Berta Sándor
Az autóvezetőknek kellene dönteniük az adatok átadásáról
A gépkocsik a jövőben egyre több adatot fognak továbbítani, de nem mindegy, hogy ezek hova kerülnek majd.
A járművekben egyre több információ jön létre. A fedélzeti és navigációs rendszerek, az okostelefonok és a különböző alkalmazások termelik az újabb és újabb adathegyeket. Az információk iránt érdeklődnek a gyártók és a különböző szoftverfejlesztők is, azonban Heiko Maas német igazságügyi miniszter szerint az embereknek kellene dönteniük azzal kapcsolatban, hogy kiknek engedik át az adataikat.
A német kormány amellett érvel, hogy erősebb adatvédelemre lesz szükség a hálózatba kötött autók területén és a felhasználóknak biztosítani kell, hogy maguk dönthessenek ebben a kérdésben. Szintén nekik kellene határozniuk arról is, hogy az információk továbbítása mikor történhet meg. Azt szorgalmazzák, hogy ezen a területen ne legyenek nemzeti álláspontok, hanem egységes európai szabályozást dolgozzanak ki.
A miniszter egyúttal arra szólította fel a gyártókat, hogy úgy fejlesszék ki a rendszereiket, hogy azok minél kevesebb adatot használjanak fel. Álláspontja szerint már az új modellek tervezésekor figyelembe kellene venni az adatvédelmet. A legfontosabb azonban, hogy bármilyen okból is történjen az adatok továbbítása, arra csak úgy kerülhet sor, ha a tulajdonosok ehhez nyomatékosan hozzájárultak. Maas elismerte, hogy a gépkocsikból származó adatok átadása számos előnnyel járhat, például, ha baleset történik gyorsabban felkutathatóvá válnak az áldozatok. De semmiképpen sem akarják, hogy "üvegpolgárok" jöjjenek létre, akiknek a mozgásáról profilok készíthetők, míg a vezetési stílusokról információk gyűjthetők.
A járművekben egyre több információ jön létre. A fedélzeti és navigációs rendszerek, az okostelefonok és a különböző alkalmazások termelik az újabb és újabb adathegyeket. Az információk iránt érdeklődnek a gyártók és a különböző szoftverfejlesztők is, azonban Heiko Maas német igazságügyi miniszter szerint az embereknek kellene dönteniük azzal kapcsolatban, hogy kiknek engedik át az adataikat.
A német kormány amellett érvel, hogy erősebb adatvédelemre lesz szükség a hálózatba kötött autók területén és a felhasználóknak biztosítani kell, hogy maguk dönthessenek ebben a kérdésben. Szintén nekik kellene határozniuk arról is, hogy az információk továbbítása mikor történhet meg. Azt szorgalmazzák, hogy ezen a területen ne legyenek nemzeti álláspontok, hanem egységes európai szabályozást dolgozzanak ki.
A miniszter egyúttal arra szólította fel a gyártókat, hogy úgy fejlesszék ki a rendszereiket, hogy azok minél kevesebb adatot használjanak fel. Álláspontja szerint már az új modellek tervezésekor figyelembe kellene venni az adatvédelmet. A legfontosabb azonban, hogy bármilyen okból is történjen az adatok továbbítása, arra csak úgy kerülhet sor, ha a tulajdonosok ehhez nyomatékosan hozzájárultak. Maas elismerte, hogy a gépkocsikból származó adatok átadása számos előnnyel járhat, például, ha baleset történik gyorsabban felkutathatóvá válnak az áldozatok. De semmiképpen sem akarják, hogy "üvegpolgárok" jöjjenek létre, akiknek a mozgásáról profilok készíthetők, míg a vezetési stílusokról információk gyűjthetők.