Berta Sándor

Másolásvédelem nélküli ingyen zene reklámmegszakítással

A We7 nevű letöltési portállal kavarná fel az online zenei piac jelenlegi állóvizét Peter Gabriel. Az elképzelések szerint a zeneszámokat digitális másolásvédelem (DRM) nélkül kínálják majd MP3 formátumban, ugyanakkor rövid reklámokat fognak tartalmazni.

A Peter Gabriel, Steve Purdham befektető és John Taysom pénzügyi szakértő által közösen alapított oldalnak egyelőre még csak bétatesztje zajlik, a hivatalos nyitás időpontja idén június ötödike. Jelenleg a regisztrált felhasználók alig egy tucat dal közül választhatnak, melyek között Herbie Hancock, Coolio és a Bananarama együttes zeneszámai vannak.

Az MP3 formátumú fájlokat bármilyen zenelejátszón meg lehet hallgatni, nincsen digitális másolásvédelmük és szabadon továbbadhatók. Az elképzelések szerint a MediaGraft technológia segítségével minden dalba tíz másodperc reklámot fognak integrálni, de a felhasználók négy hét után akár úgy is dönthetnek majd, hogy megvásárolják az őket érdeklő nótákat.

A cég jelenleg is tárgyalásokat folytat számos kiadóval és zenésszel, így júniusra várhatóan már több ezer dal közül válogathatnak majd a látogatók. A tervek szerint a kínálat eléri majd a 250 000 zeneszámot. Kérdéses ugyanakkor, hogy sikerül-e majd megállapodni és ha igen, milyen feltételekkel a nagy kiadókkal (Sony BMG, Warner Music, Universal Music), amelyek eddig nem lelkesedtek a másolásvédelem nélküli zenei fájlok ötletéért. Az EMI és az Apple ugyanakkor áprilisban jelentette be, hogy DRM nélküli zeneszámok is elérhetők lesznek a kínálatukban. Nemrég pedig az Amazon is hasonlóképpen döntött.

Örömteli, hogy nemcsak a már befutott előadók, de akár az új együttesek és zenészek is megjelentethetik majd az alkotásaikat a honlapon. Igaz, a daloknak meg kell felelniük az úgynevezett We7-"Tastemaker-Community" kritériumainak, vagyis csak a valóban jó zeneszámok kerülhetnek be a kínálatba.

Peter Gabriel úgy véli, hogy mindenki jól jár a We7 elindulásával, hiszen a felhasználók végre korlátozások nélkül hallgathatnak zenét, az előadóművészek pedig hozzájuthatnak az őket megillető bevételekhez. A projekt mottója "Don't steal it, We7 it" lett, mert jelezni akarták, hogy van más út is az illegális fájlcserélés és a drága albumok megvásárlása mellett. Az énekes előtt egyébként nem ismeretlen az online zenei iparág, hiszen 1999-ben társalapítója volt az OD2 internetes zenei cégnek, amit később a Loudeye, majd a Nokia vásárolt meg.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • AgentKis #23
    Érdekes jogi kérdés, mi a helyzet egy dalszöveggel amit a rádióban hallok és megtanítok valakivel, akkor az a valaki szerzői jogdíjat köteles fizetni, ha énekli? Engem meg illegális terjesztőként még akár be is perelhetnek? Le kéne védetni, a levédtésről szóló jogszabályokat, hogy abból csak pénzért lehessen idézni. Sok köcsög szerzőijogi aktivista rohadékok mekkorát szopnának!
  • AgentKis #22
    Ez a Píter okosabban tenné, ha (mint jó zenészhez illik) koncertekből élne, a felgyülemlett pénzét értelmes dolgokra költené, pl. építkezési vállalat, autógyár, gyógyszergyár vagy valami ilyesmi...
    Az internetet meg arra használná, hogy népszerűsítse magát, mondjuk ingyen.
    És ezt bármely zenészről énekesről és "Megasztárról" így gondolom.
  • mogyi925 #21
    Amit letöltöttem, én is gyorsan töröltem, de maga a szolgáltatás és az alapötlet jó.
  • wanek #20
    Egyelőre rettenetes zenék vannak ott. Egyáltalán tetszenek azok valakinek is?
  • mogyi925 #19
    Ontopic: kipróbáltam, elégedett vagyok vele, hát még, ha olyan zenék is lesznek fenn, amiket hallgatni szoktam. Szerintem van létjogosultsága, és ha beindul rendesen, használni is fogom.
  • mogyi925 #18
    Hol olvastál olyat, hogy a Tankcsapdát szánalmasnak neveztem? Tudod, te, mire szokták használni a "görbe tükör" kifejezést?
  • mogyi925 #17
    Olvasnivaló
  • Gerygrey #16
    "A zeneipar megmentése" - sorry, de ez a kifejezés bennem enyhe hányingert keltett bennem, aztán rögtön a következő pofáncsapás a drájvettertaftos Tankcsapda, ami egyenesen szentségsértés. A Jönnek a férgek szövegét úgy látom nem nagyon sikerült jól értelmezned, ez a szám marhára nem "hasonló (szánalmas) próbálkozás" hanem épp görbe tükör a műanyag moslék reklámvilág elé.

    A rádióhoz hozzátartozik hogy belepofázik a bemondó, az tökmás dolog mint a reklám. Ha nem olyan kedvem van hogy hallgassam akkor CD-t vagy MP3-at veszek elő. De egy jó bemondó jó műsorát (RIP Rádió Deejay - Béres Zoo) furcsa dolog egy lábgombakrém vagy kokakólareklámhoz hasonlítani.
  • wanek #15
    Ha a reklám nem lesz rákeverve a zenére, hanem az elején/végén/közepén van, akkor semmi gond, mert megfelelő MP3 editorral egy pillanat alatt ki lehet hasítani belőle.
  • mogyi925 #14
    Ez az ötlet az enyém, ellopták tőlem. Pereljem őket? Itt a bizonyíték: tavaly augusztusban publikáltam.