Alex
Az adatvédelmi biztos aggódik a Google autói miatt
A Google utcákat fényképező autói az elkövetkező néhány hétben a magyar főváros utcáin cirkálnak. Jóri András szerint nem tisztázott, hogy mi az adatkezelés jogalapja, és a képeken szereplők hogyan érvényesíthetik jogaikat.
A Google Street View, azaz "Utcakép" szolgáltatáshoz szükséges fotókat készítő autók térképezik fel a várost. A sötét színű Opel Astrák tetején másfél méter magas torony látható, amire kilenc digitális kamera, lézeres távolságmérők, illetve GPS, 3G és Wi-Fi antennák vannak szerelve.
A szolgáltatás lényege, hogy a kameraállványból, lassan haladva 360 fokban körbefényképezi az adott terület minden szegletét, s rengeteg képet készítve egy panorámaképekből álló rendszert hoz létre, amely virtuális valósággá összeállva bejárhatóvá teszi az adott környéket. A fotók összeillesztve jelennek meg, kiegészülve a navigációt segítő kezelőfelülettel, így egy pontból kiindulva, lépésről lépésre végigjárható egy útvonal, felfedezhető egy kereszteződés.
Jóri András adatvédelmi biztos közleménye szerint azonban nem tisztázott, hogy mi az adatkezelés jogalapja a Google Street View és más, hasonló szolgáltatások esetében, illetve, hogy az érintettek miként érvényesíthetik hozzájárulási, tájékoztatáshoz való és tiltakozási jogukat a fényképezés folyamán. A szolgáltatás kapcsán az utcán tartózkodó járókelőkről, személygépkocsijukról, lakóházaikról készülnek nem valós idejű, személyes adataikat, például az arcot, rendszámtáblát, házszámot rögzítő fényképek. A nagyfelbontású digitális térfotókat az interneten teszi majd elérhetővé a Google a nyilvánosság számára, ezért az adatvédelmi biztos hangsúlyozza, hogy sem a fényképezés, sem az azt követő közzététel során nem hagyhatók figyelmen kívül a magánszféra védelme és az adatvédelem szempontjai.
Jóri András tagja az Európai Unió 29-es Adatvédelmi Munkacsoportjának, amely jelenleg is vizsgálatot folytat a Google Street View tevékenységével kapcsolatban. A biztos figyelemmel kíséri a szolgáltatással összefüggő adatkezeléseket, így például azt, hogy tájékoztatja-e a cég előzetesen az érintetteket a fényképezésről, adataik rögzítéséről, továbbá, hogy az arcokat, a rendszámtáblákat kitakaró szoftvert már az adatrögzítéskor automatikusan, vagy csak azt követően alkalmazzák-e.
A biztos felhívja a figyelmet a szolgáltató tevékenyégével kapcsolatban arra, hogy a rögzített és kitakart, anonimizált képek semmilyen technológiai eljárással nem szabad, hogy visszaalakíthatók legyenek. Az arcok és a rendszámok automatikus kitakarásának módszere - ahogyan arról a Google is tájékoztatott - nem tökéletes, így előfordulhat, hogy az érintettek szándéka ellenére személyes adataik is felkerülhetnek a világhálóra.
Jóri András közleménye szerint bárkinek jogában áll tiltakozni személyes adatai ilyen módon való közzététele ellen, így biztosítani kell a lehetőséget és eszközt, amellyel a személyes adatokat tartalmazó fényképek eltávolítása kezdeményezhető, valamint a hatékony eljárást, amely a tiltakozás eszköze lehet. Az adatvédelmi biztos felhívja a figyelmet arra is, hogy egyes objektumok fényképezése nemzetbiztonsági érdekeket sérthet.
A Google Street View, azaz "Utcakép" szolgáltatáshoz szükséges fotókat készítő autók térképezik fel a várost. A sötét színű Opel Astrák tetején másfél méter magas torony látható, amire kilenc digitális kamera, lézeres távolságmérők, illetve GPS, 3G és Wi-Fi antennák vannak szerelve.
A szolgáltatás lényege, hogy a kameraállványból, lassan haladva 360 fokban körbefényképezi az adott terület minden szegletét, s rengeteg képet készítve egy panorámaképekből álló rendszert hoz létre, amely virtuális valósággá összeállva bejárhatóvá teszi az adott környéket. A fotók összeillesztve jelennek meg, kiegészülve a navigációt segítő kezelőfelülettel, így egy pontból kiindulva, lépésről lépésre végigjárható egy útvonal, felfedezhető egy kereszteződés.
Jóri András adatvédelmi biztos közleménye szerint azonban nem tisztázott, hogy mi az adatkezelés jogalapja a Google Street View és más, hasonló szolgáltatások esetében, illetve, hogy az érintettek miként érvényesíthetik hozzájárulási, tájékoztatáshoz való és tiltakozási jogukat a fényképezés folyamán. A szolgáltatás kapcsán az utcán tartózkodó járókelőkről, személygépkocsijukról, lakóházaikról készülnek nem valós idejű, személyes adataikat, például az arcot, rendszámtáblát, házszámot rögzítő fényképek. A nagyfelbontású digitális térfotókat az interneten teszi majd elérhetővé a Google a nyilvánosság számára, ezért az adatvédelmi biztos hangsúlyozza, hogy sem a fényképezés, sem az azt követő közzététel során nem hagyhatók figyelmen kívül a magánszféra védelme és az adatvédelem szempontjai.
Jóri András tagja az Európai Unió 29-es Adatvédelmi Munkacsoportjának, amely jelenleg is vizsgálatot folytat a Google Street View tevékenységével kapcsolatban. A biztos figyelemmel kíséri a szolgáltatással összefüggő adatkezeléseket, így például azt, hogy tájékoztatja-e a cég előzetesen az érintetteket a fényképezésről, adataik rögzítéséről, továbbá, hogy az arcokat, a rendszámtáblákat kitakaró szoftvert már az adatrögzítéskor automatikusan, vagy csak azt követően alkalmazzák-e.
A biztos felhívja a figyelmet a szolgáltató tevékenyégével kapcsolatban arra, hogy a rögzített és kitakart, anonimizált képek semmilyen technológiai eljárással nem szabad, hogy visszaalakíthatók legyenek. Az arcok és a rendszámok automatikus kitakarásának módszere - ahogyan arról a Google is tájékoztatott - nem tökéletes, így előfordulhat, hogy az érintettek szándéka ellenére személyes adataik is felkerülhetnek a világhálóra.
Jóri András közleménye szerint bárkinek jogában áll tiltakozni személyes adatai ilyen módon való közzététele ellen, így biztosítani kell a lehetőséget és eszközt, amellyel a személyes adatokat tartalmazó fényképek eltávolítása kezdeményezhető, valamint a hatékony eljárást, amely a tiltakozás eszköze lehet. Az adatvédelmi biztos felhívja a figyelmet arra is, hogy egyes objektumok fényképezése nemzetbiztonsági érdekeket sérthet.