Berta Sándor
A gazdaság minden területére hatással lesz a chiphiány
A szituáció eddig csak az autóipart érintette, de könnyen lehet, hogy ez csak a kezdet.
Januárban chiphiány miatt több autógyártó cég is leállította a gyártósorait és ez a helyzet az első negyedév végéig kihathat. Ráadásul a chipkészítők életét további problémák mehezítik. A texasi Austinban számos társaságnak (Infineon, NXP, Samsung) van létesítménye és a helyi rendkívüli időjárás következtében vízhiány és áramszünetek alakultak ki, amelyek miatt e gyárak sem tudnak termelni.
Markus Golinski, a Union Investment nevű befektetési alap menedzsere elmondta, hogy a piaci becslések szerint az idei első negyedévben mintegy egymillió gépkocsi leszállítása nem valósulhat meg a hiányzó szenzorok és mikrovezérlők miatt. Ezeknél az alkatrészeknél a szállítási idő több mint a kétszeresére nőtt. Ugyanakkor a félvezetőgyártásban egyáltalán nem számítanak újdonságnak a gyártási problémák, hasonló volt a szituáció a tajvani és a japán földrengések idején is. Tény viszont, hogy a sajtó jobban foglalkozik a mostani helyzettel.
A szakember hozzátette, hogy a felelősök leginkább a beszállítók és a gyártók, amelyek tavaly tavasszal nem akartak nagy raktárkészleteket felhalmozni és egyúttal nagyon alábecsülték azt, hogy a járműpiac mikorra fog magára találni. Ehhez társult még, hogy a felszabadult kapacitásokat azonnal lekötötték más ágazatok és megrendelők, például a szórakoztató elektronikai és a mobilipar. A további termelőkapacitások kiépítése pedig nagyon idő- és tőkeigényes, nem megy egyik pillanatról a másikra. De ugyanígy időbe telik az is, hogy egyik ágazat megrendeléseinek a teljesítéseiről átálljanak egy másik ágazat megrendeléseire. Ráadásul egy ma legyártott chip csak 3-6 hónap múlva építhető be. A gyors és rugalmas cselekvés nem igazán jellemzi a chipgyártást.
"Úgy gondolom, hogy a chiphiány az év közepéig tarthat és kiterjed majd más területekre is. A helyzet csak az év második felére fog normalizálódni, amikor elérhetővé válnak az új termelési kapacitások. Addigra visszatérhetnek a normális állapotok a számítástechnikában is, ahol az otthoni munkavégzés miatt az elmúlt hónapokban nagyon sok volt a megrendelés. A félvezetőgyártók nagyon kényelmes helyzetben vannak, hiszen az üzemeik teljes kapacitással működhetnek és ez a következő 12 hónapban így marad majd, miként hosszú távon szintén az átlagosnál jobban fog nőni a szektor nyeresége. A chipek ára azonban nem drágul majd, ezt részben a jelenlegi szerződések is megakadályozzák" - szögezte le végül Markus Golinski.
Januárban chiphiány miatt több autógyártó cég is leállította a gyártósorait és ez a helyzet az első negyedév végéig kihathat. Ráadásul a chipkészítők életét további problémák mehezítik. A texasi Austinban számos társaságnak (Infineon, NXP, Samsung) van létesítménye és a helyi rendkívüli időjárás következtében vízhiány és áramszünetek alakultak ki, amelyek miatt e gyárak sem tudnak termelni.
Markus Golinski, a Union Investment nevű befektetési alap menedzsere elmondta, hogy a piaci becslések szerint az idei első negyedévben mintegy egymillió gépkocsi leszállítása nem valósulhat meg a hiányzó szenzorok és mikrovezérlők miatt. Ezeknél az alkatrészeknél a szállítási idő több mint a kétszeresére nőtt. Ugyanakkor a félvezetőgyártásban egyáltalán nem számítanak újdonságnak a gyártási problémák, hasonló volt a szituáció a tajvani és a japán földrengések idején is. Tény viszont, hogy a sajtó jobban foglalkozik a mostani helyzettel.
A szakember hozzátette, hogy a felelősök leginkább a beszállítók és a gyártók, amelyek tavaly tavasszal nem akartak nagy raktárkészleteket felhalmozni és egyúttal nagyon alábecsülték azt, hogy a járműpiac mikorra fog magára találni. Ehhez társult még, hogy a felszabadult kapacitásokat azonnal lekötötték más ágazatok és megrendelők, például a szórakoztató elektronikai és a mobilipar. A további termelőkapacitások kiépítése pedig nagyon idő- és tőkeigényes, nem megy egyik pillanatról a másikra. De ugyanígy időbe telik az is, hogy egyik ágazat megrendeléseinek a teljesítéseiről átálljanak egy másik ágazat megrendeléseire. Ráadásul egy ma legyártott chip csak 3-6 hónap múlva építhető be. A gyors és rugalmas cselekvés nem igazán jellemzi a chipgyártást.
"Úgy gondolom, hogy a chiphiány az év közepéig tarthat és kiterjed majd más területekre is. A helyzet csak az év második felére fog normalizálódni, amikor elérhetővé válnak az új termelési kapacitások. Addigra visszatérhetnek a normális állapotok a számítástechnikában is, ahol az otthoni munkavégzés miatt az elmúlt hónapokban nagyon sok volt a megrendelés. A félvezetőgyártók nagyon kényelmes helyzetben vannak, hiszen az üzemeik teljes kapacitással működhetnek és ez a következő 12 hónapban így marad majd, miként hosszú távon szintén az átlagosnál jobban fog nőni a szektor nyeresége. A chipek ára azonban nem drágul majd, ezt részben a jelenlegi szerződések is megakadályozzák" - szögezte le végül Markus Golinski.