Berta Sándor
Minden pénzét a Kindle Fire-be öli az Amazon
A kereskedőcég a hardver- és tartalomkínálatával egyre inkább az Apple kihívójává lép elő, azonban a mindent a növekedésnek alárendelő stratégiája meglehetősen kockázatos, ráadásul a befektetők és a részvényesek sem nézik túl jó szemmel.
Bekövetkezett az, amire számítani lehetett: az Amazon nyeresége az elmúlt negyedévben 73 százalékkal csökkent. A fő ok a Kindle Fire piacra dobása. A cég nettó nyeresége az idei esztendő harmadik negyedévében csupán 63 millió dollárt tett ki és ez jóval kisebb összeg annál, mint amire az elemzők számítottak. A hírre az Amazon részvényeinek ára azonnal esett. Az igazi problémát azonban az idei esztendő utolsó negyedéve jelentheti majd, ugyanis akkor a társaság akár 200 millió dolláros veszteséget is elkönyvelhet majd, dacára a karácsonyi forgalomnak. Ezt az eredményt legfeljebb csak az fogja kozmetikázni, hogy közben az Amazon forgalma 44 százalékkal, 10,88 milliárd dollárra nőtt.
Az Amazon amiatt került ilyen helyzetbe, mert egy ideje komoly összegeket fordít a fejlesztésekre és a bővítésekre, valamint reklámokra. A társaság egyrészt szeretné minden eszközzel megvédeni a piacvezető pozícióját az online kereskedelemben, még akkor is, ha ehhez az kell, hogy szinte haszon nélkül kínálja a termékeit, másrészt viszont egyre inkább tartalomszolgáltatóvá válik, ebben a stratégiában pedig kiemelt szerep jut a Kindle Fire táblagépnek. Az Amazon profitálni akar a gyorsan növekvő, de az Apple által uralt tábla PC-piacból.
A legnagyobb pénznyelő a Kindle Fire, amely eddig fejlesztésének költségeivel vitte az Amazon pénzét, a jövő hónaptól azonban már értékesítése is veszteséget okozhat. A táblagép 199 dollárba kerül, viszont a gyártási költségei elemzők szerint elérik a 210 dollárt, azaz minden, az iPad árának feléért eladott masinán 10 dollárt buknak. A szakértők abból indulnak ki, hogy az Amazon a veszteséget is bevállalva próbál meg szembeszállni az Apple-lel. Mindez hosszú távon kifizetődő lehet, mivel a Kindle Fire tulajdonosai valószínűleg a cégnél vásárolnak könyveket és zenéket, így megtérül a veszteség. Addig viszont ez a stratégia okoz néhány álmatlan éjszakát a tengerentúli cég vezetőinek, részvényeseinek és befektetőinek. A másik bevételi forrást a szerverközpontok kiépítése és bérbe adása jelentheti.
Jeff Bezos, a cég vezetője szeptember végén mutatta be az Amazon legújabb táblagépét, amit a webes közösség jól fogadott és amire már az első napokban több százezer előrendelés érkezett. Az Amazonnak nem csak a várható veszteségek miatt kell aggódnia, hanem azért is, mert egy texasi cég szabadalomsértéssel vádolta meg.
Bekövetkezett az, amire számítani lehetett: az Amazon nyeresége az elmúlt negyedévben 73 százalékkal csökkent. A fő ok a Kindle Fire piacra dobása. A cég nettó nyeresége az idei esztendő harmadik negyedévében csupán 63 millió dollárt tett ki és ez jóval kisebb összeg annál, mint amire az elemzők számítottak. A hírre az Amazon részvényeinek ára azonnal esett. Az igazi problémát azonban az idei esztendő utolsó negyedéve jelentheti majd, ugyanis akkor a társaság akár 200 millió dolláros veszteséget is elkönyvelhet majd, dacára a karácsonyi forgalomnak. Ezt az eredményt legfeljebb csak az fogja kozmetikázni, hogy közben az Amazon forgalma 44 százalékkal, 10,88 milliárd dollárra nőtt.
Az Amazon amiatt került ilyen helyzetbe, mert egy ideje komoly összegeket fordít a fejlesztésekre és a bővítésekre, valamint reklámokra. A társaság egyrészt szeretné minden eszközzel megvédeni a piacvezető pozícióját az online kereskedelemben, még akkor is, ha ehhez az kell, hogy szinte haszon nélkül kínálja a termékeit, másrészt viszont egyre inkább tartalomszolgáltatóvá válik, ebben a stratégiában pedig kiemelt szerep jut a Kindle Fire táblagépnek. Az Amazon profitálni akar a gyorsan növekvő, de az Apple által uralt tábla PC-piacból.
A legnagyobb pénznyelő a Kindle Fire, amely eddig fejlesztésének költségeivel vitte az Amazon pénzét, a jövő hónaptól azonban már értékesítése is veszteséget okozhat. A táblagép 199 dollárba kerül, viszont a gyártási költségei elemzők szerint elérik a 210 dollárt, azaz minden, az iPad árának feléért eladott masinán 10 dollárt buknak. A szakértők abból indulnak ki, hogy az Amazon a veszteséget is bevállalva próbál meg szembeszállni az Apple-lel. Mindez hosszú távon kifizetődő lehet, mivel a Kindle Fire tulajdonosai valószínűleg a cégnél vásárolnak könyveket és zenéket, így megtérül a veszteség. Addig viszont ez a stratégia okoz néhány álmatlan éjszakát a tengerentúli cég vezetőinek, részvényeseinek és befektetőinek. A másik bevételi forrást a szerverközpontok kiépítése és bérbe adása jelentheti.
Jeff Bezos, a cég vezetője szeptember végén mutatta be az Amazon legújabb táblagépét, amit a webes közösség jól fogadott és amire már az első napokban több százezer előrendelés érkezett. Az Amazonnak nem csak a várható veszteségek miatt kell aggódnia, hanem azért is, mert egy texasi cég szabadalomsértéssel vádolta meg.