Berta Sándor

Légi-szélturbinákban lát fantáziát a Google

A webes óriáscég régóta szerepet vállal az energiaszektorban is, mivel a szerverparkok áraméhsége hatalmas. Ezt most tovább erősítette azzal, hogy felvásárolta a Makani Power nevű szélturbina-gyártó céget.

A hírt a Makani Power a honlapján jelentette be és részleteket közölt a TechCrunch is. Ezek szerint a vállalatot a tranzakció után a Google X kutatólaboratóriumba integrálják. A vállalat különlegessége, hogy repülő szélerőműveket készít. A modellek neve Airborne Wind Turbine (AWT), a robot eszközökre több szélturbinát is felszerelnek. A pilóta nélküli repülőgép úgy működik, mint egy papírsárkány, ugyanúgy egy kötéllel és egy külön kábel segítségével rögzítik a felszínhez. A termelt áramot az utóbbin keresztül juttatják el a hálózatba. A megoldás előnye, hogy nagyobb magasságokban a szél erősebb és még fontosabb, hogy állandó irányú.


Az AWT és a tartókötél mellett a rendszer részét képezi egy felszíni állomás is, amely szélcsendes időben gyakorlatilag parkolóhelyként szolgál az eszköz számára. Az AWT-t csak akkor alkalmazzák, ha 200 méteres magasságban a szélsebesség eléri a 3,5 métert másodpercenként, vagyis a 12,6 kilométer/órát. A működési magasság 250 és 600 méter között van. Astro Teller, a Google X vezetője elmondta, hogy a Makani Powert integrálják a laboratóriumba.

A Google először 2006-ban épített naperőművet, méghozzá a saját központjában, majd 2010 októberben bejelentette, hogy támogatja a szélerőművek építését. Ezután tulajdonrészt szerzett a brandenburgi naperőmű-parkban, majd naperőművet épített a Mojave-sivatagban. A társaság 2011 áprilisában 100 millió dollárt fektetett be a világ egyik legnagyobb szélerőmű-parkjába.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Cat #6
    az nem jutott eszébe senkinek hogy mi van ha összegabalyodik két felengedett ilyen repülőnek a több kilométeres kábele? Kizárt, hogy épségben visszatérjenek úgy a földre.
  • drakesberg #5
    Csak 2010 óta fejlesztik.
  • flashpointer #4
    ezt már vagy 20 éve kitalálták
  • teddybear #3
    Nem is a széllel, hanem a repülőgépekkel lesz baj. Rossz látási viszonyok között igencsak megnő az ütközésveszély, ha ezt a sárkányt felengedik.
    A kisgépek, illetve a az utasszállítók le és felszálláskor ebben a magasságban repülnek, és a kisgépeken nincs radar....
  • drakesberg #2
    Én 2003-2004 körül már kitaláltam ezt. Én is arra alapoztam, hogy több száz méteren vagy egy-két kilométeren a szél ereje nagyobb , és állandó az iránya, ezért oda kell küldeni a szerkezetet. Egy óriási merevszárnyú "papírsárkányt" képzeltem el, amin turbinák vannak. Egy körbe forgó alaphoz lenne rögzítve, és ebbe vezetné a megtermelt áramot. Egy-két megawattban gondolkodtam. A másik elképzelésem egy léghajó, amit rögzítenek a földhöz és turbinákat rögzítenek rá.Ez könnyebben fel- és leszállna , de drágább lenne a megépítése.
  • sola #1
    Érdekes konstrukció a Makani, kiváncsi vagyok, hogy a Google pénzelése mellett milyen eredményeket fognak elérni.

    Az mindenesetre tény, hogy abban a magasságban sokkal kiszámíthatóbb a széljárás és sokkal nagyobb erejű is.