Berta Sándor
A tábla PC-k alapvetően rendezik át a számítógép-piacot
Az elmúlt hónapokban szinte nem múlt el egy olyan nap sem, amikor ne jelentek volna meg cikkek a különböző vállalatok táblagépeiről. Ezek a készülékek egyre népszerűbbek, nem véletlen, hogy megjelentek olyan vélemények, miszerint nem csak a PC-ket, de a laptopokat is a háttérbe szoríthatják.
A táblaőrületet a 2010 januárjában bemutatott iPad indította el. Bár azóta számtalan piaci szereplő készítette el saját modelljeit, továbbra is az Apple számít az egyik legsikeresebb gyártónak. Az egykori nagy PC-gyártók gyakorlatilag semmit sem tudtak kezdeni az új helyzettel, a Microsoft is csak késéssel reagált. Az elmúlt közel 3 évben a táblák gyakorlatilag a feje tetejére állították a világot, az igazi nyertesek az Apple, az Amazon és a Google. Az idei harmadik negyedévben világszerte közel 25 millió tábla PC-t értékesítettek, s aligha tűnik túlzónak az az állítás, hogy az idén karácsonykor is ezek az eszközök lesznek az egyik legkelendőbb árucikkek.
A táblagépek miatt az asztali számítógépek aligha fognak eltűnni. Ennek több oka is van: a hatékonyabb munkavégzés, kényelmesebb gépelés, nagy méretű kijelző, az erős teljesítmény, a játékok és más erőforrás-igényes programok. A laptopok esetében ugyanakkor közel sem ennyire egyszerű a kép, a táblák ugyanis megfelelnek azoknak a követelményeknek, amiket a legtöbb felhasználó ezekkel szemben támaszt: a készülék legyen hordozható, könnyű, hosszú üzemidejű, gyors, fogyasszon keveset és könnyen, illetve intuitív módon lehessen kezelni.
HP Envy x2 - a szétcsatolható monitoros gépek eltüntetik a két szegmens közötti határt
Különösen az utóbbi miatt akár a gyerekek vagy az idősek is könnyen elboldogulnak vele. Még csak érintéssel vezéreljük ezeket az eszközöket, azonban hamarosan beszéddel, gesztusokkal vagy szemmozgásokkal vezérelhetjük majd őket. Az áruk folyamatosan csökken, és a fejlődő országokban a vásárlók aligha notebookot vesznek majd, hanem táblát. Sőt, a tábla PC-k bizonyos szempontból - hosszú távon - akár az okostelefonok létét is veszélyeztethetik, hiszen azoknál nagyobb képernyővel és hosszabb üzemidővel rendelkeznek.
A folyamat különösen érzékenyen érintette a reklámipart, amely - ahogy a média online térnyerésénél - most sem tudott megbirkózni az új kihívásokkal. A táblagépek tulajdonosainak nem tudnak személyre szabott ajánlatokat nyújtani, amelyek nem csak az érdeklődési körükhöz illenek, hanem az aktuális tartózkodási helyükhöz is. Mindezt természetesen úgy, hogy az adataik biztonságban legyenek.
A táblaőrületet a 2010 januárjában bemutatott iPad indította el. Bár azóta számtalan piaci szereplő készítette el saját modelljeit, továbbra is az Apple számít az egyik legsikeresebb gyártónak. Az egykori nagy PC-gyártók gyakorlatilag semmit sem tudtak kezdeni az új helyzettel, a Microsoft is csak késéssel reagált. Az elmúlt közel 3 évben a táblák gyakorlatilag a feje tetejére állították a világot, az igazi nyertesek az Apple, az Amazon és a Google. Az idei harmadik negyedévben világszerte közel 25 millió tábla PC-t értékesítettek, s aligha tűnik túlzónak az az állítás, hogy az idén karácsonykor is ezek az eszközök lesznek az egyik legkelendőbb árucikkek.
A táblagépek miatt az asztali számítógépek aligha fognak eltűnni. Ennek több oka is van: a hatékonyabb munkavégzés, kényelmesebb gépelés, nagy méretű kijelző, az erős teljesítmény, a játékok és más erőforrás-igényes programok. A laptopok esetében ugyanakkor közel sem ennyire egyszerű a kép, a táblák ugyanis megfelelnek azoknak a követelményeknek, amiket a legtöbb felhasználó ezekkel szemben támaszt: a készülék legyen hordozható, könnyű, hosszú üzemidejű, gyors, fogyasszon keveset és könnyen, illetve intuitív módon lehessen kezelni.
HP Envy x2 - a szétcsatolható monitoros gépek eltüntetik a két szegmens közötti határt
Különösen az utóbbi miatt akár a gyerekek vagy az idősek is könnyen elboldogulnak vele. Még csak érintéssel vezéreljük ezeket az eszközöket, azonban hamarosan beszéddel, gesztusokkal vagy szemmozgásokkal vezérelhetjük majd őket. Az áruk folyamatosan csökken, és a fejlődő országokban a vásárlók aligha notebookot vesznek majd, hanem táblát. Sőt, a tábla PC-k bizonyos szempontból - hosszú távon - akár az okostelefonok létét is veszélyeztethetik, hiszen azoknál nagyobb képernyővel és hosszabb üzemidővel rendelkeznek.
A folyamat különösen érzékenyen érintette a reklámipart, amely - ahogy a média online térnyerésénél - most sem tudott megbirkózni az új kihívásokkal. A táblagépek tulajdonosainak nem tudnak személyre szabott ajánlatokat nyújtani, amelyek nem csak az érdeklődési körükhöz illenek, hanem az aktuális tartózkodási helyükhöz is. Mindezt természetesen úgy, hogy az adataik biztonságban legyenek.