Gyurkity Péter
Robbanás és siker a Falcon Heavy küldetésén
Az új típus eddigi leghosszabb küldetése nehéz volt, ám szinte teljes sikerrel zárult.
Elon Musk cégének meglehetősen sűrű menetrendjében a Falcon Heavy újabb küldetése volt most soron, amelyet hatalmas várakozás előzött meg. Ez elsősorban annak volt köszönhető, hogy a rakéta az eddigi leghosszabb próbára vállalkozott, hiszen a Space Test Program-2 (STP-2) keretében egyszerre több különböző megoldást igyekeztek eltérő pályákra állítani. Ez végül össze is jött, bár a visszatérés során egy robbanást is láthattunk.
A Falcon Heavy ezúttal is gond nélkül rajtolt el a floridai Kennedy-űrközpontból, immár a védelmi minisztérium megbízásából. Itt összesen 3 különböző pontot kellett elérniük, amit a második fokozat hajtóművének 4 alkalommal történő begyújtásával oldottak meg, míg a rakományt a NOAA, a NASA, a védelmi minisztérium, valamint különböző egyetemek fejlesztései tették ki. Az illetékesek eközben végig szorosan figyelemmel követték a rakéta fontosabb paramétereit és teljesítményét, a típust ugyanis a jövőben nemzetbiztonsági célú küldetésekre is bevetnék, ami a SpaceX számára nyilván újabb bevételi forrást jelentene. Alig néhány perccel a start után az oldalsó gyorsítórakéták vissza is tértek a szárazföldre (ezek eredetileg az Arabsat-6A küldetés részeit képezték), itt nem akadt probléma, viszont a középső példány valamivel később elvétette a drónhajót, amit Musk azzal magyarázott, hogy túl nagy volt a sebesség (a légkörbe való visszatéréskor ez akár a hangsebesség 12-szerese is lehetett), az emiatt generált nagy hő pedig megrongálta a középső hajtóművet, amely elengedhetetlen a pontos pozicionáláshoz.
Ez a manőver eleve rendkívül nehéznek ígérkezett, így végül a kudarc nem sújtotta le nagyon a cég illetékeseit és a hallgatóságot. Ennél nyilván fontosabb volt, hogy a rakéta fellövése sikerült, itt pedig a drónhajó sem sérült meg, a visszatérő középső rakéta ugyanis ettől nem messze, a tengerbe csapódva robbant fel. Szintén komoly részlet, hogy most először sikerült begyűjteni a rakományt védő egyik orrkúpot (a páros egyik felét), mégpedig a korábban többször meghiúsult módszerrel. A Ms. Tee névre keresztelt másik hajó a méretes hálóval fogta be a 6 millió dollárt érő komponenst, amely így nem veszett kárba, vagyis ezt most megvizsgálják, hogy felmérjék, mennyiben használható fel újra, összehasonlítva a befogott példányt a tengerbe esett, károsodott társaival.
Miközben tehát az 59. ISS-küldetés tagjai egy Szojuz-kapszula révén visszatértek a Földre, a SpaceX szintén magabiztosan halad előre a kijelölt úton, bár itt a Falcon Heavy legközelebb csak jövő szeptemberben repül majd, vagyis most kisebb, egyszerűbb küldetések vannak soron. Az idei év második felében végre eljöhet a legénységgel lezajló küldetés, amely a Crew Dragon anomáliája (robbanása) miatt csúszik, ez szintén fontos fejlemény lesz.
Elon Musk cégének meglehetősen sűrű menetrendjében a Falcon Heavy újabb küldetése volt most soron, amelyet hatalmas várakozás előzött meg. Ez elsősorban annak volt köszönhető, hogy a rakéta az eddigi leghosszabb próbára vállalkozott, hiszen a Space Test Program-2 (STP-2) keretében egyszerre több különböző megoldást igyekeztek eltérő pályákra állítani. Ez végül össze is jött, bár a visszatérés során egy robbanást is láthattunk.
A Falcon Heavy ezúttal is gond nélkül rajtolt el a floridai Kennedy-űrközpontból, immár a védelmi minisztérium megbízásából. Itt összesen 3 különböző pontot kellett elérniük, amit a második fokozat hajtóművének 4 alkalommal történő begyújtásával oldottak meg, míg a rakományt a NOAA, a NASA, a védelmi minisztérium, valamint különböző egyetemek fejlesztései tették ki. Az illetékesek eközben végig szorosan figyelemmel követték a rakéta fontosabb paramétereit és teljesítményét, a típust ugyanis a jövőben nemzetbiztonsági célú küldetésekre is bevetnék, ami a SpaceX számára nyilván újabb bevételi forrást jelentene. Alig néhány perccel a start után az oldalsó gyorsítórakéták vissza is tértek a szárazföldre (ezek eredetileg az Arabsat-6A küldetés részeit képezték), itt nem akadt probléma, viszont a középső példány valamivel később elvétette a drónhajót, amit Musk azzal magyarázott, hogy túl nagy volt a sebesség (a légkörbe való visszatéréskor ez akár a hangsebesség 12-szerese is lehetett), az emiatt generált nagy hő pedig megrongálta a középső hajtóművet, amely elengedhetetlen a pontos pozicionáláshoz.
Ez a manőver eleve rendkívül nehéznek ígérkezett, így végül a kudarc nem sújtotta le nagyon a cég illetékeseit és a hallgatóságot. Ennél nyilván fontosabb volt, hogy a rakéta fellövése sikerült, itt pedig a drónhajó sem sérült meg, a visszatérő középső rakéta ugyanis ettől nem messze, a tengerbe csapódva robbant fel. Szintén komoly részlet, hogy most először sikerült begyűjteni a rakományt védő egyik orrkúpot (a páros egyik felét), mégpedig a korábban többször meghiúsult módszerrel. A Ms. Tee névre keresztelt másik hajó a méretes hálóval fogta be a 6 millió dollárt érő komponenst, amely így nem veszett kárba, vagyis ezt most megvizsgálják, hogy felmérjék, mennyiben használható fel újra, összehasonlítva a befogott példányt a tengerbe esett, károsodott társaival.
Miközben tehát az 59. ISS-küldetés tagjai egy Szojuz-kapszula révén visszatértek a Földre, a SpaceX szintén magabiztosan halad előre a kijelölt úton, bár itt a Falcon Heavy legközelebb csak jövő szeptemberben repül majd, vagyis most kisebb, egyszerűbb küldetések vannak soron. Az idei év második felében végre eljöhet a legénységgel lezajló küldetés, amely a Crew Dragon anomáliája (robbanása) miatt csúszik, ez szintén fontos fejlemény lesz.