Berta Sándor
Felhasználói profilokat készít a British Telecom
A brit távközlési konszern a jövőben a Phorm cég hirdetési technológiáját fogja használni ügyfelei érdeklődési területeinek meghatározására.
A programnak köszönhetően az internetezők által felkeresett minden oldalt kielemeznek és elkészítik az egyes személyek átfogó profilját. Ennek köszönhetően a felhasználók minden egyes általuk meglátogatott honlapon kizárólag célzott reklámokkal találkozhatnak majd. "Ez a módszer nem újdonság, már alkalmazza néhány portál, például a Yahoo. Azonban ez lesz az első alkalom, hogy ilyesmit egy internetszolgáltató használ és megfigyeli ügyfelei webes szörfölési szokásait" - hangsúlyozta Jason Carter, a Universal McCann digitális reklámrészlegének vezetője.
A felmérések kimutatták, hogy az emberek 35 százalékkal többször kattintanak az érdeklődésüket felkeltő célzott hirdetésekre, mint a hagyományos bannerekre. Egyes nagyvállalatok, köztük a Microsoft azonban nem szívesen alkalmaznák a Phormot, mert úgy vélik, többet ártana, mint használna és a felhasználók rosszallását is kivívnák. "Nem értem, hogy az emberek miért háborodnak fel a technológia kapcsán, mikor mondjuk a Google jóval több adatot gyűjt össze az internetezőkről" - nyilatkozta Katie Eyton, a Manning Gottlieb OMD online hirdetési részlegének vezetője.
A brit hatóságok jelezték: semmi kivetnivalót nem találnak a Phormban és annak működési elvében, így ők gyakorlatilag zöld utat adtak a felhasználói profilok elkészítésének. A cég igyekezett mindenkit biztosítani arról, hogy az adatbázis teljesen anonim lesz, még az ügyfelek nevét és az IP-címeit sem teszik hozzáférhetővé. Ennek ellenére sok biztonsági szakember attól tart, hogy a Phorm biztonsági kockázatot jelent és ideális célpontja lehet a közeljövőben a DDoS-támadásoknak. Már létrejött az Anti-Phorm aktivisták csoportja is, amelynek tagjai kifejlesztették az Anti-Phorm-Lite nevű szoftvert, amely összekuszálja a felhasználók szörfölési nyomait és így meghamisítja az érdeklődési profil eredményeit.
Magyarországon hasonló megoldást már tavaly óta alkalmaz a Medián WebProfil néven.
A programnak köszönhetően az internetezők által felkeresett minden oldalt kielemeznek és elkészítik az egyes személyek átfogó profilját. Ennek köszönhetően a felhasználók minden egyes általuk meglátogatott honlapon kizárólag célzott reklámokkal találkozhatnak majd. "Ez a módszer nem újdonság, már alkalmazza néhány portál, például a Yahoo. Azonban ez lesz az első alkalom, hogy ilyesmit egy internetszolgáltató használ és megfigyeli ügyfelei webes szörfölési szokásait" - hangsúlyozta Jason Carter, a Universal McCann digitális reklámrészlegének vezetője.
A felmérések kimutatták, hogy az emberek 35 százalékkal többször kattintanak az érdeklődésüket felkeltő célzott hirdetésekre, mint a hagyományos bannerekre. Egyes nagyvállalatok, köztük a Microsoft azonban nem szívesen alkalmaznák a Phormot, mert úgy vélik, többet ártana, mint használna és a felhasználók rosszallását is kivívnák. "Nem értem, hogy az emberek miért háborodnak fel a technológia kapcsán, mikor mondjuk a Google jóval több adatot gyűjt össze az internetezőkről" - nyilatkozta Katie Eyton, a Manning Gottlieb OMD online hirdetési részlegének vezetője.
A brit hatóságok jelezték: semmi kivetnivalót nem találnak a Phormban és annak működési elvében, így ők gyakorlatilag zöld utat adtak a felhasználói profilok elkészítésének. A cég igyekezett mindenkit biztosítani arról, hogy az adatbázis teljesen anonim lesz, még az ügyfelek nevét és az IP-címeit sem teszik hozzáférhetővé. Ennek ellenére sok biztonsági szakember attól tart, hogy a Phorm biztonsági kockázatot jelent és ideális célpontja lehet a közeljövőben a DDoS-támadásoknak. Már létrejött az Anti-Phorm aktivisták csoportja is, amelynek tagjai kifejlesztették az Anti-Phorm-Lite nevű szoftvert, amely összekuszálja a felhasználók szörfölési nyomait és így meghamisítja az érdeklődési profil eredményeit.
Magyarországon hasonló megoldást már tavaly óta alkalmaz a Medián WebProfil néven.