Berta Sándor

Tartalmakat is megértő rendszer

David Crystal, a világ vezető nyelvtudósainak egyike, a Cambridge Encyclopedia of the English Language kiadója olyan új programot fejlesztett ki, amely megérti a weboldalakon tárolt tartalmakat és azokat az összefüggéseik alapján rendezi. A szakembert korábban az angol nyelvért tett erőfeszítéseiért lovaggá is ütötték.

Az alkalmazás az Ad Pepper online hirdetési cég szolgáltatásaiban mutatkozik be és először az OMD online kiállításon lesz látható. "A kutatómunkánk 15 évvel ezelőttig nyúlik vissza, amikor felkértek, hogy adjam ki a nagy Cambridge-i Enciklopédiát. Az 1990-es években olyan mértékben nőtt a fogalmak száma, hogy kénytelenek voltunk körülbelül 1000 kategóriát felállítani az adatok rendszerezésére. Az 1990-es évek második felét azzal töltöttem, hogy ezeket a fogalmakat online is elérhetővé tegyem és számos olyan kategóriával egészítsem ki, amely a valós élethez kapcsolódnak. Végül már 2000 kategóriánk volt és lassan elkészült az erre az adatbázisra épülő, a tartalmakat felismerő Sense Engine." - elevenítette fel a kezdeteket David Crystal.

"2000-ben alapítottuk meg a Crystal Reference nevű céget és tovább bővítettük a kategóriákat és azok tartalmát. Eredetileg a Sense Enginet arra akartuk használni, hogy a segítségével az online keresők javítani tudjanak a találati pontosságukon vagy hogy az adott reklámok a megjelenített tartalomhoz kapcsolódó optimális környezetben jelenhessenek meg. Így például nem történhetne meg, hogy egy késeket forgalmazó cég reklámját egy utcai bandaháborúkról és késelésekről szóló tudósításban helyezzenek el" - folytatta Crystal.

Az Ad Pepperrel való együttműködés nem véletlen, hiszen tavaly ez a vállalat lett a Crystal Reference új tulajdonosa. Azóta a szakemberek a megoldást igyekeznek az online reklámok területére optimalizálni. Így jött létre az iSense, amely biztosítja, hogy egy adott hirdetés ott jelenjen meg, ahol kell és hogy a reklámokban ne szerepelhessen erotika, erőszak vagy szélsőséges tartalmak.

A szakember elismerte, hogy jobb lett volna, ha a technológiát a keresőkben alkalmazzák, azonban a korábbi próbálkozásaik a Google és a Yahoo esetében nem voltak sikeresek, ugyanis a két céget nem érdekelte a megoldás, mert már túl sok pénzt öltek saját programjaikba. David Crystal ennek ellenére bízik abban, hogy erre is sor kerül hamarosan és a program - az eredeti elképzelései szerint - sok területen és akár a fotók vagy a videók esetében is használható lesz.

Hasonló projektet indított idén augusztus végén a Lycos Europe az Alexandria nevű tudásplatformmal. A cég a szemantikus webes közösség bevonásával szeretné megkönnyíteni a felhasználók tartalmak utáni keresését. "Az elképzelésünk szerint a jövőben az emberekhez hasonlóan a számítógépek is megértik majd a webes tartalmakat. Az Alexandria nemcsak egyes szavakat fog felismerni egy szövegben, hanem teljes tartalmakat és akár képeket is. A program idén júniusban indult, az első eredmények és a platform alapverziója várhatóan jövő szeptemberre készül el" - közölte Christian Maas, a projekt vezetője.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Neerpelt #2
    Igazad van. Ráadásul:

    "Így például nem történhetne meg, hogy egy késeket forgalmazó cég reklámját egy utcai bandaháborúkról és késelésekről szóló tudósításban helyezzenek el"

    Vagy pedig pont hogy megtörténhet. Minden a szándéktól függ
  • rigidus #1
    > Az alkalmazás az Ad Pepper online hirdetési cég szolgáltatásaiban mutatkozik be

    Mar miert is valamilyen ertelmes kozcel erdekeben? Pl. nyelvi forditoprogramok, anti-spam, stb.