Berta Sándor
Nem csak az alacsony bérköltségek miatt gyártatnak az IT-cégek Kínában
A termékárak leszorítása mellett más szempontok is közrejátszanak abban, hogy a kaliforniai társaság kínai cégeket bíz meg az iPad és a többi elektronikai eszköze gyártásával.
Az Apple éves szinten 70 millió iPhone és 30 millió iPad készüléket, továbbá 59 millió más terméket ad el. Ezek szinte teljes mértékben az Egyesült Államok területén kívül, elsősorban Kínában készülnek. A The New York Times az Apple egyik korábbi topmenedzserének segítségével nyert bepillantást a kínai készülékgyártás kulisszatitkaiba. Általános vélemény, hogy a nagy nyugati és amerikai cégek azért készíttetik Kínában a termékeiket, mert ott rendkívül olcsó a munkaerő és így jelentős összegeket megtakaríthatnak. Nos, ez valóban így van, de ez csupán az érem egyik oldala. Még talán ennél is fontosabb, de mindenképpen nyomós érv a távol-keleti beszállítók foglalkoztatása mellett, hogy az ottani cégek rendkívül rugalmasak és ami fontos, nagyon gyorsan reagálnak a megbízók különböző kéréseire, változtatási szándékaira.
A cég az első iPhone készítésekor változtatott a kijelzőn, a beszállító pedig még aznap (!) elkészítette a módosított képernyőt. A változtatás okára Steve Jobs világított rá. 2007-ben, egy hónappal az iPhone piacra dobása előtt válságülésre hívta össze az Apple menedzsereit. Heteken át nála volt a készülék prototípusa, az iPhone-t a zsebében hordta és a szintén ott tárolt kulcsai összekaristolták az okostelefon kijelzőjét. A cégvezető dühösen emelte fel az ülésen az iPhone-t és a kulcsait, majd közölte, hogy ezeket a dolgokat mindenki a táskájában hordja. "Nem fogok olyan terméket eladni, ami megsérülhet" - jelentette ki. Jobs kiadta az utasítást: "Hat héten belül egy tökéletes képernyőt akarok." A megoldás egy karcálló üvegből készített kijelző lett. A menedzserek egyike azonnal megbeszélt egy találkozót a Foxconn shenzheni üzemének vezetőivel és a prototípus új kijelzőjének legyártása, valamint a képernyő cseréje még aznap megtörtént.
S hogy mindez miként valósulhatott meg néhány óra alatt? Egy munkavezető azonnal felkeltette az üzem alvó dolgozóit, mindenkinek kiosztottak némi kekszet, egy csésze teát, majd munkába állítottak az embereket. 30 perc alatt teljesen termelésre kész volt az üzem és 96 órán belül már képes volt napi 10 000 iPhone elkészítésére. "A gyorsaság és a rugalmasság egész egyszerűen lenyűgöző. Egyetlen olyan amerikai gyár sincs, amelyik bírná ezt a tempót" - szögezte le a The New York Timesnak nyilatkozó egykori menedzser.
Természetesen mostanra az Apple is kénytelen szembenézni a beszállítóinál tapasztalható problémákkal. A vállalat nemrég megjelentette belső jelentését, ami szerint a partnercégeknél előfordul gyerekmunka, rendkívül alacsonyak a fizetések és túl hosszúak a munkaidők.
Az Apple éves szinten 70 millió iPhone és 30 millió iPad készüléket, továbbá 59 millió más terméket ad el. Ezek szinte teljes mértékben az Egyesült Államok területén kívül, elsősorban Kínában készülnek. A The New York Times az Apple egyik korábbi topmenedzserének segítségével nyert bepillantást a kínai készülékgyártás kulisszatitkaiba. Általános vélemény, hogy a nagy nyugati és amerikai cégek azért készíttetik Kínában a termékeiket, mert ott rendkívül olcsó a munkaerő és így jelentős összegeket megtakaríthatnak. Nos, ez valóban így van, de ez csupán az érem egyik oldala. Még talán ennél is fontosabb, de mindenképpen nyomós érv a távol-keleti beszállítók foglalkoztatása mellett, hogy az ottani cégek rendkívül rugalmasak és ami fontos, nagyon gyorsan reagálnak a megbízók különböző kéréseire, változtatási szándékaira.
A cég az első iPhone készítésekor változtatott a kijelzőn, a beszállító pedig még aznap (!) elkészítette a módosított képernyőt. A változtatás okára Steve Jobs világított rá. 2007-ben, egy hónappal az iPhone piacra dobása előtt válságülésre hívta össze az Apple menedzsereit. Heteken át nála volt a készülék prototípusa, az iPhone-t a zsebében hordta és a szintén ott tárolt kulcsai összekaristolták az okostelefon kijelzőjét. A cégvezető dühösen emelte fel az ülésen az iPhone-t és a kulcsait, majd közölte, hogy ezeket a dolgokat mindenki a táskájában hordja. "Nem fogok olyan terméket eladni, ami megsérülhet" - jelentette ki. Jobs kiadta az utasítást: "Hat héten belül egy tökéletes képernyőt akarok." A megoldás egy karcálló üvegből készített kijelző lett. A menedzserek egyike azonnal megbeszélt egy találkozót a Foxconn shenzheni üzemének vezetőivel és a prototípus új kijelzőjének legyártása, valamint a képernyő cseréje még aznap megtörtént.
S hogy mindez miként valósulhatott meg néhány óra alatt? Egy munkavezető azonnal felkeltette az üzem alvó dolgozóit, mindenkinek kiosztottak némi kekszet, egy csésze teát, majd munkába állítottak az embereket. 30 perc alatt teljesen termelésre kész volt az üzem és 96 órán belül már képes volt napi 10 000 iPhone elkészítésére. "A gyorsaság és a rugalmasság egész egyszerűen lenyűgöző. Egyetlen olyan amerikai gyár sincs, amelyik bírná ezt a tempót" - szögezte le a The New York Timesnak nyilatkozó egykori menedzser.
Természetesen mostanra az Apple is kénytelen szembenézni a beszállítóinál tapasztalható problémákkal. A vállalat nemrég megjelentette belső jelentését, ami szerint a partnercégeknél előfordul gyerekmunka, rendkívül alacsonyak a fizetések és túl hosszúak a munkaidők.