Hunter

Fináléjához közeledik a magán űrverseny

Az első magánfinanszírozású emberi űrrepülés megvalósításáért folyó versenyben úgy tűnik két csapat kezd egyre közelebb kerülni a célhoz, hogy elnyerjék a 10 millió dolláros X-díjat.

Peter H. Diamandis, az X-díj Alapítvány elnöke úgy véli, hogy a két csapat egyike az elkövetkező hónapokon belül megpróbálkozik a kilövéssel. Egy Mojave sivatagi repülőteret már jóvá is hagytak a szuborbitális repülések kilövéseinek helyszíneként.


Scaled Composites

"Úgy vélem 9-12 hónapon belül győztest hirdethetünk" - jelentette ki Diamandis a Szövetségi Repülési Hivatal (FAA) képviselőinek tartott prezentáción múlt hét végén. A hatóságok elmondták, hogy a két rakétás csapat által bevetni kívánt alkalmazások mindegyike megkapta az FAA engedélyét. A két csapat egyike a Scaled Composites, melyet a repülés egyik nagy öregje, Burt Rutan vezet, a másik pedig a számítógépes játékokban maradandót alkotó John Carmack Armadillo Aerospace nevű társasága. Rajtuk kívül 23 regisztrált nevező van hét ország képviseletében.


Armadillo Aerospace

Diamandis elmondta, hogy az X-díj elsődleges célja a kereskedelmi űrutazás felfuttatása, hasonlóan a múlt század elején kiírt díjakhoz, melyek robbanásszerű fejlődésnek indították a repülési iparágat. Például 1927-ben Charles Lindbergh is egy 250.000 dolláros díj elnyeréséért hajtotta végre történelmi repülését átszelve az Atlanti-óceánt.

"Lindbergh tette nem csupán a repülésben, de az emberek gondolkozásában is áttörést hozott. A merész repülést követő 18 hónapon belül a repülőgépre szálló utasok száma 5.700-ról közel 200.000-re nőtt" - tette hozzá Diamandis. Azáltal, hogy bebizonyítják, magán cégek is képesek megépíteni és repülni egy űrhajót, nagy lépést tehetnek az emberi űrrepülés rutinszerűvé tétele felé, mondta Diamandis.


Az X-díj 100 kilométeres magasságba való feljutást követel meg, ami a légkör és az űr peremvidékét jelenti, majd innen kell biztonságos földet érést produkálni, majd mindezt megismételni 14 napon belül. Az űrjárműnek három személy szállítására alkalmasnak kell lennie, bár a szabályok lehetővé teszik, hogy a pilóta mellett két ember súlyának megfelelő bármilyen rakomány helyettesíthesse az utasokat.

Diamandis elmondása szerint a gép nem fog pályára állni és nem is repül messze a kilövési ponttól, azonban gömbszerű nézetet nyújt a Földről az űrhajó utasai számára, és talán a súlytalanságot is megtapasztalhatják egy rövid időre. Elképzelhető, hogy a teljes kaland csupán 15 percet vesz majd igénybe. A piackutatók elemzései szerint közel 10.000 amerikai lenne hajlandó 100.000 dollárt költeni egy ilyen utazásra.


Amikor a repülés kockázatáról kérdezték Diamandis nem kertelt az FAA szakemberei előtt. "Az emberek meghalhatnak" - mondta tömören. "Ez egy veszélyes móka." Diamandis azonban azt hangoztatta, hogy az ilyen kockázatvállalás alapvető emberi jog, amit a kormánynak el kell ismernie. "Joguk van saját életük kockáztatásához olyasvalamiért, amiben hisznek" - mondta a repülés biztonságért felelős kormányzati képviselőknek. Az újdonság és az ismeretlen felkutatása mindig is kockázatot hordozott magában, ilyen vállalkozó szellemű emberek nélkül egyszerűen földhözragadtak maradnánk, tette hozzá. "A kockázatot kizárni igyekvő társadalomban élünk, és ilyen körülmények között életet adni az űrutazás iparágának meglehetősen bonyolult feladat" - mondta Diamandis.


Az X-díjat magánszemélyek is finanszírozzák. A támogatók névsorában találhatjuk Dennis Tito-t, aki 20 millió dollárt költött saját űrutazására, Erik Lindbergh-et, a legendás Charles unokáját, az egykori űrhajóst, John Glenn szenátort és Tom Hanks filmszínészt. A First USA Bank 1 millióval járult hozzá a díjhoz, akárcsak a New Spirit of St. Louis Organization, a Lindbergh 1927-es repülését támogató csoport jogutódja.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • [NST]Cifu #37
    Hogy átlásd:

    Itt nem LEO (alacsony föld körüli pályán történő) űrutazásokról van szó, hanem "űrugrásokról", amelyeknél csak egy-két percre lépik át a 100km-es magasságot, aztán visszazuhannak a légkörbe...
  • mrzool #36
    Űrszemét? Hm? Miért is keletkezne űrszemét?
  • mrzool #35
    Sorry, elnéztem.
  • HuAn82 #32
    többesszám: Scaled Composites ,Armadillo Aerospace...
  • mrzool #31
    A szerény (sarkos) véleményem: aki komolyan veszi őket, meg is érdemli a sorsát.
  • TheZsenyka #25
    Carmac-ról meg ki fog derülni, hogy erre baszarintotta el a DOOM3 fejlesztési költségét. Aztán szuborbitális pályáról leinteget és közli hogy sajnos elúszott a lóvé, aztán átkapcsol hyperűrsebességre és elhúz a retekbe valamee más dimenzióba (ahhh, de durva).
  • TheZsenyka #24
    Ezt nem vitatom.
  • Cat #23
    és az tudod mekkora összeg? dennis tito, az első űrturista 20 millio dollárt fizetett, 200al beszorozva 4 milliárd dollár
    abbol már azért ki lehet fejleszteni komoly gépeket :)
  • TheZsenyka #22
    GYEREKEK! MEKKORA BALESETEK LESZNEK ITT PÁR ÉVEN BELÜL. APÁÁÁÁÁM.

    Igazi tüzijátékok lesznek.
  • TheZsenyka #21
    "A merész repülést követő 18 hónapon belül a repülőgépre szálló utasok száma 5.700-ról közel 200.000-re nőtt"

    Király. Akkor hasonló arányokkal számolva az űrrepülésben részt vevők száma 5-ről 200-ra nő... :)