Berta Sándor
Szenzorok segítik a parkolást Hamburgban
A német kikötővárosban szenzorhálózatot hoznak létre, amelynek köszönhetően megvalósulhat a digitális parkolásmenedzsment.
A helyi lakosok a Park and Joy nevű Deutsche Telekom-alkalmazás segítségével kereshetnek Hamburg belvárosában gyorsan parkolóhelyeket és fizethetnek azok használatáért. Már el is kezdődött az első érzékelők felszerelése, az első száz eszközt a Wandsbek nevű városrészben építik be, míg a teljes hamburgi belvárost 2019 végéig 11 000 szenzorral látják el. A Park and Joy számos különböző adatforrást használ fel és ötvöz, többek között időjárási, forgalmi és naptári információkat is.
Oliver Bahns, a T-Systems hálózatba kötött mobilitásért felelős vezetője elmondta, hogy a digitális szolgáltatások, például a parkolási alkalmazásuk is a polgárok és a városok érdekeit egyaránt szolgálják. Az emberek átlagosan 20 percig keresnek parkolóhelyet. Ez a tevékenység dugókat okoz és a növeli a kibocsátott káros anyag menyiségét. A Park and Joy ezen segíthet. A digitális szolgáltatáshoz kapcsolódóan a Deutsche Telekom szeretne kiépíteni egy új szenzorhálózatot, amelyből más nagyvárosok is profitálhatnak. A távlati cél az, hogy a szoftver egész Németországban használható legyen. A közeljövőben Bonn mellett, Darmstadtban, Dortmundban, Duisburgban, Hagenben és Moersben is kiépítik a rendszert.
Hamburg számára az intelligens parkolás bevezetése egy komoly lépés az intelligens közlekedési rendszerek használatának irányába. Bernd Krösser, a város belügyi tanácsnoka rámutatott, hogy minden műszaki lehetőséget ki akarnak használni azért, hogy a minimálisra csökkentsék le a parkolóhelyek keresésére fordított időt. Ez ugyanis egyúttal leredukálja a stresszt és a káros anyagok kibocsátását. Dr. Jörg Oltrogge helyi közlekedési vezető pedig hozzátette, hogy az elérhető parkolóhelyek előrejelzése jelentős mértékben meg fogja könnyíteni a munkavállalók, a lakosok és a turisták közlekedését. A parkolás és a tömegközlekedéssel való továbbutazás ötvözése új digitális modellek kidolgozását teszi lehetővé. A közlekedési infrastruktúra jobb és tervezhető terhelése minden közlekedési résztvevő számára hasznos lehet.
Nem ez az első ilyen jellegű projekt. 2008-ban San Franciscóban bízták egy 6000 érzékelőből álló hálózatra a nyilvános parkolóhelyek ellenőrzését és a szabad parkolóhelyek megkeresését. Pisában pedig 2014 óta figyelik szenzorok a szabad parkolóhelyeket. Az utóbbi programban is részt vett a Deutsche Telekom.
A helyi lakosok a Park and Joy nevű Deutsche Telekom-alkalmazás segítségével kereshetnek Hamburg belvárosában gyorsan parkolóhelyeket és fizethetnek azok használatáért. Már el is kezdődött az első érzékelők felszerelése, az első száz eszközt a Wandsbek nevű városrészben építik be, míg a teljes hamburgi belvárost 2019 végéig 11 000 szenzorral látják el. A Park and Joy számos különböző adatforrást használ fel és ötvöz, többek között időjárási, forgalmi és naptári információkat is.
Oliver Bahns, a T-Systems hálózatba kötött mobilitásért felelős vezetője elmondta, hogy a digitális szolgáltatások, például a parkolási alkalmazásuk is a polgárok és a városok érdekeit egyaránt szolgálják. Az emberek átlagosan 20 percig keresnek parkolóhelyet. Ez a tevékenység dugókat okoz és a növeli a kibocsátott káros anyag menyiségét. A Park and Joy ezen segíthet. A digitális szolgáltatáshoz kapcsolódóan a Deutsche Telekom szeretne kiépíteni egy új szenzorhálózatot, amelyből más nagyvárosok is profitálhatnak. A távlati cél az, hogy a szoftver egész Németországban használható legyen. A közeljövőben Bonn mellett, Darmstadtban, Dortmundban, Duisburgban, Hagenben és Moersben is kiépítik a rendszert.
Hamburg számára az intelligens parkolás bevezetése egy komoly lépés az intelligens közlekedési rendszerek használatának irányába. Bernd Krösser, a város belügyi tanácsnoka rámutatott, hogy minden műszaki lehetőséget ki akarnak használni azért, hogy a minimálisra csökkentsék le a parkolóhelyek keresésére fordított időt. Ez ugyanis egyúttal leredukálja a stresszt és a káros anyagok kibocsátását. Dr. Jörg Oltrogge helyi közlekedési vezető pedig hozzátette, hogy az elérhető parkolóhelyek előrejelzése jelentős mértékben meg fogja könnyíteni a munkavállalók, a lakosok és a turisták közlekedését. A parkolás és a tömegközlekedéssel való továbbutazás ötvözése új digitális modellek kidolgozását teszi lehetővé. A közlekedési infrastruktúra jobb és tervezhető terhelése minden közlekedési résztvevő számára hasznos lehet.
Nem ez az első ilyen jellegű projekt. 2008-ban San Franciscóban bízták egy 6000 érzékelőből álló hálózatra a nyilvános parkolóhelyek ellenőrzését és a szabad parkolóhelyek megkeresését. Pisában pedig 2014 óta figyelik szenzorok a szabad parkolóhelyeket. Az utóbbi programban is részt vett a Deutsche Telekom.