Berta Sándor
Időbe telik a cloud computing elfogadása
A cloud computing és rajta alapuló szolgáltatások, illetve alkalmazások ugyan még nem határozzák meg a felhasználók mindennapi életét, de szépen lassan helyet követelnek maguknak az online világban.
Az emberek életüknek egyre nagyobb részét őrzik a világhálón. Elég csak a közösségi portálok, az azonnali üzenetküldő programok és más honlapok, illetve szolgáltatások profiljaira gondolni. Steve Rogers korábban a BBC-nél az új médiák felelőse volt, majd a Gillette és a Philips megbízásából is végzett különböző kutatásokat. A szakember jelenleg a Google európai, közel-keleti és afrikai régióért felelős igazgatója. Véleménye szerint még időbe telik a felhasználók számára a cloud computing és a többi új technológia elfogadása.
"A szemantikus web fogalomként még nem igazán használatos. A köznyelven általában a szociális szemantikus web és a szemantikus web fogalmak terjedtek el. Utóbbi alatt azt értjük, amikor a világhálón a különböző információkat olyan úgynevezett metaadatokkal látjuk el, amiket a gépek képesek elolvasni és megérteni. A szociális szemantikus web ezzel szemben a Facebook, a LinkedIn és a többi közösségi portál világa, ahol a web szemantikáját arra használják, hogy az embereket egymással összekössék és ez lehetővé teszi a kapcsolatok ápolását. Vagyis biztosítja, hogy az internetet valóban közösségi módon használjuk.
"A következő lépcsőfokot a kreatív szemantikus web jelenti majd, amely egy olyan hálózat, aki a web szemantikáját és a szociális vonatkozásait arra használja fel, hogy elősegítse a kreatív emberek közös munkáját és ezáltal javítja egy csoport kreatív teljesítményét" - hangsúlyozta Steve Rogers.
A szakember kiemelte, hogy már jelenleg is lehetőség van arra, hogy valós időben megosszuk másokkal élményeinket, tapasztalatainkat, gondolatainkat, anélkül, hogy hosszú utazásokra kellene indulnunk. Ezek fantasztikus előnyök. A szociális szemantikus webnek köszönhetően pedig egy szélesebb nyilvánossággal is megoszthatjuk a munkánkat vagy a profilunkat. A Twitternél, a LinkedInnél, a blogokban és más közösségekben bárki beszámolhat a sikereiről és a munkájáról, azonban mindez jelenleg még túl sok időt vesz igénybe. Gyakran érezhetik azt a felhasználók, hogy sokat dolgoznak a semmiért, hiszen egy blog írása sem öt perc alatt történik.
Rogers szerint a legfontosabb a különböző egymásra mutató hivatkozások biztosítása. Hiszen nem az a lényeg, hogy hol csinálunk valamit, hanem az, hogy az minden hálózaton látható és elérhető legyen. "Természetesen nem kell mindenkinek belépnie ezekbe a hálózatokba. Mindenkinek azt kell eldöntenie, hogy mit akar tenni a világhálón és mit várunk ettől. Én például rendszeresen felkeresem a Twittert, sok üzenetet olvasok ott és információforrásnak használom. Én magam csak nagyon ritkán írok bejegyzéseket. Ennek az az oka, hogy nem elégít ki, ha csak ennyi betűben, ilyen röviden és egyszerűen fejthetem ki a véleményemet. De mindenkinek megvannak a bevált csatornái" - nyilatkozta Rogers.
A szakember közölte: az egyik legnagyobb problémát az jelenti, hogy az emberek nem bíznak a cloud computing technológiában, adataik számítógépük merevlemeze helyett egy "felhőben" való elhelyezésében. El kell telnie némi időnek, hogy ez megváltozzon. A Google Wave esetében például senkinek sem otthagynia a rendszerben a saját adatait, bármikor kiveheti őket. De azt ő is elismerte, hogy neki is hosszú időbe telt a cloud computing elfogadása.
"Akkor kezdtem felismerni a hihetetlen előnyeit, amikor rájöttem, hogy a dokumentumaimhoz bárhonnan hozzáférhetek, nem kellett magammal vinnem egy merevlemezt vagy USB-kulcsot. Ez fantasztikus volt. A legmélyebb benyomást azonban az gyakorolta rám, hogy az adataimat biztonságban tudhattam, hiszen a Google adatközpontja jóval tovább fennmaradhat, mint a notebookom merevlemeze. A Google adatközpontjában gyakorlatilag zéró az áramszünet vagy a meghibásodás esélye, sokkal nagyobb a valószínűsége annak, hogy elromlik a notebookom winchestere. A legfontosabb azonban a bizalom" - mondta végül a Google európai, közel-keleti és afrikai régióért felelős igazgatója.
Az emberek életüknek egyre nagyobb részét őrzik a világhálón. Elég csak a közösségi portálok, az azonnali üzenetküldő programok és más honlapok, illetve szolgáltatások profiljaira gondolni. Steve Rogers korábban a BBC-nél az új médiák felelőse volt, majd a Gillette és a Philips megbízásából is végzett különböző kutatásokat. A szakember jelenleg a Google európai, közel-keleti és afrikai régióért felelős igazgatója. Véleménye szerint még időbe telik a felhasználók számára a cloud computing és a többi új technológia elfogadása.
"A szemantikus web fogalomként még nem igazán használatos. A köznyelven általában a szociális szemantikus web és a szemantikus web fogalmak terjedtek el. Utóbbi alatt azt értjük, amikor a világhálón a különböző információkat olyan úgynevezett metaadatokkal látjuk el, amiket a gépek képesek elolvasni és megérteni. A szociális szemantikus web ezzel szemben a Facebook, a LinkedIn és a többi közösségi portál világa, ahol a web szemantikáját arra használják, hogy az embereket egymással összekössék és ez lehetővé teszi a kapcsolatok ápolását. Vagyis biztosítja, hogy az internetet valóban közösségi módon használjuk.
"A következő lépcsőfokot a kreatív szemantikus web jelenti majd, amely egy olyan hálózat, aki a web szemantikáját és a szociális vonatkozásait arra használja fel, hogy elősegítse a kreatív emberek közös munkáját és ezáltal javítja egy csoport kreatív teljesítményét" - hangsúlyozta Steve Rogers.
A szakember kiemelte, hogy már jelenleg is lehetőség van arra, hogy valós időben megosszuk másokkal élményeinket, tapasztalatainkat, gondolatainkat, anélkül, hogy hosszú utazásokra kellene indulnunk. Ezek fantasztikus előnyök. A szociális szemantikus webnek köszönhetően pedig egy szélesebb nyilvánossággal is megoszthatjuk a munkánkat vagy a profilunkat. A Twitternél, a LinkedInnél, a blogokban és más közösségekben bárki beszámolhat a sikereiről és a munkájáról, azonban mindez jelenleg még túl sok időt vesz igénybe. Gyakran érezhetik azt a felhasználók, hogy sokat dolgoznak a semmiért, hiszen egy blog írása sem öt perc alatt történik.
Rogers szerint a legfontosabb a különböző egymásra mutató hivatkozások biztosítása. Hiszen nem az a lényeg, hogy hol csinálunk valamit, hanem az, hogy az minden hálózaton látható és elérhető legyen. "Természetesen nem kell mindenkinek belépnie ezekbe a hálózatokba. Mindenkinek azt kell eldöntenie, hogy mit akar tenni a világhálón és mit várunk ettől. Én például rendszeresen felkeresem a Twittert, sok üzenetet olvasok ott és információforrásnak használom. Én magam csak nagyon ritkán írok bejegyzéseket. Ennek az az oka, hogy nem elégít ki, ha csak ennyi betűben, ilyen röviden és egyszerűen fejthetem ki a véleményemet. De mindenkinek megvannak a bevált csatornái" - nyilatkozta Rogers.
A szakember közölte: az egyik legnagyobb problémát az jelenti, hogy az emberek nem bíznak a cloud computing technológiában, adataik számítógépük merevlemeze helyett egy "felhőben" való elhelyezésében. El kell telnie némi időnek, hogy ez megváltozzon. A Google Wave esetében például senkinek sem otthagynia a rendszerben a saját adatait, bármikor kiveheti őket. De azt ő is elismerte, hogy neki is hosszú időbe telt a cloud computing elfogadása.
"Akkor kezdtem felismerni a hihetetlen előnyeit, amikor rájöttem, hogy a dokumentumaimhoz bárhonnan hozzáférhetek, nem kellett magammal vinnem egy merevlemezt vagy USB-kulcsot. Ez fantasztikus volt. A legmélyebb benyomást azonban az gyakorolta rám, hogy az adataimat biztonságban tudhattam, hiszen a Google adatközpontja jóval tovább fennmaradhat, mint a notebookom merevlemeze. A Google adatközpontjában gyakorlatilag zéró az áramszünet vagy a meghibásodás esélye, sokkal nagyobb a valószínűsége annak, hogy elromlik a notebookom winchestere. A legfontosabb azonban a bizalom" - mondta végül a Google európai, közel-keleti és afrikai régióért felelős igazgatója.