Berta Sándor

Profitálna a szerzői jogi vitákból a YouTube

A Google vezetői gőzerővel azon dolgoznak, hogy meggyőzzék a zene- és a filmipar képviselőit arról: a tartalmak eltávolítása helyett inkább működjenek együtt a videomegosztó portállal.

A népszerű videoplatform működtetői a különböző szerzői jogi vitákra inkább lehetőségként, mint az üzletet fenyegető kockázatként tekintenek. A Google egyik javaslata az, hogy a tartalmak közvetlen közelében reklámokat helyeznének el és a bevételekből minden érintett részesedhetne. Az új üzleti modell alapját a YouTube ID-rendszere jelentené, amit az oldalon már két évvel ezelőtt bevezettek. A szoftvernek köszönhetően a zenei felvételek vagy filmek tulajdonosai megkereshetik, hogy mely műveik találhatók meg a honlapon vagy mely alkotásaikat használták fel mások a saját felvételeik elkészítéséhez.

A tulajdonosok eldönthetik, hogy ezeket a tartalmakat töröltetik vagy inkább megpróbálnak megegyezni az illetővel és pénzt keresnek. Amennyiben az utóbbi mellett döntenek lehetőségük van arra, hogy a filmben vagy klipben rövid reklámblokkot helyezzenek el és az így befolyó bevételeken megosztozzanak a videoportállal. A másik megoldás, hogy a videókba olyan honlapok linkjeit integrálják, ahol az adott mű DVD-ként vagy CD-ként megvásárolható, illetve legálisan letölthető.

A Google illetékesei ugyan nem neveztek meg konkrét számokat, de annyit elárultak a The Guardiannak, hogy a szerzői jogtulajdonosok többsége hajlik a megállapodásra. A professzionális tartalmak pedig szintén egyre fontosabbá válnak. "A YouTube eredetileg a felhasználók által készített tartalmak miatt lett ismert. Az elmúlt három esztendőben azonban jelentősen szélesedett az elérhető tartalmak köre" - nyilatkozta Kay Oberbeck, a Google szóvivője.

Jelenleg a videomegosztó oldalnak több ezer olyan céggel van együttműködési megállapodása, amelyek rendszeresen minőségi videókkal látják el. Az ID-rendszernek köszönhetően ezek a vállalatok biztonságban érzik a tartalmaikat és úgy gondolják, hogy így sokkal jobban ellenőrizhetik az anyagaikat és azok felhasználását. Nem véletlen, hogy a Google a szoftvert a leendő üzletei alapelemének tekinti.

Amennyiben a megállapodások megszületnek, úgy a felhasználók olyan cégek kínálatából válogathatnak majd, mint a Lions Gate, a Sony, az MGM, vagy a Warner. A YouTube egy fajta online videokölcsönzővé alakulna át. A változásokat jelzi az is, hogy nemrég bejelentették: pár hónapon belül visszatérhetnek a Warner Music zenés videói a videomegosztóra. Az ok egyszerű: a YouTube közönsége egymilliárd fő fölött van és a lehetséges reklámlehetőségekről a kiadók nem szívesen mondanának le.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • amitakartok #1
    "a filmben vagy klipben rövid reklámblokkot helyezzenek el"
    Ilyen erővel miért nem rögtön TV-t streamelnek?