Berta Sándor
U2 koncert 3 dimenzióban
A stílusosan U2 3D című három dimenziós élő koncertfilmet március 13-án először a német és az osztrák filmszínházakban vetítik le.
A projekt és a film alapjául az ír rockbanda legutóbbi dél-amerikai turnéja során rögzített élő koncertek felvételei szolgáltak. A turnén összesen 18 digitális kamerával rögzítették a történéseket. A Mexikóvárosban, Sao Paulóban, Santiago de Chilében és Buenos Airesben tartott koncerteken készült több mint 100 filmből készült el végül az a 84 perces 3D-s alkotás, amelynek célja nem csak a U2 rajongók mozikba csábítása, hanem annak bemutatása, hogy milyen szerepet játszhatnak a 21. században a filmszínházak.
"A digitális vetítési lehetőségek teljesen új távlatokat nyitnak a sport- és koncertközvetítéseket tekintve. A digitális 3D-s és 5.1-es térhangzású technikák miatt gyakorlatilag annyira közel kerülhetnek a nézők a zenészekhez, hogy szinte meg is érinthetik őket" - nyilatkozta Christian Langhammer, a projektben résztvevő egyik mozihálózat, a Cineplexx Kinogruppe vezetője.
Az amerikai és a brit filmkritikusok szerint a 3D-s vetítések a mozikban valóban meggyőzőek lehetnek, és mély benyomást tehetnek elsősorban az ilyen eseményeken eddig még részt nem vevő mozilátogatókra. A 3D-s szemüvegeknek köszönhetően a nézők ugyanis szinte úgy érezhetik, hogy a színpadtól és a zenészektől karnyújtásnyira állnak és elmerülhetnek a koncertek virtuális forgatagában. A U2 fellépésein gyakran alkalmazott, a rajongók közé bevezető kifutók is tág lehetőséget kínálnak a szakemberek számára a 3D-s effektek megvalósítására. Azonban pont a szinte tökéletes hang, és a közönség hangjának, zajának hiánya miatt tudatosul a nézőkben az, hogy a 3D-s környezet csak egy illúzió.
Korábban is akadtak már kísérletek a filmszínházak koncertek vetítőtermeiként való használatára. Az Egyesült Államokban egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a mozikban nézhető élő operaközvetítések. Az első tesztadásokban a New York-i Metropolitan Opera és néhány filmszínház vett részt, de tavaly tavasszal már Németországban is voltak hasonló közvetítések, amelyek során az operákban zajló műsort tíz digitális kamerával rögzítik a helyszínen, az élő képet és a hangot pedig műholdas kapcsolat segítségével továbbítják a mozikba.
A projekt és a film alapjául az ír rockbanda legutóbbi dél-amerikai turnéja során rögzített élő koncertek felvételei szolgáltak. A turnén összesen 18 digitális kamerával rögzítették a történéseket. A Mexikóvárosban, Sao Paulóban, Santiago de Chilében és Buenos Airesben tartott koncerteken készült több mint 100 filmből készült el végül az a 84 perces 3D-s alkotás, amelynek célja nem csak a U2 rajongók mozikba csábítása, hanem annak bemutatása, hogy milyen szerepet játszhatnak a 21. században a filmszínházak.
"A digitális vetítési lehetőségek teljesen új távlatokat nyitnak a sport- és koncertközvetítéseket tekintve. A digitális 3D-s és 5.1-es térhangzású technikák miatt gyakorlatilag annyira közel kerülhetnek a nézők a zenészekhez, hogy szinte meg is érinthetik őket" - nyilatkozta Christian Langhammer, a projektben résztvevő egyik mozihálózat, a Cineplexx Kinogruppe vezetője.
Az amerikai és a brit filmkritikusok szerint a 3D-s vetítések a mozikban valóban meggyőzőek lehetnek, és mély benyomást tehetnek elsősorban az ilyen eseményeken eddig még részt nem vevő mozilátogatókra. A 3D-s szemüvegeknek köszönhetően a nézők ugyanis szinte úgy érezhetik, hogy a színpadtól és a zenészektől karnyújtásnyira állnak és elmerülhetnek a koncertek virtuális forgatagában. A U2 fellépésein gyakran alkalmazott, a rajongók közé bevezető kifutók is tág lehetőséget kínálnak a szakemberek számára a 3D-s effektek megvalósítására. Azonban pont a szinte tökéletes hang, és a közönség hangjának, zajának hiánya miatt tudatosul a nézőkben az, hogy a 3D-s környezet csak egy illúzió.
Korábban is akadtak már kísérletek a filmszínházak koncertek vetítőtermeiként való használatára. Az Egyesült Államokban egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a mozikban nézhető élő operaközvetítések. Az első tesztadásokban a New York-i Metropolitan Opera és néhány filmszínház vett részt, de tavaly tavasszal már Németországban is voltak hasonló közvetítések, amelyek során az operákban zajló műsort tíz digitális kamerával rögzítik a helyszínen, az élő képet és a hangot pedig műholdas kapcsolat segítségével továbbítják a mozikba.