Berta Sándor
750 000 felhasználó írta alá az eBay petícióját
A világ legnépszerűbb internetes aukciós portálja látogatói segítségével száll szembe a márkakereskedőkkel. Petíciót indítottak azért, hogy az Európai Unió ne vezesse be azt a versenyjogi szabályozást, amely erősen korlátozná a márkás termékek elárverezését az oldalon.
A petíciót július eleje óta összesen 752 000 felhasználó és kereskedő írta alá, ami mindenképpen rekordnak számít az internetes tiltakozó akciók történetében. Az aláírók közül több mint 200 000-en német, 252 000-en pedig brit állampolgárok. Az akcióhoz csatlakoztak brit, francia és német kereskedők is. A dokumentumot az eBay munkatársai adják majd át szeptember 28-án Strassburgban az Európai Parlament képviselőinek.
Jelenleg a Louis Vuitton (LVMH), a Chanel vagy éppen az Estée Lauder maguk ellenőrizhetik, hogy melyik kereskedő és milyen áron árusítja a termékeiket a világhálón. "Portálunk egy egyszerű ötlet alapján működik: több befolyást akarunk szerezni az egyes embereknek azáltal, hogy egy olyan globális piacot kínálunk számukra, ahol bárki bármit eladhat vagy vásárolhat" - nyilatkozta Alex vom Schirmeister, az eBay európai üzletág-fejlesztési vezetője. A szakember hozzátette: "Ezzel a petícióval a felhasználóink arra szólítják fel a politikusokat, hogy olyan módon változtassák meg az európai versenyjogot, hogy annak köszönhetően már ne lehessen alkalmazni ilyen tisztességtelen kereskedelmi praktikákat."
A szabályozás nem csak a luxuscikkeket érintené, hanem az olyan hétköznapi dolgok elárverezését is, mint a játékok, az elektronikai készülékek, a fűnyírók vagy éppen a babakocsik. Az eBay rendkívül kemény fába vágta a fejszéjét, mert Neelie Kroes, az Európai Unió illetékes biztosa nem akar módosítani a luxustermékek gyártóival kötött megállapodáson. Ez persze érthető, hiszen ennek a gazdasági ágnak az éves forgalma eléri a 65 milliárd eurót és az ezzel kapcsolatos adóbevételekről az EU nem szívesen mondana le. Az az indoklás ugyanakkor meglehetősen elavultnak számít, hogy az a jó, ha a felhasználók a boltokban láthatják, érinthetik és szagolhatják (!), illetve vásárolhatják meg a különböző árucikkeket.
A konszernek attól tartanak, hogy ha a márkaboltokon kívül az eBay-en és más aukciós portálokon is kaphatók lesznek a márkás termékek, akkor azok kevésbé lesznek értékesek, nehezebben harcolhatnak a hamisítványok ellen és veszélybe kerülhet a butikjaik jövője. Mindenesetre az eBay még egyetlen szalmaszálba kapaszkodhat: az Európai Unió szervei szeptember 28-ig elfogadják a beérkező észrevételeket, javaslatokat.
Az aukciós oldal semmit sem bíz a véletlenre, még számos kampányt szervez Németországban és Nagy-Britanniában. Ki tudja, talán egyszer 750 000 internetező is számít majd annyit, mint egy-két konszern.
A petíciót július eleje óta összesen 752 000 felhasználó és kereskedő írta alá, ami mindenképpen rekordnak számít az internetes tiltakozó akciók történetében. Az aláírók közül több mint 200 000-en német, 252 000-en pedig brit állampolgárok. Az akcióhoz csatlakoztak brit, francia és német kereskedők is. A dokumentumot az eBay munkatársai adják majd át szeptember 28-án Strassburgban az Európai Parlament képviselőinek.
Jelenleg a Louis Vuitton (LVMH), a Chanel vagy éppen az Estée Lauder maguk ellenőrizhetik, hogy melyik kereskedő és milyen áron árusítja a termékeiket a világhálón. "Portálunk egy egyszerű ötlet alapján működik: több befolyást akarunk szerezni az egyes embereknek azáltal, hogy egy olyan globális piacot kínálunk számukra, ahol bárki bármit eladhat vagy vásárolhat" - nyilatkozta Alex vom Schirmeister, az eBay európai üzletág-fejlesztési vezetője. A szakember hozzátette: "Ezzel a petícióval a felhasználóink arra szólítják fel a politikusokat, hogy olyan módon változtassák meg az európai versenyjogot, hogy annak köszönhetően már ne lehessen alkalmazni ilyen tisztességtelen kereskedelmi praktikákat."
A szabályozás nem csak a luxuscikkeket érintené, hanem az olyan hétköznapi dolgok elárverezését is, mint a játékok, az elektronikai készülékek, a fűnyírók vagy éppen a babakocsik. Az eBay rendkívül kemény fába vágta a fejszéjét, mert Neelie Kroes, az Európai Unió illetékes biztosa nem akar módosítani a luxustermékek gyártóival kötött megállapodáson. Ez persze érthető, hiszen ennek a gazdasági ágnak az éves forgalma eléri a 65 milliárd eurót és az ezzel kapcsolatos adóbevételekről az EU nem szívesen mondana le. Az az indoklás ugyanakkor meglehetősen elavultnak számít, hogy az a jó, ha a felhasználók a boltokban láthatják, érinthetik és szagolhatják (!), illetve vásárolhatják meg a különböző árucikkeket.
A konszernek attól tartanak, hogy ha a márkaboltokon kívül az eBay-en és más aukciós portálokon is kaphatók lesznek a márkás termékek, akkor azok kevésbé lesznek értékesek, nehezebben harcolhatnak a hamisítványok ellen és veszélybe kerülhet a butikjaik jövője. Mindenesetre az eBay még egyetlen szalmaszálba kapaszkodhat: az Európai Unió szervei szeptember 28-ig elfogadják a beérkező észrevételeket, javaslatokat.
Az aukciós oldal semmit sem bíz a véletlenre, még számos kampányt szervez Németországban és Nagy-Britanniában. Ki tudja, talán egyszer 750 000 internetező is számít majd annyit, mint egy-két konszern.