Berta Sándor

3D térhatású zene akár egy autóban is

A digitalizált zene optimális visszaadásához nagyon jó szoftveres megoldásokra van szükség.

Napjainkban az okostelefonok és a táblagépek hangszórói nem igazán jó minőségűek, még az autókban is nehéz megteremteni az ideális akusztikus körülményeket. Ennek ellenére mind az okostelefonok tulajdonosai, mind a vezetők elvárják, hogy a megszólaltatott dallamok kiváló hangminőségben csendüljenek fel. A Fraunhofer Intézet munkatársai két intelligens algoritmust is kifejlesztettek, ezek a Cingo és a Symphoria nevet kapták a szakemberektől, s képesek arra, hogy természetes 3D-térhatást érjenek el. A Cingo a mobil eszközökhöz, a Symphoria a járművekhez készült.

A Harald Popp, Oliver Hellmuth és Jan Plogsties által megalkotott szoftverek kiegyenlítik a használt hardverek gyengeségeit és egyúttal - az alkalmazott hangszórótól vagy fejhallgatótól függetlenül - precízen visszaadják a lejátszott dallamokat. Az autójában ülő felhasználó így úgy érezheti, mintha ő is ott lenne egy koncerten. A Google a Nexus-sorozat készülékeiben alkalmazza a Cingo algoritmust, míg a Samsung a virtuális valóság szemüvegével együtt dobta piacra, az Audi pedig a Symphoriát integrálta az TT, a Q7 és az R8 modelljeibe.

A két algoritmus elemzi, hogy egy felvétel során milyenek a visszaverődések. "Amennyiben egy gyártó a szoftvereinket alkalmazza, akkor a zene minden egyes esetben konfigurálható" - hangsúlyozta Oliver Hellmuth, a Smyphoria projekt vezetője. "Azon gondolkodtunk, hogy ha ez a megoldás jól működik, akkor kik használhatják? Az első beszélgetések után gyorsan rájöttünk arra, hogy a vállalatok részéről komoly érdeklődés van a 3D Surround hangzás iránt" - tette hozzá Harald Popp, aki a termékek értékesítéséért felel.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!