jövőbeli növekedése számára és segíthet abban, hogy a társaság parkolási rendszerei más holland és külföldi városokban is értékesíthetők legyenek.
A helyi parkolóhelyek értékesítésére és ellenőrzésére létrehozott IT-platform belépőt jelenthet Amszterdam számára az okosvárosok táborába. A belvárosban akár 7,50 eurót is fizethetnek a sofőrök egy óra parkolásért. A helyi parkolóhelyek bérbeadásából származó bevételek 200 millió eurós piacot jelentenek, de ezek az összegek a közigazgatás számára eddig nehezen voltak kontrollálhatók, mivel az autósok fizetési hajlandósága nagyon alacsony. Ennek oka az, hogy az országban nem adnak ingyen közterületet egy megvásárolt autó mellé, így az embereknek kétszer kell fizetniük: egyrészt, ha az otthonuk előtt parkolnak, másodszor pedig akkor, ha a munkahelyüknél, a belvárosban. (Ezért is extrém népszerű a kerékpár.)
A városvezetés a francia Egis konszern hollandiai leányvállalatát, az Egis Parking Servicest bízta meg az amszterdami parkolóhelyek kezelésével, ellenőrzésével és a számlázással. Az önkormányzat reményei szerint a cég tíz év alatt akár 1,7 milliárd eurót is beszedhet a város számára. Az Egis nem gyalogos ellenőröket foglalkoztat, hanem úgynevezett SCANaCAR rendszerrel felszerelt autókat, melyek másodpercenként több képet készítenek a parkoló gépkocsikról és a rendszámtábláikról. Elég velük 15 km/h sebességgel végiggördülni az utcán, és máris - emberi beavatkozás nélkül - postázzák a csekket a díjat nem fizetőknek.
A kamerás SCANaCAR rendszer egy mopeden is elfér, és nem csak a parkolási társaság, hanem a biztosítók és a hatóságok is lekérdezhetik a rendszám-adatbázist
Jan Lukkien, az Egis Parking Services IT-menedzser hangsúlyozta, hogy mindenekelőtt egy stabil IT-platformra volt szükségük, mert gyakorlatilag 0-tól 24 óráig dolgoznak és évente 40 millió rendszámtáblát szkennelnek be. A megoldás négy szintből tevődik össze. A sofőrök a különböző szolgáltatók alkalmazásain keresztül lefoglalnak egy parkolóhelyet Amszterdam belvárosában, majd egyet a lakásuk előtt (de rendelhetnek parkolóhely-bérletet is). Egy ilyen tranzakció a fizetéssel együtt egy perc alatt megvan. A második szint keretében az Egis a fentiek szerint az autóival adatokat gyűjt, majd összeveti azokat Amszterdam város információival (lakók neve, címe, rendszáma stb.). Ez utóbbiak képezik a harmadik szintet. A negyedik szint pedig az, hogy az Egis Parking Services ügyfélszolgálati munkatársai kezelik a problémás eseteket és gondoskodnak az összes parkolási díj pontos átutalásáról.
Lukkien kijelentette, hogy a szoftverükkel összehasonlítják a rendszámokat a saját adatbázisukban és a városi hatóságok nyilvántartásaiban szereplő rendszámokkal. Így ellenőrzik azt, hogy a járműtulajdonosok korrekt parkolójegyekkel rendelkeznek-e az adott parkolóhellyel kapcsolatban. Az Egis Parking Services szerint a rendszer sikeres, már a helyi parkolóhelyek (mintegy 150 ezer darab) közel 100 százalékát ellenőrzik és szinte minden autós fizet a parkolásáért. Kamerákkal ellenőrizhetők a tehergépkocsik is; amelyik a megengedett időtartamnál hosszabb ideig parkol egy helyen, annak a sofőrje 24 órán belül komoly büntetést kap.
A biztosítótársaságokat is érdekli a platform, mert ők az elveszett és ellopott járműveket keresik. Jelenleg is zajlik egy projekt, amelynek keretében összehasonlítják a biztosítótársaságok és az Egis adatbázisait. A nyomozók néhány percen belül megtalálják az összes jelzett autót, amelyeket a tolvajok Amszterdam utcáin pihentetnek.
A város digitalizálásából a pénzügyi hivatal is profitálhat. A bürökratáknak lehetőségük van arra, hogy a rendszámtábla-felismerő rendszeren keresztül - nagyobb erőfeszítések nélkül - megvizsgálják a céges gépkocsik használatát. A BT számítógép-központjában 100 virtuális számítógép működik VMware-környezetben, ezek végzik a 40 millió helyi rendszámtábla felismerését és feldolgozását. Leonard Knijff, a BT hollandiai üzletfejlesztési menedzsere szerint a megoldás jól bővíthető, szilárd alapokat jelent a jövőbeli növekedése számára és segíthet abban, hogy a társaság parkolási rendszerei más holland és külföldi városokban is értékesíthetők legyenek.