Berta Sándor
Drón segíthet a tengeri mentésben
A robotrepülőgépek új feladatokat végezhetnek Európa vizein.
Az Európai Tengerészeti Biztonsági Ügynökség (EMSA) eddig 200 millió eurót biztosított pilóta nélküli légi járművekkel végrehajtott repülésekre. A repülési engedélyek kiadása folyamatos problémákat jelent. Az EMSA szolgáltatásai a schengeni térség minden tagállama számára elérhetők, csupán az a feltétel, hogy az adott ország illetékes minisztériumai kötelesek egy kérvényt küldeni az ügynökségnek. Ezután kerülhet sor a több hónapon át tartó küldetésekre, a hajók károsanyag-kibocsátásának a vizsgálatára, az olajszennyeződések felderítésére, az illegális halászat elleni harcra vagy más parti őrségi feladatok végrehajtására.
A leggyakrabban alkalmazott dróntípus a Tekever nevű portugál cég által gyártott AR5, amely több mint 12 órán át maradhat a levegőben és felszerelték radarokkal, nappali és éjjellátó kamerákkal, hajókat jeleit fogó berendezésekkel és vészhelyzeti rendszerekkel. Tavaly az EMSA egy több mint 30 millió eurós új szerződést kötött a Tekeverrel. A megállapodás 4 évre és akár 420 nap alatt végrehajtott 2300 repülési órára szól, ugyanakkor bármikor meghosszabbítható.
Az AR5 rendelkezik tengeri mentési funkcióval és a törzse egy részéből mentősziget képezhető akár nyolc személy számára is. Azért, hogy a bajban lévő személyeket ne veszélyeztesse, a fedélzeti számítógép kiszámítja a mentősziget optimális ledobási pontját. Az első tesztekre már sor is került a Lisszabon előtti vizeken.
A drónszolgáltatásokat eddig Ciprus, Franciaország, Hollandia és Olaszország rendelték meg. Az új kiírások alapján a most megkötendő új egyezmény lehetővé tenné, hogy az AR5 akár 500 kilométerre lévő területeket is elérjen, így akár a Földközi-tenger közepén vagy a Kanári-szigeteknél is alkalmazható lenne.
Az Európai Tengerészeti Biztonsági Ügynökség (EMSA) eddig 200 millió eurót biztosított pilóta nélküli légi járművekkel végrehajtott repülésekre. A repülési engedélyek kiadása folyamatos problémákat jelent. Az EMSA szolgáltatásai a schengeni térség minden tagállama számára elérhetők, csupán az a feltétel, hogy az adott ország illetékes minisztériumai kötelesek egy kérvényt küldeni az ügynökségnek. Ezután kerülhet sor a több hónapon át tartó küldetésekre, a hajók károsanyag-kibocsátásának a vizsgálatára, az olajszennyeződések felderítésére, az illegális halászat elleni harcra vagy más parti őrségi feladatok végrehajtására.
A leggyakrabban alkalmazott dróntípus a Tekever nevű portugál cég által gyártott AR5, amely több mint 12 órán át maradhat a levegőben és felszerelték radarokkal, nappali és éjjellátó kamerákkal, hajókat jeleit fogó berendezésekkel és vészhelyzeti rendszerekkel. Tavaly az EMSA egy több mint 30 millió eurós új szerződést kötött a Tekeverrel. A megállapodás 4 évre és akár 420 nap alatt végrehajtott 2300 repülési órára szól, ugyanakkor bármikor meghosszabbítható.
Az AR5 rendelkezik tengeri mentési funkcióval és a törzse egy részéből mentősziget képezhető akár nyolc személy számára is. Azért, hogy a bajban lévő személyeket ne veszélyeztesse, a fedélzeti számítógép kiszámítja a mentősziget optimális ledobási pontját. Az első tesztekre már sor is került a Lisszabon előtti vizeken.
A drónszolgáltatásokat eddig Ciprus, Franciaország, Hollandia és Olaszország rendelték meg. Az új kiírások alapján a most megkötendő új egyezmény lehetővé tenné, hogy az AR5 akár 500 kilométerre lévő területeket is elérjen, így akár a Földközi-tenger közepén vagy a Kanári-szigeteknél is alkalmazható lenne.