Szekeres Viktor
Az év leginkább várt filmje?
Ki hitte volna, hogy a legfanatikusabb horrorrajongók szinte teljesen ugyanúgy viselkednek, mint a 12-17 éves tinilánykák? Lehull a lepel.
Ahogy az várható volt, a hétvége legnézettebb filmje Amerikában a Rémálom az Elm utcában (Nightmare on Elm Street) feldolgozása lett. A horror 32,9 millió dollárt termelt nyitóhétvégéjén, minek köszönhetően máris elindultak a suttogások a második résszel, és annak 3D-sítésével kapcsolatban. Ez utóbbi nem feltétlenül rossz hír, hiszen nem konverzióról, hanem 3D-s kamerás forgatásról lenne szó, mint a legtöbb térhatású horror esetében. Igaz, aki 2D-ben akarná megnézni a filmet, az itthon nem biztos, hogy találna normál verziót, kiindulva a tavalyi Véres Valentin és A végső állomás példájából. A 3D egyébként nem ismeretlen Freddy rajongói számára, hiszen a 90-es évek elején a sorozat hatodik részét itthon is bemutatták 3D-ben, természetesen anaglif módszerrel.
Érdekel a Rémálom az Elm utcában?
Azonban bármennyire is erős a Rémálom kezdése, míg így is gyengébben nyitott, mint a tavalyi Péntek 13-remake (40,5M dollár) vagy a Freddy vs Jason (36,4M dollár), ráadásul még a Texasi láncfűrészes feldolgozását is többen nézték meg, hiszen annak 28 millió dollárt meghaladó hétvégi bevétele az infláció hatásait figyelembe véve, ma már sokkal többet jelent. Ettől függetlenül fel lehet figyelni a magas hétvégi bevételekre, melyek a viszonylag olcsó műfajt figyelembe véve, nagyszerűnek számítanak. Azonban ezeknek a magas bevételeknek az az oka, hogy a horrorrajongók "rajongási foka" a tinilányokéhoz mérhető, maximum előbbiek film alatti sikítozása kissé öblösebb, mint utóbbiaké, akik olykor szó szerint elájulnak, ha meglátják kedvenc színészüket a vásznon, s ezért nézik meg többször az adott filmet.
A Rémálom az Elm utcában ugyanis, több műfajtársához hasonlóan "elszenvedte" az ún. frontloaded effektust, vagyis akit érdekelt Freddy visszatérése, az nem bírt magával és mindenképpen az első napon akarta megnézni moziban. Ez a jelenség azt hozza magával, hogy a frontloaded, azaz telített első napos előadásokkal rendelkező filmek bevételei a szokottnál jóval gyorsabban csökkennek, hiszen akit érdekel az alkotás, nem halasztja a megtekintést a 2-3. hétre.
A hatás egyébként a gyártó stúdiókat sem zavarja, hiszen a rajongási foknak köszönhetően az esetleges kritikáknak és a későbbi, nem éppen hízelgő közönségreakcióknak sincs különösebb hatása, hiszen a bevétel jó része pár nap alatt realizálódik. A frontloaded effektusnak hála a Rémálom az Elm utcában pénteki bevétele (15,7M dollár) nem a szokásos harmada volt a hétvégi számoknak, hanem majdnem a fele.
Freddy 2010-es eljövetelénél a mozis történelemben mindössze 5 filmet vártak jobban a rajongók. (Vagyis nem arról van szó, hogy hányan láttak egy filmet a premier napján, hanem azok közül, akik mindenképp meg akarták nézni a szóban forgó alkotást, hány százalék nem tudott várni a pénteki bemutatónál tovább.) A statisztikák szerint ezen összesítésben (meglepetésre) az Átok 2 áll a horrorok között a legelőkelőbb helyen, a folytatásfilm pénteken 10 milliós bevételt hozott, a teljes hétvégén azonban csak 20,8 milliósat. A horror végül 39,1 millió dollárnál állt meg, vagyis bevételének több mint felét az első három napján realizálta. A nagyot bukó Fűrész 6 is hasonló utat futott be (6,9 milliós péntek, 14,1 milliós hétvége) tavaly.
A horrorrajongók fanatizmusát csak a tinilányok rajongási foka haladhatja meg - elég csak egy pillantást vetni a Hannah Montana-mozifilm, az Alkonyat és az Alkonyat: Újhold bevételi adataira. A Hannah Montana tavaly a premierpénteken 17,4 millió bevételt hozott, s végül 32,3 millió dolláros hétvégét zárt, ami később 79 milliós bevételhez vezetett. Az első Alkonyat-film hasonló utat futott be, hiszen a 35,9 milliós első nap után a hétvégi bevétel még a 70 millió dollárt sem érte el, köszönhetően annak, hogy mindenki azonnal látni akarta Edwardot és Bellát. A jelenséget az Újhold premierjével járatták csúcsra, hiszen az Alkonyat második része 72,3 millió dollárral minden idők legjobb nyitónapját produkálta Amerikában, azonban mindez a teljes hétvégén "csak" 142,8 millió dollárra volt elegendő, vagyis nem csak a Sötét lovag 158 milliós rekordja maradt biztonságban, de még a Pókember harmadik részének 151 milliós kezdését sem fenyegette veszély.
Szemléltetésképpen, a 2008-as Vasember 35 millió dolláros pénteki nap után nem 70, hanem 102 milliós hétvégét produkált, jelezve, hogy közel sem kísérte akkora hiszti a premierjét, mint a fent említett alkotásoknak, az érdeklődők képesek voltak várni. Azonban a hétvégén kiderülhet a képregényrajongók fanatizmusának mértéke is, hiszen a Vasember 2 mindenképpen az év egyik legvártabb filmje. Pár napja ti is szavazhattatok a filmről és 20%-otok az első napon, további 17%-otok az első hétvégén tervezte megnézni a filmet, s ha ezekhez hozzávesszük azt a 14%-ot, akik a rossz minőségű, letölthető, mozis kamerás felvétellel akarták tölteni hétvégéjüket, akkor máris kiderül, hogy az érdeklődők több mint fele itthon is első hétvégés Vasemberezésben gondolkodott.
Egyébként az említett filmek premierdátumaiból is kitűnik, hogy a rajongási fok ily mérvű kicsúcsosodása újkori jelenség, s bizony csak erre apellálva a filmgyártók remek helyzetbe kerülnek, hiszen pusztán egy címmel, egy karakterrel vagy a marketinggel könnyedén el tudják adni filmjüket - a minőség még inkább másodlagos lesz. Nekünk pedig egy szavunk sem lehet ez ellen, hiszen mi vagyunk azok, akik nem bírunk egy-két hetet várni egy új film megtekintésével. Pedig akkor, a többiek véleménye alapján már tisztában lehetnénk azzal, hogy milyen lett a végeredmény.
Ahogy az várható volt, a hétvége legnézettebb filmje Amerikában a Rémálom az Elm utcában (Nightmare on Elm Street) feldolgozása lett. A horror 32,9 millió dollárt termelt nyitóhétvégéjén, minek köszönhetően máris elindultak a suttogások a második résszel, és annak 3D-sítésével kapcsolatban. Ez utóbbi nem feltétlenül rossz hír, hiszen nem konverzióról, hanem 3D-s kamerás forgatásról lenne szó, mint a legtöbb térhatású horror esetében. Igaz, aki 2D-ben akarná megnézni a filmet, az itthon nem biztos, hogy találna normál verziót, kiindulva a tavalyi Véres Valentin és A végső állomás példájából. A 3D egyébként nem ismeretlen Freddy rajongói számára, hiszen a 90-es évek elején a sorozat hatodik részét itthon is bemutatták 3D-ben, természetesen anaglif módszerrel.
A Rémálom az Elm utcában ugyanis, több műfajtársához hasonlóan "elszenvedte" az ún. frontloaded effektust, vagyis akit érdekelt Freddy visszatérése, az nem bírt magával és mindenképpen az első napon akarta megnézni moziban. Ez a jelenség azt hozza magával, hogy a frontloaded, azaz telített első napos előadásokkal rendelkező filmek bevételei a szokottnál jóval gyorsabban csökkennek, hiszen akit érdekel az alkotás, nem halasztja a megtekintést a 2-3. hétre.
A hatás egyébként a gyártó stúdiókat sem zavarja, hiszen a rajongási foknak köszönhetően az esetleges kritikáknak és a későbbi, nem éppen hízelgő közönségreakcióknak sincs különösebb hatása, hiszen a bevétel jó része pár nap alatt realizálódik. A frontloaded effektusnak hála a Rémálom az Elm utcában pénteki bevétele (15,7M dollár) nem a szokásos harmada volt a hétvégi számoknak, hanem majdnem a fele.
Freddy 2010-es eljövetelénél a mozis történelemben mindössze 5 filmet vártak jobban a rajongók. (Vagyis nem arról van szó, hogy hányan láttak egy filmet a premier napján, hanem azok közül, akik mindenképp meg akarták nézni a szóban forgó alkotást, hány százalék nem tudott várni a pénteki bemutatónál tovább.) A statisztikák szerint ezen összesítésben (meglepetésre) az Átok 2 áll a horrorok között a legelőkelőbb helyen, a folytatásfilm pénteken 10 milliós bevételt hozott, a teljes hétvégén azonban csak 20,8 milliósat. A horror végül 39,1 millió dollárnál állt meg, vagyis bevételének több mint felét az első három napján realizálta. A nagyot bukó Fűrész 6 is hasonló utat futott be (6,9 milliós péntek, 14,1 milliós hétvége) tavaly.
A horrorrajongók fanatizmusát csak a tinilányok rajongási foka haladhatja meg - elég csak egy pillantást vetni a Hannah Montana-mozifilm, az Alkonyat és az Alkonyat: Újhold bevételi adataira. A Hannah Montana tavaly a premierpénteken 17,4 millió bevételt hozott, s végül 32,3 millió dolláros hétvégét zárt, ami később 79 milliós bevételhez vezetett. Az első Alkonyat-film hasonló utat futott be, hiszen a 35,9 milliós első nap után a hétvégi bevétel még a 70 millió dollárt sem érte el, köszönhetően annak, hogy mindenki azonnal látni akarta Edwardot és Bellát. A jelenséget az Újhold premierjével járatták csúcsra, hiszen az Alkonyat második része 72,3 millió dollárral minden idők legjobb nyitónapját produkálta Amerikában, azonban mindez a teljes hétvégén "csak" 142,8 millió dollárra volt elegendő, vagyis nem csak a Sötét lovag 158 milliós rekordja maradt biztonságban, de még a Pókember harmadik részének 151 milliós kezdését sem fenyegette veszély.
Szemléltetésképpen, a 2008-as Vasember 35 millió dolláros pénteki nap után nem 70, hanem 102 milliós hétvégét produkált, jelezve, hogy közel sem kísérte akkora hiszti a premierjét, mint a fent említett alkotásoknak, az érdeklődők képesek voltak várni. Azonban a hétvégén kiderülhet a képregényrajongók fanatizmusának mértéke is, hiszen a Vasember 2 mindenképpen az év egyik legvártabb filmje. Pár napja ti is szavazhattatok a filmről és 20%-otok az első napon, további 17%-otok az első hétvégén tervezte megnézni a filmet, s ha ezekhez hozzávesszük azt a 14%-ot, akik a rossz minőségű, letölthető, mozis kamerás felvétellel akarták tölteni hétvégéjüket, akkor máris kiderül, hogy az érdeklődők több mint fele itthon is első hétvégés Vasemberezésben gondolkodott.
Egyébként az említett filmek premierdátumaiból is kitűnik, hogy a rajongási fok ily mérvű kicsúcsosodása újkori jelenség, s bizony csak erre apellálva a filmgyártók remek helyzetbe kerülnek, hiszen pusztán egy címmel, egy karakterrel vagy a marketinggel könnyedén el tudják adni filmjüket - a minőség még inkább másodlagos lesz. Nekünk pedig egy szavunk sem lehet ez ellen, hiszen mi vagyunk azok, akik nem bírunk egy-két hetet várni egy új film megtekintésével. Pedig akkor, a többiek véleménye alapján már tisztában lehetnénk azzal, hogy milyen lett a végeredmény.