Gyurkity Péter
Ingyen zenét kínál a Google Kínában
A keresőcég a Baiduval folytatott verseny utolsó hiányzó láncszemét is pótolta: ingyen zeneletöltéseket tesznek elérhetővé az országban, a kiadókat pedig a reklámbevételek egy részével kárpótolják ezért.
A Google lépéséről több forrás is beszámolt, ez pedig némileg meglepő lehet azok számára, akik az észak-amerikai, illetve az európai fejleményeket figyelemmel követték az utóbbi hónapokban. Itt ugyanis a szórakoztatóipar minden erejével küzd a hasonló tartalmakat szintén ingyen kínáló torrentportálok és egyéb fájlcserélő hálózatok ellen, amely még a Pirate Bay esetében is bírósági perhez vezetett. Kínában azonban teljesen más a helyzet, itt még a díjmentes letöltések engedélyezésére is hajlandóak, hogy növeljék a legális piac arányát.
Az országban az IFPI tavalyi becslése szerint az összes forgalom 99 százaléka illegális másolatokból áll, az egyébként óriási piac által nyújtott bevétel pedig a globális eredmény alig 1 százalékát teszi ki, amin mindenképpen változtatni szeretnének. Ez a törekvésük egybeesett a Google terveivel, amely csak második a helyi keresőpiac 60 százalékát uraló Baidu mögött, amit főleg annak tulajdonítanak a cégen belül, hogy eddig nem kínáltak zeneletöltéseket. Ezt pótolják most, mégpedig a www.Top100.cn oldallal közösen, amely a tartalmakat teszi elérhetővé a Google saját oldalán.
Kezdetben mintegy 350 ezer kínai és külföldi tartalmat kínálnak az oldalon, amelyen bármelyik számot ingyen tölthetik le a kínai internetezők - bevételhez egyedül az ugyanitt megjelenő reklámokból jut a keresőcég, amely ennek egy részét azonnal a kiadóknak továbbítja majd. A fenti számot rövid időn belül 1 millió fölé növelnék, ezek között pedig megjelennek majd a Sony Music, a Warner Music, az EMI, valamint az Universal Music által kiadott tartalmak is - a kínálatot tehát nem érheti majd kritika.
A kínai kalóz oldalak a többszöri figyelmeztetések, szerzői jogi perek, illetve a kínai kormány akciói ellenére sem szüntették be az illegális zeneletöltő szolgáltatásaikat. A zenei szakma még megbecsülni sem képes, hogy a kalózoldalak miatt mekkora bevételtől esnek el. Néhány kínai előadó kijelentette, hogy a kalózkodás miatt már nem éri meg a lemezkiadás, és ezért nem is vesznek fel új albumokat.
A szolgáltatás egy új lehetőséget ad a Google-nak Kínában, ahol egy kutatási eredmény szerint a megkérdezettek 84 százaléka elsősorban zeneszámok keresésére használja a böngészőprogramokat - mondta Li Kaj-fu (Lee Kaifu), a Google kínai elnöke az ingyenes zeneletöltési oldal elindítása alkalmából rendezett pekingi sajtóértekezleten. Kínában több mint 300 millióan használják az internetet, az elektronikus kereskedelem viszont még szerény méreteket ölt. A kínaiak a világhálón többnyire zeneszámok, játékok és egyéb kikapcsolódás után kutatnak.
A rendszer a letöltési jogosultságot az IP-cím alapján adja meg, azaz csak Kínából érhető el. "Ez az első jelentős próbálkozás a kínai online zenei piac jövedelmező üzletággá alakítására" - mondta Lachie Rutherford, a Warner Music Ázsia és a Nemzetközi Lemezipari Szövetség (IFPI) területi vezetője. A Google jelezte, hogy nincsenek terveik a szolgáltatás bevezetésére a többi régióban - a jelek szerint a cég és a szórakoztatóipar egyedül Kínában hajlandók erre az áldozatra.
A Google lépéséről több forrás is beszámolt, ez pedig némileg meglepő lehet azok számára, akik az észak-amerikai, illetve az európai fejleményeket figyelemmel követték az utóbbi hónapokban. Itt ugyanis a szórakoztatóipar minden erejével küzd a hasonló tartalmakat szintén ingyen kínáló torrentportálok és egyéb fájlcserélő hálózatok ellen, amely még a Pirate Bay esetében is bírósági perhez vezetett. Kínában azonban teljesen más a helyzet, itt még a díjmentes letöltések engedélyezésére is hajlandóak, hogy növeljék a legális piac arányát.
Az országban az IFPI tavalyi becslése szerint az összes forgalom 99 százaléka illegális másolatokból áll, az egyébként óriási piac által nyújtott bevétel pedig a globális eredmény alig 1 százalékát teszi ki, amin mindenképpen változtatni szeretnének. Ez a törekvésük egybeesett a Google terveivel, amely csak második a helyi keresőpiac 60 százalékát uraló Baidu mögött, amit főleg annak tulajdonítanak a cégen belül, hogy eddig nem kínáltak zeneletöltéseket. Ezt pótolják most, mégpedig a www.Top100.cn oldallal közösen, amely a tartalmakat teszi elérhetővé a Google saját oldalán.
Kezdetben mintegy 350 ezer kínai és külföldi tartalmat kínálnak az oldalon, amelyen bármelyik számot ingyen tölthetik le a kínai internetezők - bevételhez egyedül az ugyanitt megjelenő reklámokból jut a keresőcég, amely ennek egy részét azonnal a kiadóknak továbbítja majd. A fenti számot rövid időn belül 1 millió fölé növelnék, ezek között pedig megjelennek majd a Sony Music, a Warner Music, az EMI, valamint az Universal Music által kiadott tartalmak is - a kínálatot tehát nem érheti majd kritika.
A kínai kalóz oldalak a többszöri figyelmeztetések, szerzői jogi perek, illetve a kínai kormány akciói ellenére sem szüntették be az illegális zeneletöltő szolgáltatásaikat. A zenei szakma még megbecsülni sem képes, hogy a kalózoldalak miatt mekkora bevételtől esnek el. Néhány kínai előadó kijelentette, hogy a kalózkodás miatt már nem éri meg a lemezkiadás, és ezért nem is vesznek fel új albumokat.
A szolgáltatás egy új lehetőséget ad a Google-nak Kínában, ahol egy kutatási eredmény szerint a megkérdezettek 84 százaléka elsősorban zeneszámok keresésére használja a böngészőprogramokat - mondta Li Kaj-fu (Lee Kaifu), a Google kínai elnöke az ingyenes zeneletöltési oldal elindítása alkalmából rendezett pekingi sajtóértekezleten. Kínában több mint 300 millióan használják az internetet, az elektronikus kereskedelem viszont még szerény méreteket ölt. A kínaiak a világhálón többnyire zeneszámok, játékok és egyéb kikapcsolódás után kutatnak.
A rendszer a letöltési jogosultságot az IP-cím alapján adja meg, azaz csak Kínából érhető el. "Ez az első jelentős próbálkozás a kínai online zenei piac jövedelmező üzletággá alakítására" - mondta Lachie Rutherford, a Warner Music Ázsia és a Nemzetközi Lemezipari Szövetség (IFPI) területi vezetője. A Google jelezte, hogy nincsenek terveik a szolgáltatás bevezetésére a többi régióban - a jelek szerint a cég és a szórakoztatóipar egyedül Kínában hajlandók erre az áldozatra.