Berta Sándor
Növekvő befektetési nyomás nehezedik az autógyártókra
Az emberek elektromos és önvezető autókra vágynak, a beruházási kényszer komoly kihívás elé állítja az ágazatot.
Az AlixPartners tanácsadócég Global Automotive Outlook 2018 című tanulmánya alapján tavaly a világ 13 legnagyobb gépkocsigyártója könyvelhetett el bevételi rekordot. Ennek ellenére 2013 óta először csökkent - igaz, kis mértékben - az érintett társaságok nyeresége. A vállalatok a jövőben pedig még inkább nyomás alá kerülhetnek, mert egyre fontosabbá válnak az innovációk és a befektetések. Az AlixPartners több mint 300 járműgyártó és ágazati beszállító eredményeit vizsgálta meg.
Az előrejelzések szerint kemény időszak vár az autóiparra, hiszen globálisan csökken a piac növekedése. 2025-ig a piac évente átlagosan több mint 2,3 százalékos növekedést fog produkálni, de 2010 és 2017 között ez az arány még átlagosan évente 3,8 százalék volt. A másik problémát pedig az jelenti majd, hogy egyre több befektetésre és innovációra lesz szükség a versenyképesség megőrzéséhez. 2016-ban a világ 13 legnagyobb gépkocsigyártója 180 milliárd eurót, míg tavaly már 200 milliárd eurót invesztált fejlesztésekbe. Az összeg a következő években tovább nőhet. Ezt megerősítette Elmar Kades, az AlixPartners ügyvezető igazgatója, a tanulmány egyik szerzője is. A bejelentett tervek alapján a 13 legnagyobb járműgyártó 2022-ig több mint 200 új elektromos autómodellt akar piacra dobni. 2025-ben a Volkswagen már bevételeinek egynegyedét elektromos gépkocsik eladásából akarja biztosítani. Az ehhez szükséges fejlesztések rendkívül sok pénzt fognak felemészteni. A gyártók helyzetét nehezíti majd, hogy folyamatosan emelkedni fog az olyan fontos nyersanyagok ára, mint a nikkel és a kobalt. 2022-ig több kobaltra lesz szükség, mint amennyit jelenleg globálisan kitermelnek. Jens Hans, az AlixPartners másik ügyvezető igazgatója hozzátette, hogy emellett eleinte az önállóan közlekedő járművek értékesítéséből sem származnak majd komoly bevételek.
Kades kifejtette, hogy a gyártóknak nagyon sok pénzt kell befektetniük azért, hogy - több millió kilométer megtételével - kiforrottabbá tegyék az önálló közlekedést biztosító technikákat. S ott van problémaként a fizetési hajlandóság hiánya is, az amerikai fogyasztók ugyanis most csak átlagosan 2300 dollárt fizetnének egy önálló közlekedési rendszerrel felszerelt modellért. Az ilyen megoldások ára jelenleg ennek az összegnek a tízszerese. Végül komoly tényező, hogy a teljes európai autópiac 2025-ig csak évente 1 százalékkal fog növekedni, míg Kína esetében az eddigi évi 7,8 százalékos növekedés 3,8 százalékra esik majd vissza. S akkor még az európai gépkocsikra kivetendő vámok lehetséges hatásai szóba sem kerültek. A kedvezőtlen folyamatokra a gyártók többek között együttműködési projektekkel reagálhatnak.
Az AlixPartners tanácsadócég Global Automotive Outlook 2018 című tanulmánya alapján tavaly a világ 13 legnagyobb gépkocsigyártója könyvelhetett el bevételi rekordot. Ennek ellenére 2013 óta először csökkent - igaz, kis mértékben - az érintett társaságok nyeresége. A vállalatok a jövőben pedig még inkább nyomás alá kerülhetnek, mert egyre fontosabbá válnak az innovációk és a befektetések. Az AlixPartners több mint 300 járműgyártó és ágazati beszállító eredményeit vizsgálta meg.
Az előrejelzések szerint kemény időszak vár az autóiparra, hiszen globálisan csökken a piac növekedése. 2025-ig a piac évente átlagosan több mint 2,3 százalékos növekedést fog produkálni, de 2010 és 2017 között ez az arány még átlagosan évente 3,8 százalék volt. A másik problémát pedig az jelenti majd, hogy egyre több befektetésre és innovációra lesz szükség a versenyképesség megőrzéséhez. 2016-ban a világ 13 legnagyobb gépkocsigyártója 180 milliárd eurót, míg tavaly már 200 milliárd eurót invesztált fejlesztésekbe. Az összeg a következő években tovább nőhet. Ezt megerősítette Elmar Kades, az AlixPartners ügyvezető igazgatója, a tanulmány egyik szerzője is. A bejelentett tervek alapján a 13 legnagyobb járműgyártó 2022-ig több mint 200 új elektromos autómodellt akar piacra dobni. 2025-ben a Volkswagen már bevételeinek egynegyedét elektromos gépkocsik eladásából akarja biztosítani. Az ehhez szükséges fejlesztések rendkívül sok pénzt fognak felemészteni. A gyártók helyzetét nehezíti majd, hogy folyamatosan emelkedni fog az olyan fontos nyersanyagok ára, mint a nikkel és a kobalt. 2022-ig több kobaltra lesz szükség, mint amennyit jelenleg globálisan kitermelnek. Jens Hans, az AlixPartners másik ügyvezető igazgatója hozzátette, hogy emellett eleinte az önállóan közlekedő járművek értékesítéséből sem származnak majd komoly bevételek.
Kades kifejtette, hogy a gyártóknak nagyon sok pénzt kell befektetniük azért, hogy - több millió kilométer megtételével - kiforrottabbá tegyék az önálló közlekedést biztosító technikákat. S ott van problémaként a fizetési hajlandóság hiánya is, az amerikai fogyasztók ugyanis most csak átlagosan 2300 dollárt fizetnének egy önálló közlekedési rendszerrel felszerelt modellért. Az ilyen megoldások ára jelenleg ennek az összegnek a tízszerese. Végül komoly tényező, hogy a teljes európai autópiac 2025-ig csak évente 1 százalékkal fog növekedni, míg Kína esetében az eddigi évi 7,8 százalékos növekedés 3,8 százalékra esik majd vissza. S akkor még az európai gépkocsikra kivetendő vámok lehetséges hatásai szóba sem kerültek. A kedvezőtlen folyamatokra a gyártók többek között együttműködési projektekkel reagálhatnak.