Berta Sándor
Radikális változások előtt áll az eBay
Az aukciós cégről mostanában csak kevés hír szól, a háttérben azonban gőzerővel zajlik az átalakítási folyamat.
John Donahoe, az eBay vezérigazgatója és kollégái radikálisan szeretnék megváltoztatni a világ legnagyobb online piacát. A cél egy olyan online kereskedelmi platform kialakítása, amely sikerrel vehet majd részt az iPhone-alkalmazások és - a Paypal segítségével - a digitális tartalmak értékesítésében.
"Az eBay az 1990-es évek végén és a 2000-es évek elején nagyon sikeres volt. Azonban abbahagytuk az innovációk bevezetését, körülöttünk viszont a világ nem állt meg, így az eladók és a vásárlók számos új lehetőséghez jutottak. Mi azonban nem reagáltunk ezekre a folyamatokra. Amikor vezérigazgató lettem, akkor gyorsan világossá vált számomra, hogy az üzleti modellünket agresszív módon meg kell változtatnunk. Ez a folyamat több esztendőt vesz majd igénybe. Ennek az útnak most a felénél járunk. Az első eredmények a múlt év negyedik negyedévében jelentkeztek."
"Elsősorban a másodlagos piacainkra akarunk összpontosítani. Mindez azt jelenti, hogy nem csak a legújabb termékeket akarjuk elérhetővé tenni, hanem az alig használt vagy a legújabb modelleket megelőző készülékeket is. Vannak olyan kereskedők, amelyek ezekkel az eszközökkel már nem akarnak foglalkozni, de nálunk megtalálhatók lesznek. A másodlagos piac tehát a legújabb termékeken kívül minden más készüléket felölel. Ennek a piacnak az értéke 500 milliárd dollár" - jelentette ki John Donahoe.
John Donahoe a mobilra kifejlesztett alkalmazásokban bízik
A vezető hozzátette, hogy bármennyire is furcsa, az online aukciók, amelyeknek köszönhetően az eBay világszerte ismertté vált, soha nem képezték részét a vállalat stratégiájának és az üzleti modelljének. Az aukciók csupán arra jók, hogy más árucikkek iránt is felkeltsék a látogatók érdeklődését. A portál mindenesetre nem panaszkodhat, hiszen a forgalma jelenleg is hatalmas, emellett rendelkezésre állnak a szükséges technológiák is, amelyek elengedhetetlenek az új platform kialakításához. A cél egy olyan oldal létrehozása, amelyen a nagy cégek és márkaboltok is saját üzletekkel képviseltethetik magukat az egy-egy terméket kínáló felhasználók mellett.
A változási folyamatnak fontos része a Paypal online fizetési szolgáltatás egyre nagyobb mértékű használata. Eddig csak egy cég nem fogadta el a Paypalt, az Amazon. Az eBay és a Paypal szinte szimbiózisban van egymással. A kapcsolatból mindkét vállalkozás profitál. A Paypal új felhasználókat nyer az eBaynek köszönhetően, míg az eBay növelheti a forgalmát azáltal, hogy az aukciókon résztvevők a Paypalt használják. S hogy mit hozhat a jövő? Nos, az eBay elsősorban a digitális tartalmakra koncentrál.
"A digitális tartalmak komoly és nagy esélyt jelentenek a Paypal számára. A szolgáltatás eddig azért nem lehetett sikeres, mert a hitelkártya-intézetek nem tették lehetővé az ügyfeleiknek a mikrofizetési rendszerek használatát, mondván túl drágák. A következő 6-12 hónapban azonban komoly fejlesztéseket akarunk végrehajtani ezen a területen Egyelőre a jelenlegi innovációk bevezetésével vagyunk elfoglalva. Jó példa a távlati lehetőségekre a Deals nevű iPhone-alkalmazás, amely az éppen lejáró aukciókat mutatja meg a mobil készüléken. A programot eddig már 7 millióan töltötték le a világhálóról. Ez a szoftver egyszerű és éppen ezért népszerű. Az eBay ezzel szemben nagy és bonyolult."
"Úgy hisszük, hogy 5-7 esztendőn belül az online kereskedelem már a teljes kereskedelmi szektor 15-20 százalékát teszi majd ki. Ezzel párhuzamosan egyre inkább elmosódnak az online és az offline kereskedelem közötti határok. A mobil alkalmazások az internetet eljuttatják a boltokba és ha egy vásárló beszkenneli a készülékével egy termék fotóját, akkor azonnal megtudhatja, hogy a világhálón mennyiért juthat hozzá az adott árucikkhez. A szkennelési funkció és a közvetlen árösszehasonlítás néhány mobil készüléken biztosan megjelenik majd" - hangsúlyozta a szakember.
John Donahoe elmondta, hogy az eBay 2008 decemberében tette elérhetővé saját iPhone-alkalmazását és az ennek a segítségével bonyolított forgalom már az első esztendőben elérte a 600 millió dollárt. Az idén pedig ez az összeg alighanem megduplázódhat. A konszern vezérigazgatója szerint azonban ahhoz, hogy sikeresen vehessék fel a piaci harcot a konkurenseikkel mindenekelőtt még több újdonságra van szükség. Ennek egyik biztosítéka lehet, hogy a világ 100 legjobb fejlesztője közül 50 már nekik dolgozik.
"A legfontosabb, hogy most megvannak a szükséges emberek, a kultúra és a vállalati szellem, amelyek elengedhetetlenek a piacvezető szerephez. Kétszer olyan jó cég vagyunk, mint egy évvel ezelőtt. 2010 végére szeretnénk kétszer olyan jók lenni, mint amilyenek most vagyunk. Büszke vagyok az elért eredményeinkre, sikereinkre, de még messze vagyok attól, hogy elégedett legyek" - szögezte le végül John Donahoe.
John Donahoe, az eBay vezérigazgatója és kollégái radikálisan szeretnék megváltoztatni a világ legnagyobb online piacát. A cél egy olyan online kereskedelmi platform kialakítása, amely sikerrel vehet majd részt az iPhone-alkalmazások és - a Paypal segítségével - a digitális tartalmak értékesítésében.
"Az eBay az 1990-es évek végén és a 2000-es évek elején nagyon sikeres volt. Azonban abbahagytuk az innovációk bevezetését, körülöttünk viszont a világ nem állt meg, így az eladók és a vásárlók számos új lehetőséghez jutottak. Mi azonban nem reagáltunk ezekre a folyamatokra. Amikor vezérigazgató lettem, akkor gyorsan világossá vált számomra, hogy az üzleti modellünket agresszív módon meg kell változtatnunk. Ez a folyamat több esztendőt vesz majd igénybe. Ennek az útnak most a felénél járunk. Az első eredmények a múlt év negyedik negyedévében jelentkeztek."
"Elsősorban a másodlagos piacainkra akarunk összpontosítani. Mindez azt jelenti, hogy nem csak a legújabb termékeket akarjuk elérhetővé tenni, hanem az alig használt vagy a legújabb modelleket megelőző készülékeket is. Vannak olyan kereskedők, amelyek ezekkel az eszközökkel már nem akarnak foglalkozni, de nálunk megtalálhatók lesznek. A másodlagos piac tehát a legújabb termékeken kívül minden más készüléket felölel. Ennek a piacnak az értéke 500 milliárd dollár" - jelentette ki John Donahoe.
John Donahoe a mobilra kifejlesztett alkalmazásokban bízik
A vezető hozzátette, hogy bármennyire is furcsa, az online aukciók, amelyeknek köszönhetően az eBay világszerte ismertté vált, soha nem képezték részét a vállalat stratégiájának és az üzleti modelljének. Az aukciók csupán arra jók, hogy más árucikkek iránt is felkeltsék a látogatók érdeklődését. A portál mindenesetre nem panaszkodhat, hiszen a forgalma jelenleg is hatalmas, emellett rendelkezésre állnak a szükséges technológiák is, amelyek elengedhetetlenek az új platform kialakításához. A cél egy olyan oldal létrehozása, amelyen a nagy cégek és márkaboltok is saját üzletekkel képviseltethetik magukat az egy-egy terméket kínáló felhasználók mellett.
A változási folyamatnak fontos része a Paypal online fizetési szolgáltatás egyre nagyobb mértékű használata. Eddig csak egy cég nem fogadta el a Paypalt, az Amazon. Az eBay és a Paypal szinte szimbiózisban van egymással. A kapcsolatból mindkét vállalkozás profitál. A Paypal új felhasználókat nyer az eBaynek köszönhetően, míg az eBay növelheti a forgalmát azáltal, hogy az aukciókon résztvevők a Paypalt használják. S hogy mit hozhat a jövő? Nos, az eBay elsősorban a digitális tartalmakra koncentrál.
"A digitális tartalmak komoly és nagy esélyt jelentenek a Paypal számára. A szolgáltatás eddig azért nem lehetett sikeres, mert a hitelkártya-intézetek nem tették lehetővé az ügyfeleiknek a mikrofizetési rendszerek használatát, mondván túl drágák. A következő 6-12 hónapban azonban komoly fejlesztéseket akarunk végrehajtani ezen a területen Egyelőre a jelenlegi innovációk bevezetésével vagyunk elfoglalva. Jó példa a távlati lehetőségekre a Deals nevű iPhone-alkalmazás, amely az éppen lejáró aukciókat mutatja meg a mobil készüléken. A programot eddig már 7 millióan töltötték le a világhálóról. Ez a szoftver egyszerű és éppen ezért népszerű. Az eBay ezzel szemben nagy és bonyolult."
"Úgy hisszük, hogy 5-7 esztendőn belül az online kereskedelem már a teljes kereskedelmi szektor 15-20 százalékát teszi majd ki. Ezzel párhuzamosan egyre inkább elmosódnak az online és az offline kereskedelem közötti határok. A mobil alkalmazások az internetet eljuttatják a boltokba és ha egy vásárló beszkenneli a készülékével egy termék fotóját, akkor azonnal megtudhatja, hogy a világhálón mennyiért juthat hozzá az adott árucikkhez. A szkennelési funkció és a közvetlen árösszehasonlítás néhány mobil készüléken biztosan megjelenik majd" - hangsúlyozta a szakember.
John Donahoe elmondta, hogy az eBay 2008 decemberében tette elérhetővé saját iPhone-alkalmazását és az ennek a segítségével bonyolított forgalom már az első esztendőben elérte a 600 millió dollárt. Az idén pedig ez az összeg alighanem megduplázódhat. A konszern vezérigazgatója szerint azonban ahhoz, hogy sikeresen vehessék fel a piaci harcot a konkurenseikkel mindenekelőtt még több újdonságra van szükség. Ennek egyik biztosítéka lehet, hogy a világ 100 legjobb fejlesztője közül 50 már nekik dolgozik.
"A legfontosabb, hogy most megvannak a szükséges emberek, a kultúra és a vállalati szellem, amelyek elengedhetetlenek a piacvezető szerephez. Kétszer olyan jó cég vagyunk, mint egy évvel ezelőtt. 2010 végére szeretnénk kétszer olyan jók lenni, mint amilyenek most vagyunk. Büszke vagyok az elért eredményeinkre, sikereinkre, de még messze vagyok attól, hogy elégedett legyek" - szögezte le végül John Donahoe.