Gyurkity Péter

Nem ragaszkodik a Vista keresőjéhez a Microsoft

A szoftvercég közzétette a Windows operációs rendszerek jövőbeli fejlesztésének fontosabb irányelveit, amelyek között a nyílt, átlátható megvalósítás is szerepel, vagyis nem ragaszkodnak a beépített alkalmazások elsőbbségéhez.

A Microsoft oldalán közzétett irányelvek a Vista és az azt követő operációs rendszerek fejlesztésének útvonalát hivatottak kijelölni. Az összesen 12 pontból álló lista a külső szoftverek telepítésével, azok kompatibilitásával, az alapértelmezett programok beállításával és több más kérdéssel foglalkozik, amelynek az ad különös hangsúlyt, hogy jövőre - hosszabbítás esetén 2009-ben érvényét veszti az amerikai igazságügyi minisztérium trösztellenes határozata. A cég igyekszik bizonyítani, hogy a jövőben is tiszteletben tartja az itt felsorolt elveket.

A három legfontosabb irányelv a következő: 1) a választás lehetősége a gyártók és a vásárlók számára, 2) a fejlesztők támogatása a licencek és a dokumentáció átadásával, valamint 3) interoperabilitás, nagyobb kompatibilitás felhasználói szinten. A 12 pontban sok minden megtalálható, ami valószínűleg heveny nyálcsorgást idéz majd elő a szabályozó hivataloknál az Óperencián innen és túl, bár azt a Microsoft is igyekezett leszögezni, hogy az itt felsorolt irányelvek, vagyis a Windows Principles nem fed le minden jelenlegi kényes kérdést. Ezzel valószínűleg az Európai Bizottsággal folytatott vitára (is) gondoltak, hiszen nemrég kapták meg újabb vaskos büntetésüket.

Felmerülhet a kérdés, hogy a gyakorlatban mit is jelentenek ezek a szép elvek. Nos, erre Brad Smith, a vég alelnöke adott megfelelő választ, aki a washingtoni New America Foundation rendezvényén tartott beszédében ezt a témát is érintette. Megemlítette ugyanis, hogy nem ragaszkodnak a Vista saját keresőjének használatához, és alapértelmezettnek akár a Google, vagy bármelyik más rivális cég motorját is beállíthatjuk. A Windows Principle arra enged következtetni, hogy ugyanez vonatkozik az összes többi alkalmazásra is, vagyis a Microsoft nem fogja a vásárlókra erőltetni beépített alkalmazásait.

Kérdés, hogy meddig tart ki Redmondban ez a felbuzdulás? A Vista keresőjével egyik céljuk éppen a Google megoldásának visszaszorítása, márpedig a keresőcég nem fogja könnyen adni magát - talán abban bíznak, hogy a felhasználók nagy többsége lustaságánál fogva megelégszik majd az alapbeállításban szereplő eszközökkel.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • turul16 #30
    Vagy Quake 4?
  • turul16 #29
    "Használtam már SDL-t, bár nem túl sokat. Nem rossz, de nem tudom, hogy komolyabb projekthez is elég-e. "

    Unreal xy elég komoly ?
  • Caro #28
    Ebben igazad van, én nem ismerem a DX api-kat, de az SDL-el egészen jól elvagyok.
    Azért van néhány dolog amit hiányolok.
    Kevésnek tartom a hardveresen gyorsított hívásokat a grafikai részében. Gyakorlatilag csak a blit és a blending ilyen, ha jól emlékszem.
  • BiroAndras #27
    "Azért az SDL-el együtt elég jól elvannak."

    Használtam már SDL-t, bár nem túl sokat. Nem rossz, de nem tudom, hogy komolyabb projekthez is elég-e.

    "Szerintem azért ez a lista így nem rossz "

    Nem az a kérdés, hogy hány platformon megy, hanem hogy képességben képes-e versenyezni a DirectX-szel.
  • Extraboy #26
    Te mindig ekkora hatalmas paraszt vagy, vagy neha elgondolkodsz azon amit irsz, es nem kuldod el a post-od?
  • BiroAndras #25
    "e ezt a sok marketing szoveget olvasod, beveszed vagy neha gondolkodsz is?"

    Te most miről beszélsz?
  • Caro #24
    Azért az SDL-el együtt elég jól elvannak.
    http://www.libsdl.org:

    Simple DirectMedia Layer is a cross-platform multimedia library designed to provide low level access to audio, keyboard, mouse, joystick, 3D hardware via OpenGL, and 2D video framebuffer. It is used by MPEG playback software, emulators, and many popular games, including the award winning Linux port of "Civilization: Call To Power."

    SDL supports Linux, Windows, Windows CE, BeOS, MacOS, Mac OS X, FreeBSD, NetBSD, OpenBSD, BSD/OS, Solaris, IRIX, and QNX. The code contains support for AmigaOS, Dreamcast, Atari, AIX, OSF/Tru64, RISC OS, SymbianOS, and OS/2, but these are not officially supported.

    SDL is written in C, but works with C++ natively, and has bindings to several other languages, including Ada, C#, Eiffel, Erlang, Euphoria, Guile, Haskell, Java, Lisp, Lua, ML, Objective C, Pascal, Perl, PHP, Pike, Pliant, Python, Ruby, and Smalltalk.

    Szerintem azért ez a lista így nem rossz :)
  • nedudu #23
    Te ezt a sok marketing szoveget olvasod, beveszed vagy neha gondolkodsz is?
  • BiroAndras #22
    Szépen meg is válaszoltad a saját kérdésed. Pontosan azért preferálják a DX-et, mert az OpenGL csak mindenféle egyéb libekkel együtt használható játékra, ami rengeteg plusz kényelmetlenséget jelent.
  • BiroAndras #21
    "Aki nem tudná a directx a fő oka annak, hogy linuxon(vagy bármelyik más otthoni operációs rendszeren) nincs sok játék"

    Nem nyert. A fő ok az, hogy a linux elterjedtsége a béka segge alatt van. És annak is nagy része szerver, amin senki se fog játszani. A maradék rész meg nem szokott hozzá, hogy fizessen a szoftverekért. Tehát összességében a linux olyan picike piac, hogy nem éri meg rá fejleszteni.
    De ennek ellenére vannak akik OpenGL-re fejlesztenek és kiadják a játékukat linuxra. Tehát láthatjuk, hogy a dolog lehetséges, csak a motivácó hiányzik.
    Másfelől a konzolok nagyobb része nem DX-es, mégis sokan fejlesztenek rájuk. Ez is azt támasztja alá, hogy az elterjedtség számít elsősorban.

    "Bár a directx-et se azért hozták létre, hogy nekünk jó legyen, hanem hogy a játékfejlesztőket magukhoz láncolja az ms."

    A DX azért kellett, mert akkor még az OpenGL nem volt alkalmas játékra.
    DirectX history
    Két ide vágó idézet:
    "programmers tended to see Microsoft's previous operating system, DOS, as a better platform for game programming"

    "Prior to DirectX's existence, Microsoft had already included OpenGL on their Windows NT platform. At the time, OpenGL required "high-end" hardware and was limited to engineering and CAD uses."