Berta Sándor
Franciaország - hétfőn döntenek a fájlcserélésről
Akár már a jövő hét első napján döntés születhet a fájlcserélő hálózatok legálissá tételéről szóló javaslat ügyében a Francia Nemzetgyűlésben. Eközben egyre több zenei kiadó támadja Franciaországot.
A Francia Nemzetgyűlés ugyan már tavaly december 21-én megszavazta a szerzői és a szomszédos jogokról szóló törvény két módosítását - és ezzel gyakorlatilag elfogadta a fájlcserélő rendszerekből való letöltések legalizálását -, azonban a döntés még közel sem nevezhető teljes értékűnek. Vita van ugyanis az úgynevezett globális licencről, ami magukat a P2P-hálózatokat is legalizálná.
A zenei kiadók és szerzői jogvédő szervezetek időközben egyre élesebben bírálják és támadják a francia politikusokat. Idén januárban például a MIDEM zenei kiállítás ideje alatt az EMI zenei kiadó kelt ki a tervezett törvénymódosítások ellen. Eric Nicoli, az EMI vezetője arra figyelmeztette a politikusokat, hogy komoly következményekkel kell számolnia azoknak, akik a fájlcserélő rendszerek legálisként való elfogadása mellett szállnak síkra.
Érdekes ugyanakkor, hogy a globális licencet már nem csak a fogyasztóvédők és a felhasználók támogatják, de egyre több zenész és előadóművész is. A ZDNet német oldalának nyilatkozó Jerome Huet jogászprofesszor szerint ugyanakkor a javaslat, miszerint egy havi néhány eurós átalánydíjért cserébe legálissá tennék a P2P-hálózatok használatát, több ponton is hibás és egyéb aggályokat vet fel. Az első és legfontosabb, hogy a szerző semmilyen módon nem tiltakozhatna művének sokszorosítása ellen. A második fontos pont, hogy gyakorlatilag mindenkinek ki kellene fizetnie az átalánydíjat, függetlenül attól, hogy használ-e fájlcserélő rendszereket vagy sem.
Huet ezzel szemben azt javasolja, hogy kérdezzék meg az embereket, ki töltene le az internetről jogtiszta filmeket és zenei albumokat és csak ezektől szedjék be az átalánydíjat, és ezzel egy időben az adott előadó véleményét is meg kell tudakolni. Amennyiben a zenészek ebbe beleegyeznek, akkor megkapják a letöltések után járó részt az átalánydíjakat összegyűjtő alapból.
Érdekesség, hogy míg Renaud de Vabres Donnedieu francia kulturális miniszter a javaslat ellen kampányol, addig Németországban - miután ott is régóta téma egy átalánydíj bevezetése - Hartmut Spiesecke, a Nemzetközi Zenei Ipari Szövetség (IFPI) helyi szóvivője teljességgel elfogadhatónak tartja ezt a megoldást, mondván a szervezet minden legális módszert támogat.
A Francia Nemzetgyűlés ugyan már tavaly december 21-én megszavazta a szerzői és a szomszédos jogokról szóló törvény két módosítását - és ezzel gyakorlatilag elfogadta a fájlcserélő rendszerekből való letöltések legalizálását -, azonban a döntés még közel sem nevezhető teljes értékűnek. Vita van ugyanis az úgynevezett globális licencről, ami magukat a P2P-hálózatokat is legalizálná.
A zenei kiadók és szerzői jogvédő szervezetek időközben egyre élesebben bírálják és támadják a francia politikusokat. Idén januárban például a MIDEM zenei kiállítás ideje alatt az EMI zenei kiadó kelt ki a tervezett törvénymódosítások ellen. Eric Nicoli, az EMI vezetője arra figyelmeztette a politikusokat, hogy komoly következményekkel kell számolnia azoknak, akik a fájlcserélő rendszerek legálisként való elfogadása mellett szállnak síkra.
Érdekes ugyanakkor, hogy a globális licencet már nem csak a fogyasztóvédők és a felhasználók támogatják, de egyre több zenész és előadóművész is. A ZDNet német oldalának nyilatkozó Jerome Huet jogászprofesszor szerint ugyanakkor a javaslat, miszerint egy havi néhány eurós átalánydíjért cserébe legálissá tennék a P2P-hálózatok használatát, több ponton is hibás és egyéb aggályokat vet fel. Az első és legfontosabb, hogy a szerző semmilyen módon nem tiltakozhatna művének sokszorosítása ellen. A második fontos pont, hogy gyakorlatilag mindenkinek ki kellene fizetnie az átalánydíjat, függetlenül attól, hogy használ-e fájlcserélő rendszereket vagy sem.
Huet ezzel szemben azt javasolja, hogy kérdezzék meg az embereket, ki töltene le az internetről jogtiszta filmeket és zenei albumokat és csak ezektől szedjék be az átalánydíjat, és ezzel egy időben az adott előadó véleményét is meg kell tudakolni. Amennyiben a zenészek ebbe beleegyeznek, akkor megkapják a letöltések után járó részt az átalánydíjakat összegyűjtő alapból.
Érdekesség, hogy míg Renaud de Vabres Donnedieu francia kulturális miniszter a javaslat ellen kampányol, addig Németországban - miután ott is régóta téma egy átalánydíj bevezetése - Hartmut Spiesecke, a Nemzetközi Zenei Ipari Szövetség (IFPI) helyi szóvivője teljességgel elfogadhatónak tartja ezt a megoldást, mondván a szervezet minden legális módszert támogat.