Berta Sándor
A navigációs rendszerek is felelősek a dugókért
Elvileg jó dolog, hogy a navigációs megoldások az aktuális közlekedési információkról is tájékoztatnak, de ezek a rendszerek egyúttal számos problémáért is felelőssé tehetők.
A jelenlegi navigációs megoldások legnagyobb problémája, hogy általában a legjobb útvonalat ajánlják az autósoknak, ezzel viszont jelentős mértékben hozzájárulnak a dugók kialakulásához. A közlekedésmenedzsmenthez sem a TomTomnak, sem a többi cégnek, de a Google Térképnek sincs köze. Ők csupán kielégítik mindenkinek azt az egoista vágyát, hogy a lehető legrövidebb, illetve leggyorsabb útvonalon juthasson el az úti célhoz. Amennyiben dugó alakul ki, úgy az autóst a programok átirányítják a következő legújabb útvonalra, ahol aztán kialakul az újabb dugó. Ahhoz, hogy az egyes közlekedők valóban gyorsabban jussanak el a céljukhoz, figyelembe kell venni a többi közlekedőt és el kell őket osztani az elérhető útvonalak között.
Erre a problémára kínálna megoldást a korábban bemutatott Greenway nevű alkalmazáshoz hasonlóan a Graphmasters is, a cég megpróbál alternatív útvonalakat kijelölni. Saját technológiájuk - amelyet többek között a Nunav nevű Android-alkalmazásban is felhasználnak - algoritmusok segítségével minden egyes felhasználóknak személyre szabott útvonalat javasol és hét másodpercenként ezeket módosítja, ugyanis folyamatosan figyelemmel kíséri a többi autós vezetési szokásait. A szélesebb utakra több gépkocsit sorol be a program, a kisebbekre kevesebbet.
A közlekedési adatok valós idejű kiértékeléséhez az egész folyamat felhőkörnyezetben valósul meg, így az optimális működéshez folyamatos internetelérés szükséges, a továbbított adatmennyiség ugyanakkor nagyon csekély. A rendszer annál pontosabb és jobb, minél többen használják. A tesztek során kiderült, hogy az emberek akár 50 százalékkal gyorsabban jutottak el így az úti céljukhoz, mint a hagyományos navigációs megoldások segítségével. Robert Dohrendorf, a Graphmasters vezérigazgatója úgy vélte, hogy már akkor mérhetően javulhat a közlekedési helyzet, ha csupán a közlekedők egy százaléka használná a rendszert. Amennyiben ez az arány 5 százalék lenne, akkor a közlekedési problémák és dugók - elsősorban a városi környezetben - teljesen megszüntethetők lennének.
Sebastian Heise, a Graphmasters társalapítója azt közölte, hogy a navigációs készülékeket gyártók nem integráltak a termékeikbe ilyen technológiákat, mert inkább a hardverek területén vannak otthon és kevésbé foglalkoztak a bonyolultabb algoritmusokkal. A Google ezzel szemben ugyan rendelkezik a kellő számú fejlesztővel és pénzügyi forrásokkal, de teljesen más üzleti modellt alkalmaz. Heise szerint a Google nem foglalkozik azzal, hogy milyen gyorsan jut el valaki A pontból B pontba vagy ha egy városban dugó alakul ki, mert elsősorban a felhasználók adatait gyűjti össze.
A Graphmasters partnerei között megtalálható a Bosch, amellyel már sikerült kifejleszteni egy prototípust. Dohrendorf hozzátette, hogy a jövőben akár percre pontosan meg tudnák mondani, hogy mikor érkezik meg egy helyre az adott jármű. A rendszert ötvözni lehetne az intelligens lámpavezérléssel, így fel lehetne gyorsítani a városokon belül a tömegközlekedést is. A startup 2012-ben megnyerte a 100 000 dolláros fődíjat kínáló Imagine Cup nevű Microsoft-versenyt. Az idén nyáron egy új finanszírozási körre kerülhet sor, amelynek során a cég egymillió dollárra akar szert tenni.
A jelenlegi navigációs megoldások legnagyobb problémája, hogy általában a legjobb útvonalat ajánlják az autósoknak, ezzel viszont jelentős mértékben hozzájárulnak a dugók kialakulásához. A közlekedésmenedzsmenthez sem a TomTomnak, sem a többi cégnek, de a Google Térképnek sincs köze. Ők csupán kielégítik mindenkinek azt az egoista vágyát, hogy a lehető legrövidebb, illetve leggyorsabb útvonalon juthasson el az úti célhoz. Amennyiben dugó alakul ki, úgy az autóst a programok átirányítják a következő legújabb útvonalra, ahol aztán kialakul az újabb dugó. Ahhoz, hogy az egyes közlekedők valóban gyorsabban jussanak el a céljukhoz, figyelembe kell venni a többi közlekedőt és el kell őket osztani az elérhető útvonalak között.
Erre a problémára kínálna megoldást a korábban bemutatott Greenway nevű alkalmazáshoz hasonlóan a Graphmasters is, a cég megpróbál alternatív útvonalakat kijelölni. Saját technológiájuk - amelyet többek között a Nunav nevű Android-alkalmazásban is felhasználnak - algoritmusok segítségével minden egyes felhasználóknak személyre szabott útvonalat javasol és hét másodpercenként ezeket módosítja, ugyanis folyamatosan figyelemmel kíséri a többi autós vezetési szokásait. A szélesebb utakra több gépkocsit sorol be a program, a kisebbekre kevesebbet.
A közlekedési adatok valós idejű kiértékeléséhez az egész folyamat felhőkörnyezetben valósul meg, így az optimális működéshez folyamatos internetelérés szükséges, a továbbított adatmennyiség ugyanakkor nagyon csekély. A rendszer annál pontosabb és jobb, minél többen használják. A tesztek során kiderült, hogy az emberek akár 50 százalékkal gyorsabban jutottak el így az úti céljukhoz, mint a hagyományos navigációs megoldások segítségével. Robert Dohrendorf, a Graphmasters vezérigazgatója úgy vélte, hogy már akkor mérhetően javulhat a közlekedési helyzet, ha csupán a közlekedők egy százaléka használná a rendszert. Amennyiben ez az arány 5 százalék lenne, akkor a közlekedési problémák és dugók - elsősorban a városi környezetben - teljesen megszüntethetők lennének.
Sebastian Heise, a Graphmasters társalapítója azt közölte, hogy a navigációs készülékeket gyártók nem integráltak a termékeikbe ilyen technológiákat, mert inkább a hardverek területén vannak otthon és kevésbé foglalkoztak a bonyolultabb algoritmusokkal. A Google ezzel szemben ugyan rendelkezik a kellő számú fejlesztővel és pénzügyi forrásokkal, de teljesen más üzleti modellt alkalmaz. Heise szerint a Google nem foglalkozik azzal, hogy milyen gyorsan jut el valaki A pontból B pontba vagy ha egy városban dugó alakul ki, mert elsősorban a felhasználók adatait gyűjti össze.
A Graphmasters partnerei között megtalálható a Bosch, amellyel már sikerült kifejleszteni egy prototípust. Dohrendorf hozzátette, hogy a jövőben akár percre pontosan meg tudnák mondani, hogy mikor érkezik meg egy helyre az adott jármű. A rendszert ötvözni lehetne az intelligens lámpavezérléssel, így fel lehetne gyorsítani a városokon belül a tömegközlekedést is. A startup 2012-ben megnyerte a 100 000 dolláros fődíjat kínáló Imagine Cup nevű Microsoft-versenyt. Az idén nyáron egy új finanszírozási körre kerülhet sor, amelynek során a cég egymillió dollárra akar szert tenni.