Dojcsák Dániel
CES: OLED-billentyűzet végre akcióban!
Jó ideje fejlesztgetik már a minden gomb felületét OLED-kijelzővel beborító billentyűzetet, így létezése nem is nagy újdonság, az már annál inkább, hogy a termék úgy tűnik piacéretté vált.
Az idei CES bolond ketyeréinek egyike a Transformers főhősének nevét viselő Optimus Maximus billentyűzet, melyet az orosz Art Lebedev cég hívott a világra, bár legtöbben egyelőre nem sok esélyt adnak neki a valós piacon. A termék lényege, hogy a klasszikus sima, festett műanyag billentyűk helyett a több mint 100 gomb valójában egy-egy apró, alulról megvilágított OLED kijelző, 48*48 pixeles felbontással, melynek tartalmát a felhasználó a számítógépen keresztül bármikor szoftveresen megváltoztathatja.
A legnagyobb móka pedig a változtathatóságban van, hiszen a speciális szoftver segítségével bármilyen képet, karaktert, betűtípust, szimbólumot ráfabrikálhatunk a gombokra, sőt akár rövid animációk megjelenítésére is képes az eszköz.
A dolog egyrészt ugyan nagyon mókás, de a termék elérhetővé válására minden bizonnyal a hardcore játékosok várnak. Mennyire menő lenne egy FPS alatt a WSAD helyett végre nyilakat látni, vagy éppen egy World of Warcraft játékosnak a számok helyett a varázslatok, tárgyak ikonját felfesteni a gombokra, de akár az is lehetséges, hogy az egész billentyűzet egy "vértócsává" változzon minden alkalommal, mikor levadásznak az ellenfelek. Sőt akár minden programhoz külön szettet lehet hozzárendelni, legyen az játék, képszerkesztő vagy bármi. Merész.
Sajnos ennek a mókának van egy igen jól ismert akadálya, az igen borsos ár. A cég vezetője, Artemy Lebedev szerint valamivel 500 dollár alatti áron tudnák értékesíteni az eszközt, ami már jóval kevesebb, mint a korábbi 1000 dollár feletti előrejelzések, de még mindig többszöröse annak, amit egy beviteli eszközért hajlandóak vagyunk kiadni. Gondoljunk csak bele, a legprimitívebb billentyűzet körülbelül 8-10 dollár, de még a játékosoknak szánt LCD kijelzős csilli-villi Logitech cuccok is megvannak 150 dolcsiból, az ötszáz még mindig túl sok. Ha viszont az oroszoknak sikerül valahogyan csökkenteni a gyártási költségeket, akkor tömeghisztéria veheti kezdetét az egész világon.
Sőt Mr. Lebedev szerint már ennél az árszintnél is ott tartanak, hogy sokkal nagyobb az igény a termékre, mint amennyit tudnának szállítani. Ahogyan a videóban is elhangzik, a fejlesztéskor odafigyeltek arra, hogy a gombok cserélhetőek legyenek, így elegendő az alapkivitelt megvenni és akár hetente-havonta beújítani néhány új gombra, ahogy jól esik.
A jelenlegi állás szerint már május körül elindulhatnak az első nagyobb szállítmányok az USA-ba, addig pedig már nincs más dolguk, mint magát a szoftvert csiszolgatni, lévén a hardver már készen áll. A fejlesztők egyetlen félelme, hogy mivel túl könnyen, egyszerűen lehet a billentyűk kinézetét megváltoztatni, ezért igen hamar borzalmas és ízléstelen billentyűzet-felületek lephetik el a világot. Igaz ezt igyekeznek azzal meggátolni, hogy számos előre telepített dizájnt csatolnak a program mellé.
Az idei CES bolond ketyeréinek egyike a Transformers főhősének nevét viselő Optimus Maximus billentyűzet, melyet az orosz Art Lebedev cég hívott a világra, bár legtöbben egyelőre nem sok esélyt adnak neki a valós piacon. A termék lényege, hogy a klasszikus sima, festett műanyag billentyűk helyett a több mint 100 gomb valójában egy-egy apró, alulról megvilágított OLED kijelző, 48*48 pixeles felbontással, melynek tartalmát a felhasználó a számítógépen keresztül bármikor szoftveresen megváltoztathatja.
A legnagyobb móka pedig a változtathatóságban van, hiszen a speciális szoftver segítségével bármilyen képet, karaktert, betűtípust, szimbólumot ráfabrikálhatunk a gombokra, sőt akár rövid animációk megjelenítésére is képes az eszköz.
A dolog egyrészt ugyan nagyon mókás, de a termék elérhetővé válására minden bizonnyal a hardcore játékosok várnak. Mennyire menő lenne egy FPS alatt a WSAD helyett végre nyilakat látni, vagy éppen egy World of Warcraft játékosnak a számok helyett a varázslatok, tárgyak ikonját felfesteni a gombokra, de akár az is lehetséges, hogy az egész billentyűzet egy "vértócsává" változzon minden alkalommal, mikor levadásznak az ellenfelek. Sőt akár minden programhoz külön szettet lehet hozzárendelni, legyen az játék, képszerkesztő vagy bármi. Merész.
Sajnos ennek a mókának van egy igen jól ismert akadálya, az igen borsos ár. A cég vezetője, Artemy Lebedev szerint valamivel 500 dollár alatti áron tudnák értékesíteni az eszközt, ami már jóval kevesebb, mint a korábbi 1000 dollár feletti előrejelzések, de még mindig többszöröse annak, amit egy beviteli eszközért hajlandóak vagyunk kiadni. Gondoljunk csak bele, a legprimitívebb billentyűzet körülbelül 8-10 dollár, de még a játékosoknak szánt LCD kijelzős csilli-villi Logitech cuccok is megvannak 150 dolcsiból, az ötszáz még mindig túl sok. Ha viszont az oroszoknak sikerül valahogyan csökkenteni a gyártási költségeket, akkor tömeghisztéria veheti kezdetét az egész világon.
Sőt Mr. Lebedev szerint már ennél az árszintnél is ott tartanak, hogy sokkal nagyobb az igény a termékre, mint amennyit tudnának szállítani. Ahogyan a videóban is elhangzik, a fejlesztéskor odafigyeltek arra, hogy a gombok cserélhetőek legyenek, így elegendő az alapkivitelt megvenni és akár hetente-havonta beújítani néhány új gombra, ahogy jól esik.
A jelenlegi állás szerint már május körül elindulhatnak az első nagyobb szállítmányok az USA-ba, addig pedig már nincs más dolguk, mint magát a szoftvert csiszolgatni, lévén a hardver már készen áll. A fejlesztők egyetlen félelme, hogy mivel túl könnyen, egyszerűen lehet a billentyűk kinézetét megváltoztatni, ezért igen hamar borzalmas és ízléstelen billentyűzet-felületek lephetik el a világot. Igaz ezt igyekeznek azzal meggátolni, hogy számos előre telepített dizájnt csatolnak a program mellé.