Gyurkity Péter
Mindenhol a Google veszi át a vezetést
A Google már évek óta nemcsak a jól ismert puritán weboldalt, és az azon helyet foglaló keresődobozt kínálja az internetezőknek, hanem számos egyéb szolgáltatást, amelyek egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a kapcsolódó területekből. A kereséseken kívül az utóbbi időben a videostream, a mobil operációs rendszerek, a térképszolgáltatások, a levelezés és több más területen is hasonlóan kimagasló eredményt mutathatnak fel, bár a sikert hozó próbálkozásokra legalább annyi kudarc és visszavonulás jut. A lendületet azonban nem töri meg egy-egy összeütközés vagy visszaesés, így az első helyet egyre többször kaparintják meg.
A comScore adatai szerint a Gmail levelező szolgáltatás októberben hódította el az első helyet, amelyet addig a Hotmail birtokolt. Ez ugyan a Google szerint már idén nyáron bekövetkezett, az általuk mért havi 425 millió aktív felhasználót azonban a piackutató cégek nem igazolták vissza (a comScore például azért nem, mert ők nem számolják ide a mobil felhasználókat). Az októberi számok viszont azt mutatják, hogy a forgalom a Hotmail és a Yahoo Mail esetében visszaesett, a Gmail pedig első alkalommal vezeti a listát.
Azt ugyebár jól tudjuk, hogy a Microsoft nyugdíjazta a Hotmail márkát, a portál és maga a szolgáltatás is Outlook néven folytatja pályafutását, ettől pedig az eddigi stagnálás lezárását, és új lendületet remélnek. Itt is a Windows 8-ban megismert modern kezelőfelület kapja a főszerepet, kiegészülve a Skype platformmal és a SkyDrive felhő-szolgáltatással, a még szorosabb integráció jegyében. Erre szükségük is volt, hiszen a Facebook szintén támogatja a videochat funkciót, a Google pedig ugyanezt teszi a Google+ és a Hangout opció révén. Érdekes módon azonban míg a Yahoo és a Google nagyjából ugyanazon piacokra támaszkodnak (USA, Japán, Egyesült Királyság, Franciaország, India), a Hotmail legalább ilyen népszerű Brazíliában és Mexikóban is, így tehát különbségeket is találunk a riválisok között.
Az internetes keresők terén a többiek szinte labdába sem tudnak rúgni, legalábbis az amerikai piacon. A Google itt augusztus és szeptember folyamán is 66 százalékot tudott felmutatni, a második helyen pedig a Microsoft kénytelen volt megelégedni 15,9 százalékkal. Ez jól mutatja a cég előnyét, bár azért azt illik hozzátenni, hogy egyes régiókban egészen eltérő képet kapunk, Kínában például - nem meglepő módon - a hazai fejlesztésű Baidu vezeti a listát.
A mobil operációs rendszerek mezőnyében az Android már szintén korábban átvezette a vezetést, itt a comScore a tengerentúlon 51 és 52 százalékos részesedést mutatott ki, amelyet az első helyet feladó Apple követett a maga 32-34 százalékával. Globális viszonylatban még ennél is egyértelműbb a helyzet, hiszen az IDC szerint a harmadik negyedévben már minden négy eladott okostelefon közül három az Androidra támaszkodott, ezzel pedig immár átlépték a 100 milliós küszöböt is - ez több, mint amennyi készüléket 2007-ben az egész világon eladtak (idén ez a szám már egymilliárd felett lesz).
Érdekesség, hogy az androidos táboron belül még mindig a korosodó Gingerbread, a 2.3-as verzió birtokolja a legnagyobb szeletet (54,2 százalékot), amit a Play portált látogatók összevetéséből mutatnak ki. Az Ice Cream Sandwich (4.0) immár a készülékek egynegyedén található meg, a legújabb Jelly Bean (4.1) azonban még csak 2,7 százaléknál jár. A szinte már elfeledett Froyo (2.2) részesedése eközben 12 százalék, ami nem lebecsülendő.
A táblák szegmensét eddig egyértelműen az Apple uralta a maga iPad sorozatával, ám a jelek szerint itt is komoly változásokra számíthatunk. Az IDC szerint itt globális szinten az almás cég részesedése egyetlen év alatt 60-ról 50 százalékra esett vissza, miközben a Samsung mellett az Amazon vált legkomolyabb riválisukká. Ezen a területen gyakorlatilag ők vívják meg a Google harcát, amit ketten együtt - valamint a többi kisebb szereplőt is idevéve - akár sikeresen is lezárhatnak. Igaz, hogy az Apple romló eladásait azzal magyarázták, hogy a vásárlók az iPad Mini táblára vártak, ez azonban jelek szerint nem váltja meg a világot, így érdekes időszak elé nézünk.
Piaci elemzők elsősorban az olcsóbb 7 hüvelykes tábláktól várják a további terjeszkedést, nem véletlen, hogy a Google itt saját fejlesztéssel jelentkezett, amit most egy nagyobb változattal egészített ki. Saját értékelésük szerint a Nexus One okostelefon annak idején túlságosan korán érkezett, a vásárlók akkor még az Android rendszert sem igazán értékelték, mostanra azonban elérkezett az idő, hogy egy komplett termékcsaláddal (Nexus 4, 7 és 10) folytassák a küzdelmet. Szerepük várhatóan a táblák területén is tovább növekszik majd, a kérdés csak az, hogy a folyamat milyen gyorsan megy majd végbe.
A YouTube vezető szerepét a videostream szolgáltatásoknál nem kell különösebben magyarázni, ez megingathatatlannak tűnik, ráadásul a kínálat egyre bővül, immár komplett filmekkel és televíziós tartalmakkal. Az Adsense szintén az első helyet tartja a reklámplatformoknál, míg a Drive ezt most igyekszik lemásolni az online tárhelyek versenyében, ahol némileg nehezebb dolga lesz, hiszen itt a korai indulók (Dropbox) még tartják pozícióikat. A Maps és a Google Earth azonban szintén jól szerepelnek, itt az Android révén már a navigáció is elérhető, a Street View pedig egyre több országban jelenik meg. A Blogger értelemszerűen a blogszférát fedi le, míg a Wallet a terjedőben lévő internetes- és mobilfizetést népszerűsíti, immár az NFC technológiára és itt is az Androidra támaszkodva.
A közösségi platformok területe komoly kihívást jelent a Google számára, itt a Google+ még mindig nem tudja felvenni a versenyt az egyeduralkodó Facebook-kal. Kétségtelen, hogy jó munkát végeztek saját portáljukkal, itt igyekeznek minél több szolgáltatást bevonni (Drive, Hangout, tartalommegosztás és találkozók szervezése), ám további erőfeszítésekre lesz szükség, hogy akár csak kikezdjék a rivális előnyét.
A nagy előrenyomulás itt-ott akadályokba ütközik, Kínában például jelenleg ismét elérhetetlen mind a kereső, mind pedig a Gmail és a Maps szolgáltatás. Talán nem véletlen, hogy a letiltás egybeesett az ottani választásokkal és hatalomváltással, és bár a Google jelezte, hogy az ő oldalukon minden működik, a hatóságok hivatalos úton nem kommentálták az észrevételeket. Ez várhatóan csak ideiglenes zökkenő lesz, és bár 2010-ben az internetcenzúra miatti összezördülést a cég kivonulása követte, az elérés várhatóan ismét helyreáll majd, ezúttal is Hong-Kongon keresztül.
A comScore adatai szerint a Gmail levelező szolgáltatás októberben hódította el az első helyet, amelyet addig a Hotmail birtokolt. Ez ugyan a Google szerint már idén nyáron bekövetkezett, az általuk mért havi 425 millió aktív felhasználót azonban a piackutató cégek nem igazolták vissza (a comScore például azért nem, mert ők nem számolják ide a mobil felhasználókat). Az októberi számok viszont azt mutatják, hogy a forgalom a Hotmail és a Yahoo Mail esetében visszaesett, a Gmail pedig első alkalommal vezeti a listát.
Azt ugyebár jól tudjuk, hogy a Microsoft nyugdíjazta a Hotmail márkát, a portál és maga a szolgáltatás is Outlook néven folytatja pályafutását, ettől pedig az eddigi stagnálás lezárását, és új lendületet remélnek. Itt is a Windows 8-ban megismert modern kezelőfelület kapja a főszerepet, kiegészülve a Skype platformmal és a SkyDrive felhő-szolgáltatással, a még szorosabb integráció jegyében. Erre szükségük is volt, hiszen a Facebook szintén támogatja a videochat funkciót, a Google pedig ugyanezt teszi a Google+ és a Hangout opció révén. Érdekes módon azonban míg a Yahoo és a Google nagyjából ugyanazon piacokra támaszkodnak (USA, Japán, Egyesült Királyság, Franciaország, India), a Hotmail legalább ilyen népszerű Brazíliában és Mexikóban is, így tehát különbségeket is találunk a riválisok között.
Az internetes keresők terén a többiek szinte labdába sem tudnak rúgni, legalábbis az amerikai piacon. A Google itt augusztus és szeptember folyamán is 66 százalékot tudott felmutatni, a második helyen pedig a Microsoft kénytelen volt megelégedni 15,9 százalékkal. Ez jól mutatja a cég előnyét, bár azért azt illik hozzátenni, hogy egyes régiókban egészen eltérő képet kapunk, Kínában például - nem meglepő módon - a hazai fejlesztésű Baidu vezeti a listát.
A mobil operációs rendszerek mezőnyében az Android már szintén korábban átvezette a vezetést, itt a comScore a tengerentúlon 51 és 52 százalékos részesedést mutatott ki, amelyet az első helyet feladó Apple követett a maga 32-34 százalékával. Globális viszonylatban még ennél is egyértelműbb a helyzet, hiszen az IDC szerint a harmadik negyedévben már minden négy eladott okostelefon közül három az Androidra támaszkodott, ezzel pedig immár átlépték a 100 milliós küszöböt is - ez több, mint amennyi készüléket 2007-ben az egész világon eladtak (idén ez a szám már egymilliárd felett lesz).
Érdekesség, hogy az androidos táboron belül még mindig a korosodó Gingerbread, a 2.3-as verzió birtokolja a legnagyobb szeletet (54,2 százalékot), amit a Play portált látogatók összevetéséből mutatnak ki. Az Ice Cream Sandwich (4.0) immár a készülékek egynegyedén található meg, a legújabb Jelly Bean (4.1) azonban még csak 2,7 százaléknál jár. A szinte már elfeledett Froyo (2.2) részesedése eközben 12 százalék, ami nem lebecsülendő.
A táblák szegmensét eddig egyértelműen az Apple uralta a maga iPad sorozatával, ám a jelek szerint itt is komoly változásokra számíthatunk. Az IDC szerint itt globális szinten az almás cég részesedése egyetlen év alatt 60-ról 50 százalékra esett vissza, miközben a Samsung mellett az Amazon vált legkomolyabb riválisukká. Ezen a területen gyakorlatilag ők vívják meg a Google harcát, amit ketten együtt - valamint a többi kisebb szereplőt is idevéve - akár sikeresen is lezárhatnak. Igaz, hogy az Apple romló eladásait azzal magyarázták, hogy a vásárlók az iPad Mini táblára vártak, ez azonban jelek szerint nem váltja meg a világot, így érdekes időszak elé nézünk.
Piaci elemzők elsősorban az olcsóbb 7 hüvelykes tábláktól várják a további terjeszkedést, nem véletlen, hogy a Google itt saját fejlesztéssel jelentkezett, amit most egy nagyobb változattal egészített ki. Saját értékelésük szerint a Nexus One okostelefon annak idején túlságosan korán érkezett, a vásárlók akkor még az Android rendszert sem igazán értékelték, mostanra azonban elérkezett az idő, hogy egy komplett termékcsaláddal (Nexus 4, 7 és 10) folytassák a küzdelmet. Szerepük várhatóan a táblák területén is tovább növekszik majd, a kérdés csak az, hogy a folyamat milyen gyorsan megy majd végbe.
A YouTube vezető szerepét a videostream szolgáltatásoknál nem kell különösebben magyarázni, ez megingathatatlannak tűnik, ráadásul a kínálat egyre bővül, immár komplett filmekkel és televíziós tartalmakkal. Az Adsense szintén az első helyet tartja a reklámplatformoknál, míg a Drive ezt most igyekszik lemásolni az online tárhelyek versenyében, ahol némileg nehezebb dolga lesz, hiszen itt a korai indulók (Dropbox) még tartják pozícióikat. A Maps és a Google Earth azonban szintén jól szerepelnek, itt az Android révén már a navigáció is elérhető, a Street View pedig egyre több országban jelenik meg. A Blogger értelemszerűen a blogszférát fedi le, míg a Wallet a terjedőben lévő internetes- és mobilfizetést népszerűsíti, immár az NFC technológiára és itt is az Androidra támaszkodva.
A közösségi platformok területe komoly kihívást jelent a Google számára, itt a Google+ még mindig nem tudja felvenni a versenyt az egyeduralkodó Facebook-kal. Kétségtelen, hogy jó munkát végeztek saját portáljukkal, itt igyekeznek minél több szolgáltatást bevonni (Drive, Hangout, tartalommegosztás és találkozók szervezése), ám további erőfeszítésekre lesz szükség, hogy akár csak kikezdjék a rivális előnyét.
A nagy előrenyomulás itt-ott akadályokba ütközik, Kínában például jelenleg ismét elérhetetlen mind a kereső, mind pedig a Gmail és a Maps szolgáltatás. Talán nem véletlen, hogy a letiltás egybeesett az ottani választásokkal és hatalomváltással, és bár a Google jelezte, hogy az ő oldalukon minden működik, a hatóságok hivatalos úton nem kommentálták az észrevételeket. Ez várhatóan csak ideiglenes zökkenő lesz, és bár 2010-ben az internetcenzúra miatti összezördülést a cég kivonulása követte, az elérés várhatóan ismét helyreáll majd, ezúttal is Hong-Kongon keresztül.