Berta Sándor

100 milliárd dollárt érhet és jövőre megy tőzsdére a Facebook

Amerikai sajtóértesülés szerint a közösségi portál a jövő év elején jelenne meg a tőzsdén. A cél a 100 milliárd dolláros értékhatár elérése, amennyiben ez megvalósul, úgy a Facebook majdnem annyit érne, mint az eBay és az Amazon együttesen.

A CNBC gazdasági csatorna szerint a közösségi oldal a szükséges papírokat várhatóan októberben vagy novemberben nyújtja be az amerikai tőzsdefelügyelethez (SEC), a tőzsdén pedig 2012 első negyedévében jelenhet meg. Egyelőre ugyanakkor még számos kérdés tisztázatlan, többek között az is, hogy mennyi részvényt bocsátanának ki a tőzsdén, illetve, hogy ezekhez milyen áron lehetne hozzájutni. A CNBC úgy vélekedik, hogy a Facebook értéke a jövő év elejére nem csak elérheti, de akár meg is haladhatja a 100 milliárd dollárt, így jóval értékesebbnek számítana, mint az AOL, a Yahoo, az eBay vagy az Amazon. Becslések szerint az AOL jelenlegi piaci értéke 2,1 milliárd dollár; a Yahoo 19,8 milliárd, az eBay 38,6 milliárd, míg az Amazon 84,2 milliárd dollárt ér.

A Facebook értéke folyamatosan nő. Tavaly júniusban az elemzők még 23 milliárd dollárra, idén januárban ennek az összegnek több mint a duplájára, márciusban pedig már 65 milliárd dollárra becsülték. (Ezek az értékek a tőzsdén kívüli részvényügyletekből számítottak.) A közösségi oldal az év elején körülbelül 2000 dolgozót foglalkoztatott és több mint 500 millió regisztrált tagja volt.


A cég részvényeseinek a száma várhatóan az idén túllépi az ötszázat, ezért egy 1934-es törvény miatt (Securities and Exchange Act) - a tőzsdén megjelenő vállalatokhoz hasonlóan - negyedévente köteles lenne megjelentetnie üzleti jelentését. A Facebook így nagy valószínűséggel megelőző csapásként még az április jelentési kötelezettség előtt megindítaná tőzsdei kibocsátását, azaz arra még 2012 első negyedévében sor kerülhet. A kibocsátást a források szerint az is előmozdíthatja, hogy a társaság tavaly korlátozta alkalmazottainak zártkörű részvényeladásait. Emiatt viszont félő, hogy több munkatárs is inkább a felmondást választja, hogy szép summát tehessen zsebre papírjai értékesítéséből. Amennyiben viszont a Facebook tőzsdei társaság lenne, az alkalmazottak is szabadabban adhatnának el pakettjükből.

Emellett a LinkedIn tőzsdei megjelenése is óvatosságra intheti a cég tulajdonosait. A LinkedIn részvények ára egyetlen nap alatt 83 dollárról 109,55 dollárra nőtt és valóságos őrületet váltott ki. Elképzelhető, hogy a sokkal népszerűbb Facebook részvényeiért még nagyobb roham indulna. Mindenesetre a Facebook vezetői elszántak: Sheryl Sandberg, a társaság napi ügyekért felelős igazgatója korábban a tőzsdén való megjelenést elkerülhetetlen lépésnek nevezte.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Sir Ny #17
    De, a facebook profitja eléggé a semmi közelében mozog. Mit gondolsz, mi másért vonulnának tőzsdére? Azért, hogy aztán a részvényeseknek osztalékot fizessenek a saját profitjukból? VAGY hogy más irányítson mindent, ne ők? Azért vonulnak tőzsdére, hogy bevonjanak egy kis pénzt, mert a szervereket fenntartani NEM olcsó mulatság.
  • BlackRose #16
    Van a Facebok-nak produktuma... a LEHETŐSÉG (képessé tesz néhány dolog elvégzésére) és ugyanakkor szórakozni is lehet rajta, vagyis azok a dolgok amelyek FB nélkül lehetetlenek, ez a produktum.

    Mondjuk ezt egy kicsit nehéz elképzelni ha nem poszt-indusztriális szempontból nézzük a dolgokat, de azért a produktum ott van. Az most persze más kérdés, hogy ez a produktum primáris gazdasági szempontból értéktelen vagy sem, de akkor meg kell emliteni, hogy pl. a szórakoztatóiparnak sincs produktuma. Persze ez sem igaz, csak nincs primáris/szekundáris gazdasági produktuma, de harmadlagos produktuma igen is van.
  • Yoshimitsu #15
    A Facebook profitja nem nulla. Az a marha sok reklám ami van rajta, mind fizetett.
    És amikor a Pannon, a Meki, meg egy halom cég a plakátjain már nem is a saját oldalukat hirdetik, hanem a fecebookosat, akkor gondolhatod milyen reklámpénzt csekkoltak a facebooknak. Lassan a facebook saját magába integrálja a netet. :S:D
    még az Amazon-nak is van facebook oldala. És valószínüleg az összes cégnek ami szóba került a cikkben.

    Az undorító csak az, hogy egy olyan dolog ér ennyire marha sok dollár milliárdot, aminek produktuma nincs is...
  • Sir Ny #14
    dotkomlufi 2.

    még csak az sem kell, hogy a felhasználóbázis elkezdjen csökkenni, akár egyik napról a másikra az ezredére eshet az értéke ( tekintve, hogy a facebook profitja kb 0, szaz a spekulánsokon kívül senki nem fog fb részvényt venni )
  • formatuq #13
    bizony, ennek a lufinak is durrania kell.
    iszonyat butasagnak tartom a fb (ugy hogy amerikaban elek) es eleg koran k-line ra kerult meloban :) sokan szeretnek is erte, bekaphatjak!
  • BlackRose #12
    És ez elérhető egy varázspálca segítségével. Nézd, senki sem állítja, hogy a FB nem rendelkezik potenciállal de, csak azért mert valaki Jamaikai és fekete nem jelenti, hogy fogadni kell rá a 100m sprinten.

    Nagyon hosszú és nehéz az út valaminek a megvalósításáig, főleg ha nem rendelkezel semmiféle tapasztalattal az adott területen. Kétlem, hogy az Amazon-t a saját területén könnyű lenne megverni, ugyanis már több mint 10 éves tapasztalattal rendelkeznek és nem is kevés szabadalommal is ezen a területen.

    A Facebook egy más üzlet, éppen akkora esélye van az Amazon-t megverni az Amazon területén (e-commerce, cloud stb.), mint amekkora esélye van az Amazonnak megverni a Facebookot a szociális hálózatok területén… édes kevés.
  • fergusonpapa #11
    aza lényeg hogy ha fész elkezdene egy vásárloi szolgáltatást a bevételei megelöznének bárkit.
  • Rotyoka #10
    Az egy dolog hogy mekkor a bevétele de az is hogy huszada akkora a felhasználó bázisa mint a Facebooknak. És itt ez a lényeg
  • BlackRose #9
    Persze itt én most nem azt állítom, hogy az Amazon többet ér, mint a Facebook vagy sem, hiszen ezt lehetetlen objektívan megállapítani, főleg akkor, ha nem rendelkezünk sem szaktudással sem megfelelő adatokkal.
  • BlackRose #8
    Ha hiszed, ha nem az Amazon a földkerekség egyik stratégiailag legjobban pozícionált cége (e-commerce, cloud - web services, streaming video on demand stb.), és még 35 milliárd dolláros évi forgalommal is rendelkezik, ami kb. 15x a Facebook-énak.