Berta Sándor
60 000 internet- és játékfüggő van Ausztriában
Napról napra egyre többen fedezik fel maguknak a számítógépes játékokat, milliók választanak maguknak szereplőket. A gond nem ezzel van, hanem azzal, ha az illető nem tud többé elszakadni a virtuális világtól.
A legtöbben kikapcsolódásként tekintenek a játékokra, azonban sajnos egyre többen teljesen átélik a virtuális szerepeket és nem igazán akarnak vagy tudnak visszatalálni a valódi életükhöz. A bécsi Anton-Proksch Intézetben az internetfüggő embereken próbálnak meg segíteni a szakemberek. Az intézmény világszerte ismert és elismert függőségkutató és terápiás központnak számít.
Michael Musalek, az intézet vezetője szerint az online játékok legalább akkora függőséget képesek kialakítani, mint az alkohol vagy a drogok. Lebecsülni tehát egyáltalán nem szabad a szerepjátékok jelentette esetleges veszélyeket. Ezeknek a programoknak az igazi veszélye abban rejlik, hogy lecsökkentik a szerepeket, jóra és gonoszra, a résztvevő karakterek csak néhány tulajdonsággal rendelkeznek. A lényeg a grafikán, a megjelenített fantáziavilágon van és nem a szereplőkön.
Musalek szerint a monitor előtt ülve hamar elveszítjük időérzékünket. A 4-5 órányi játék átlagosnak mondható, azonban előfordul, hogy 8-10 órát is eltölt valaki a képernyő előtt. Eközben pedig minden a valódi élettel összefüggő dolog - legyenek azok a legalapvetőbb emberi szükségletek is - háttérbe szorulhat. Az osztrák szakember úgy véli, ma Ausztriában körülbelül 60 000 internet- és játékfüggő van. Közéjük tartoznak a világhálót rendületlenül szörfölők mellett az online szerep- és a szerencsejátékosok is. A legveszélyeztetettebbnek ebből a szempontból a 16 és 25 év közötti korosztály tagjai számítanak.
Sokan azért menekülnek a virtuális világba, mert nem igazán vannak barátaik, egyedül érzik magukat. Ezzel a lépéssel azonban önmagukat csapják be, hiszen az új világ csak virtuális. Jó példa erre egy 21 éves bécsi fiatalember, aki csak a kedvenc online játékának él és a függősége miatt már elveszítette a munkáját. A család tragédiája másfél éve tart, azóta Helmut órákon, sőt szinte napokon keresztül ül szinte mozdulatlanul a számítógépe előtt és a World of Warcrafttal játszik, átlagosan 16 órát naponta. A fiú már meg is házasodott - virtuálisan. A menyegzőn 30 000 játékostársa vett részt Európa minden tájáról.
Pedig a fiatalember korábban boldog volt, optikusként dolgozott, sikeres volt a szakmájában és barátok vették körül, de a játék gyökeresen megváltoztatta az életét. A fiú mindennemű segítség elől elzárkózott. Michael Musalek úgy véli, a legnagyobb problémát az jelenti, hogy mivel ma már szinte mindenhol van internethozzáférés, így állandó a kísértés a függők számára. A szakember elmondta: a megoldás mindenképpen a felvilágosításban és nem a tiltásban rejlik. A fiatalok, de a felnőttek figyelmét is fel kell hívni ezekre a veszélyekre, mielőtt túl késő lesz.
A legtöbben kikapcsolódásként tekintenek a játékokra, azonban sajnos egyre többen teljesen átélik a virtuális szerepeket és nem igazán akarnak vagy tudnak visszatalálni a valódi életükhöz. A bécsi Anton-Proksch Intézetben az internetfüggő embereken próbálnak meg segíteni a szakemberek. Az intézmény világszerte ismert és elismert függőségkutató és terápiás központnak számít.
Michael Musalek, az intézet vezetője szerint az online játékok legalább akkora függőséget képesek kialakítani, mint az alkohol vagy a drogok. Lebecsülni tehát egyáltalán nem szabad a szerepjátékok jelentette esetleges veszélyeket. Ezeknek a programoknak az igazi veszélye abban rejlik, hogy lecsökkentik a szerepeket, jóra és gonoszra, a résztvevő karakterek csak néhány tulajdonsággal rendelkeznek. A lényeg a grafikán, a megjelenített fantáziavilágon van és nem a szereplőkön.
Musalek szerint a monitor előtt ülve hamar elveszítjük időérzékünket. A 4-5 órányi játék átlagosnak mondható, azonban előfordul, hogy 8-10 órát is eltölt valaki a képernyő előtt. Eközben pedig minden a valódi élettel összefüggő dolog - legyenek azok a legalapvetőbb emberi szükségletek is - háttérbe szorulhat. Az osztrák szakember úgy véli, ma Ausztriában körülbelül 60 000 internet- és játékfüggő van. Közéjük tartoznak a világhálót rendületlenül szörfölők mellett az online szerep- és a szerencsejátékosok is. A legveszélyeztetettebbnek ebből a szempontból a 16 és 25 év közötti korosztály tagjai számítanak.
Sokan azért menekülnek a virtuális világba, mert nem igazán vannak barátaik, egyedül érzik magukat. Ezzel a lépéssel azonban önmagukat csapják be, hiszen az új világ csak virtuális. Jó példa erre egy 21 éves bécsi fiatalember, aki csak a kedvenc online játékának él és a függősége miatt már elveszítette a munkáját. A család tragédiája másfél éve tart, azóta Helmut órákon, sőt szinte napokon keresztül ül szinte mozdulatlanul a számítógépe előtt és a World of Warcrafttal játszik, átlagosan 16 órát naponta. A fiú már meg is házasodott - virtuálisan. A menyegzőn 30 000 játékostársa vett részt Európa minden tájáról.
Pedig a fiatalember korábban boldog volt, optikusként dolgozott, sikeres volt a szakmájában és barátok vették körül, de a játék gyökeresen megváltoztatta az életét. A fiú mindennemű segítség elől elzárkózott. Michael Musalek úgy véli, a legnagyobb problémát az jelenti, hogy mivel ma már szinte mindenhol van internethozzáférés, így állandó a kísértés a függők számára. A szakember elmondta: a megoldás mindenképpen a felvilágosításban és nem a tiltásban rejlik. A fiatalok, de a felnőttek figyelmét is fel kell hívni ezekre a veszélyekre, mielőtt túl késő lesz.