Hunter

Matematikával a képhamisítás ellen

Egy új digitális technika képes felismerni, vajon két műalkotás ugyanattól a művésztől származik-e vagy sem.

A technika nagy előrelépést jelenthet a hamisítványok leleplezésében, sőt még arra is képes, hogy kimutassa, ha a művész tehetséges tanítványai segítségét vette igénybe a festmény elkészítéséhez. Amint egy művészi alkotás olyasvalamivé válik, amiért az emberek hajlandók pénzt adni, azt valószínűleg hamarosan megpróbálják majd hamisítani is. Míg a legtöbb nyomozómunka a festékből vett mintán és a röntgenes vizsgálatokon alapul, a technikát megalkotó tudósok egyetlen ujjal sem érnek a mesterművekhez.

"Csupán körüljárjuk egy ügyes kamerával, és felvételeket készítünk" - mondta Hany Farid, az amerikai Darthmouth College kutatója. A számítógépes program ezután olyan az emberi szem számára többnyire láthatatlan összefüggéseket és statisztikai sémákat keres a digitális képen, melyek az ecsetvonások lenyomatán, irányán vagy hosszán, valamint a festék egyenletességén alapulnak. Amikor ezeket a jellemvonásokat három dimenzióban sikeresen feltérképezték, egy művész alkotásai a szoros "kézjegy" koordinátarendszer egy megadott területére lesznek sorolva, míg egy másik művész jegyei máshol csoportosulnak a rendszerben.

A technika a digitális jelfeldolgozáshoz és a kép felépítéshez használatos matematikai összetevőkre bontja le a képekről készült nagy felbontású digitális felvételeket, melyeket bonyolult matematika alapján elemeznek a statisztikai sémák megtalálása érdekében. Az alapelvet a képtömörítésből merítették, amikor rengeteg információ veszik el úgy, hogy szemmel szinte alig vagy egyáltalán nem észleljük.




Farid és munkatársai digitálisan elemezték a flamand művész, Pieter Bruegel egy nyolc rajzból álló sorozatát, valamint öt másik rajzot, melyről tudták hogy a festő stílusában készült utánzatok. Amikor a rajzok alapján feltérképezték a szükséges pontokat, az eredeti művek pontjai egy körben tömörültek, míg az utánzat pontjai mind a körön kívül szóródtak szét.

A kutatók megvizsgálták az olasz Pietro Perugino Madonna a gyermekkel című alkotását, ami 1500 környékén keletkezett. Számos szakértő ügy véli, hogy Perugino tanítványai jelentős mértékben közreműködtek a festmény elkészítésében. A számítógépes elemzés szerint a hat alakból három feltehetően egy művész, valószínűleg maga Perugino munkája, míg a másik három alakot három különböző ember festette.

Farid szeretne más bizonytalan eredetű festményeken is dolgozni a művészettörténészek társaságában, akik munkája szerinte pótolhatatlan. "A művészettörténészek olyan dolgokra képesek, melyekre a mi technikánk nem. Ők főként a fület, a kezet és a lábat nézik bizonyítékok után kutatva. Mi viszont képesek vagyunk olyan sémákat felfedezni, amit agyunk nem képes észlelni" - magyarázta. Farid meggyőződése, hogy a legjobb módot a hamisítványok kiszűrésére a művészettörténészek szakértelme és a digitális technika ötvözése adná.

A tanulmány december 7-én fog megjelenni a Proceedings of the National Academy of Sciences magazinban.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Zocsi #6
    Ez teccik! Kitágíthatja alapvető művtöri ismereteinket. Azt is meg kell érteni, hogy a régi nagyok se voltak istenek. Nekik is kellet szerintem a bedolgozás. Első megítélésre jó technikának tűnik ez a fajta eredetiségvizsgálat.
    Csak így tovább!
  • Tetsuo #5
    Jah ez tök jó. Kiváncsi vok pl Michelangelo festményeire hogy melyik részét festette bal ill jobb kézzel.
  • [HUN]PAStheLoD #4
    az ilyen hireknek valahogy tudok orulni :)
    latni hogy fejlodik a vilag .. csak a hirek 90% ne pereskedesrol/haborurol/reklamrol szolna ..
  • Devla #3
    Szerintem ertenek a temahoz annyira, hogy gondoljanak ilyen alapveto dolgokra is... nem kene oket teljesen hulyenek nezni.
  • nenad #2
    hat nemtom de ez nagyon gaz sztem.
    annyi minden befolyasolja ezt az egeszet hogy felsorolni is sok lenne. Arra nyilvanvaloan jo, hogy az eredetirol felvetelt keszitenek, eltaroljak es ha kell azonositjak, de arra hogy a muvesz mas kepeit azonositsak a meglevok alapjan... Sztem minden kep mas es mas, az anyag aranya, maga az anyag, az ecset, de leginkabb a muvesz mindig mas. Kivancsi vagyok a jovojere a cuccnak.
  • Manoi #1
    hujé